1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. teatteritaide

"Tämä on kuin koti" – Ylioppilasteatteri on koulinut uutta teatteripolvea jo 90 vuotta

90 vuotta täyttävä Ylioppilasteatteri on säilyttänyt asemansa uuden kokeilijana. Sen riveistä on tullut ja tulee yhä nimekkäitä teatterintekijöitä. Juhlanäytelmänä nähdään Mustikkamaan kesäteatterissa päivitetty versio legendaarisesta Lapualaisoopperasta.

teatteritaide
ylioppilasteatteri 2016
Ylioppilasteatterin Lapualaisooppera on päivitettu tämän ajan poliittiseen tilanteeseen.Sini Järnström / Yle

Mustikkamaan kesäteatterissa Korkeasaaren kupeessa hyörii joukko nuoria. Ketään ei haittaa, vaikka kylmä pohjoistuuli puhaltaa ja harjoitukset voivat venyä kunnon työpäivän pituisiksi. He kaikki haluavat olla mukana tekemässä teatteria ja saamassa eväitä mahdollista teatteriuraa varten. Monet ovat uhranneet kesätyöt tai lomat päästäkseen mukaan näytelmään. Kyseessä ei ole mikä tahansa näytelmä, vaan Ylioppilasteatterin 90-vuotisjuhlanäytelmä ja legendaarinen Lapualaisooppera.

– Kyllä tämä vetää sanattomaksi. On kunnia olla mukana juhlanäytelmässä ja vieläpä Lapualaisoopperassa. Mulle on todella merkityksellistä olla osa YT:n jatkumoa, kertoo Johanna Ahonen, joka on ollut mukana toiminnassa viitisen vuotta.

Ylioppilasteatterilaiset sitoutuvat produktioihin ja vuodessa tehdään muutamia näytelmiä. Kenellekään ei makseta palkkaa. Ainoastaan johto saa palkkaa.

ylioppilasteatteri 2016
Taiteellinen johtaja Sirpa Riuttala.Sini Järnström / Yle

Sirpa Riuttalan kolmivuotiskausi taiteellisena johtajana alkaa olla lopuillaan. Hän myöntää, että aluksi oli paineita, sillä Ylioppilasteatterin johtajalta odotetaan aina näkemystä ja uudistumiskykyä.

– Aluksi oli tosi isot paineet näyttää. Alku oli ehkä varovaista, mutta sitten rohkaistuin ja löysin oman tavan tehdä.

Jokainen taiteellinen johtaja haluaa jättää kädenjälkensä

Paineet eivät tule tyhjästä, sillä 90-vuotisen historian aikana Ylioppilasteatteri on kohahduttanut useasti. Legendaarisin esitys on tietysti Lapualaisooppera 50 vuoden takaa. Se aiheutti yhteiskunnallisen liikahduksen ja siitä muotoutui aikakautensa symboli. Kaj Chydeniuksen säveltämän ja Arvo Salon kirjoittaman musiikkinäytelmän ohjasi Kalle Holmberg. Myös näyttelijäriveistä löytyy joukko maamme merkittävimpiä näyttelijöitä.

Lapualaisooppera tyhjensi pankin, eikä senkaltaiseen vaikutukseen ole päässyt yksikään näytelmä. 1990-luvulla Esa Kirkkopellon kirjoittama ja ohjaama Mahnovitsina oli teatteritapaus ja samoin Kostamus-sinfonia.

Vaikka Ylioppilasteatterin näytelmät eivät ole enää kohahduttaneet suuria kansanjoukkoja, on uudistustyö ja kokeilevuus jatkunut. Monet näytelmät ovat tuoneet uutta tekemisen tapaa, ja jokainen taiteellinen johtaja on halunnut luoda oman linjansa. Sirpa Riuttala on tuonut musiikin entistä vahvemmin mukaan YT:n näytelmiin.

– Musiikki on mulle todella tärkeä asia sekä henkilökohtaisesti että näyttämöllä. Musiikki vetoaa suoraan alitajuntaan ja tunteeseen, siksi sillä on paljon merkitystä teatterissa.

ylioppilasteatteri 2016
Lapualaisoopperassa kuullaan Kaj Chydeniuksen tutut sävelmät.Sini Järnström / Yle

Lapualaisooppera on taas ajankohtainen

Lapualaisoopperassa ovat mukana Kaj Chydeniuksen tutut sävelmät, mutta muutoin tekstiä on tuotu nykyhetkeen. Näytelmän perusasetuksiin muutoksia kuitenkaan ei tarvinnut paljon tehdä. Mustavalkoisuus leimaa myös tätä aikaa.

– Luin joskus aiemmin Lapualaisoopperan, mutta en pitänyt siitä yhtään, koska se oli niin mustavalkoinen. Tarttuessani siihen uudestaan tajusin, että juuri pelkistetty vastakkainasettelu heijastaa nykypäivää.

– Ihmiset etsivät yksinkertaisia vastauksia kysymyksiin, jotka ovat monimutkaisia. Siksi Lapualaisooppera on hyvin hedelmällinen tämän ajan keskustelulle.

YT on elämäntapa

Ylioppilasteatteri vetää yhä edelleen puoleensa nuoria, joilla siintää mielessä ura teatterissa. Joka vuosi yli sata hakijaa pyrkii mukaan YT:n toimintaan. Kilpailu on kovaa jo harrastajatasolla, sillä vain viitisentoista uutta näyttelijää pääsee vuosittain sisään. Viime syksynä aloittanut Ville Hilska haaveilee näyttelijän ammatista.

– Olin kuullut paljon YT:stä ja halusin hakea tänne, koska paikka on niin legendaarinen. Täältä on tullut ja tulee yhä tosi kovia teatterintekijöitä. Haluan olla osa jatkumoa.

Monet jatkavat toiminnassa, vaikka heillä olisi jo tutkinto alalta. Johanna Ahonen on valmistunut teatteri-ilmaisun ohjaajaksi, mutta hän ollut Ylioppilasteatterissa mukana jo viisi vuotta.

– YT on enemmänkin elämäntapa. Voisi jopa sanoa koti. Olen oppinut täällä paljon teatterista, taiteen tekemisestä ja ennen kaikkea yhteisössä toimimisesta.

Ensi keväänä kolmivuotiskautensa lopettava taiteellinen johtaja näkee Ylioppilasteatterin suurimman merkityksen juuri yhteisöllisyydessä.

– Täällä pääsee tekemään töitä todella kunnianhimoisen ja intohimoisen porukan kanssa.

Lue seuraavaksi