Nettiyhteisö, avoimuus ja joukkorahoitus – uuden yrittäjän avainsanat

Nykyajan yrittäjä kehittää ideoimaansa tuotetta samanhenkisten kanssa yhteistyöllä ja hankkii tarvittavat pääomat joukkorahoituksella. Työn tulokset ovat kaikkien käytettävissä. Varsinaisena työvälineenä ja konttorina on kannettava tietokone. Siinä tuoreen yrittäjän resepti uudenlaiseen yrittämiseen.

talous
Ruuvi Innovations Oy:n toimitusjohtaja Lauri Jämsä.
Juha Kemppainen / Yle

Se on pieni elektroniikkalaite, anturimajakka, joka lähettää tietoa ympäristöön.

Runsas vuoden päivät sitten elektroniikkasuunnittelija Lauri Jämsä sai ajatuksen avoimen majakan, tietotekniikkakielellä beacon, kehittämisestä.

– Minulla on ollut aina halu kehittää avoimia laitteita, jotka poikkeavat muista vastaavista.

Lauri Jämsä sanoo, että useimmiten vastaavan elektroniikan tuotekehittely- ja valmistustiedot ovat salaisia.

Jämsän kantavana periaatteena on avoimuus. Kehitystyössä on käytetty ilmaisia ohjelmia, kehittäminen ja tekniikka on avointa, mitään tietoa ei ole salattu. Jos haluaa, harrastaja voi ottaa laitteen suunnitelmat ja kehittää edelleen tai valmistaa oman tuotteen. Tieto on kaikkien käytettävissä.

Vaikka laite on Jämsän ideoima, se on tehty internetissä syntyneen yhteisön avulla.

– Olen ollut päähenkilö, mutta kyllä tässä on ollut yhteisö mukana. Olen saanut paljon kommentteja ja apua ohjelmistopuolelle. Itse olen vastannut elektroniikkapuolesta.

Piilaaksoon ei ole tarvinnut mennä, työtä on tehty milloin Kälviällä, milloin Thaimaassa. Tarpeellinen toimisto kulkee mukana kannettavassa tietokoneessa.

Sääasemaan vinkit Googlelta

Laitteen kuvaus tuntuu sinällään yksinkertaiselta, piirilevy ja siinä pieniä antureita, paristo kestää Jämsän mukaan vuosikaupalla. Englanninkielisen termin mukaisesti se lähettää tietoa ympäristöönsä, kuten majakka valoa.

– Se on pieni elektroniikkalaite, anturimajakka joka lähettää tietoa ympäristöön. Yksi suuri juttu on se, että ei enää tarvita puhelimeen erityisiä sovelluksia tiedon vastaanottamiseksi.

Ruuvi Innovationsin Ruuvi-majakka.
Juha Kemppainen / Yle

Langattomaan bluetooth-tekniikkaan perustuva systeemi voi Jämsän mukaan lähettää ihmisten puhelimiin esimerkiksi antureidensa haalimia säätietoja, rakennusten kosteustietoja tai vaikkapa kaupan ovelle asennettuna laite voi välittää päivän tarjoukset asiakkaille.

– Sille voi rakentaa tuhansia erilaisia käyttösovelluksia. Me teimme siihen yksinkertaisen sääasemasovelluksen. Silloin on helppo ymmärtää, mihin kaikkeen se kykenee. Sääasema onkin suosikkini. Laite on kuistilla ja aamulla voi heti tarkastaa, millainen sää on.

Yksi suuri juttu on se, että ei enää tarvita puhelimeen erityisiä sovelluksia tiedon vastaanottamiseksi.

Vinkki sääasemasta tuli Googlelta, sanoo Jämsä. Hänen mukaansa laitteita voidaan myös yhdistellä kokonaisuuksiksi esimerkiksi teollisuuden tarpeisiin, vaikkapa tuhat laitetta muodostaa verkon keskenään ja lähettävät tietonsa internetiin, puhelin ei ole ainoa tietojen välityskanava.

Joukkorahoitus markkinointiyökaluna

RuuviTag on 1,5 vuoden kehittelyn tulos. Nyt se on valmis tuotantoon, joka alkaa Thaimaassa muutaman kuukauden kuluttua. Aluksi tavaraa valmistetaan ennakkotilaajille, sen jälkeen myynti muualle.

Rahaa valmistamiseen on kerätty joukkorahoituksella, rahoittajat ovat ennakkotilaajia, sanoo Jämsä.

– Joukkorahoitus on tässä myös markkinointityökalu, laite otettiin tosi hyvin vastaan ja tavoitteemme täyttyi muutamassa tunnissa.

Tuo tavoite oli 10 000 dollaria,torstaina iltapäivällä yhtiön nettisivu näytti keräystulokseksi runsaat 70 000 dollaria. Tukijoita oli runsas 1 000. Jämsä luonnehtii tulosta yllättäväksi.

– Kyllä me arvelimme, että potentiaalia löytyy, tosin emme osanneet arvata ostaako laitetta kukaan. Tosi onnellisestihan tässä on käynyt.

Kerättävällä rahalla laitetta pystytään valmistamaan, jatkokehittelemään ja varustamaan alkuperäistä paremmaksi. Rahaa tarvitaan myös markkinointiin, päämääränä on päästä muun muassa Yhdysvaltojen markkinoille.

Tällä hetkellä Ruuvi Innovationin laite on lähinnä tietotekniikasta ja sovelluksista innostuneiden kiinnostuksen kohteena.

– Pääkohderyhmänä meillä olivat elektroniikan harrastajat, tuotekehittelijät, oppilaitokset ja yritykset, jotka voivat hyödyntää tätä tekniikkaa. Tässähän on se puoli, että ostajat ovat kiinnostuneet avoimuudesta, sitähän voi muokata ja kehittää omia sovelluksia.