Näkökulma: Kauppakeskuksen Id-juhla osoitti, kuinka kipeästi Suomen muslimit kaipaavat hyväksyntää

Juttelin eilen iloisen muslimin kanssa. Hän tunsi olevansa himpun verran hyväksytympi osa suomalaista yhteiskuntaa. Kaikki, mitä siihen tarvittiin, oli kasa vihreitä ilmapalloja ja lapsia varten vuokrattu pomppulinna.

länsimaat
Kauppakeskus Itiksen Id al-Fitr -juhla 6.7.2016.

*Keskiviikko oli poikkeus muslimeihin liittyvässä uutisoinnissa. *Id-juhla alkoi, ja islamia käsiteltiin vaihteeksi positiivisen näkökulman kautta. Tiedotusvälineet tekivät siis sitä, mitä joka ikinen joulu tehdään.

Tavallisesti uutiset keskittyvät normaalitilan poikkeuksiin tai negatiivisiin asioihin, kuten Lähi-idän kaaokseen. Muslimien rooli päivittäisessä uutistulvassa on tavallisesti kaaoksen aiheuttaja tai sen uhri. Maailmassa on voimia, jotka tekevät hirmutekoja ja kutsuvat sitä islamiksi. Osa länsimaalaisista uskoo viestin, osa käyttää tilannetta hyödykseen saadakseen huomiota ja vaikutusvaltaa. Ja pelonlietsojille riittää aina kuulijoita.

Islam on ottanut juutalaisuuden paikan länsimaiden "huonona" uskontona ja selityksenä maailman ongelmiin.

*Ilmiö ei ole uusi *– länsimaissa on lietsottu pelkoa islamia kohtaan aina kun sillä on saavutettu poliittisia tavoitteita. Tuoreen islam-vastaisen kauden lähtölaukauksena voidaan pitää Iranin islamistista vallankumousta. Vielä olennaisempi rajapyykki oli 9/11 Yhdysvalloissa. Tanskan, Brysselin ja Pariisin terrori-iskut, Isisin nousu ja Euroopan "pakolaiskriisi" ovat kasvattaneet muslimivastaisuutta entisestään. Islam on ottanut juutalaisuuden paikan länsimaiden "huonona" uskontona ja selityksenä maailman ongelmiin.

Olen jutellut viime aikoina paljon suomalaisten ja ulkomaalaisten muslimien kanssa. Heitä ahdistaa. Ei ole normaalia joutua vuodesta toiseen perustelemaan, miksi islam ei käske alistamaan vaimoa tai tappamaan vääräuskoisia, vaikka jotkut näin haluavat uskontoa tulkita.

Tätä taustaa vasten ei ole lainkaan omituista, että kun helsinkiläinen kauppakeskus päätti hieman kaupallistaa Ramadanin päättävää id al-fitr -juhlaa, muslimit ottivat tilaisuuden vastaan avosylin.

“Tätä voi sanoa historialliseksi hetkeksi. Tuntee kuuluvansa enemmän yhteiskuntaan, kun huomioidaan”, kertoi paikalle tullut Munir.

Ja kaikki, mitä siihen vaadittiin, oli kasa vihreitä ilmapalloja, halal-lihatarjouksia ja lapsia varten vuokrattu pomppulinna.

Ei kauppakeskus id-juhlaa pelkästään hyvää hyvyyttään järjestänyt. He houkuttelivat merkittävää asiakasryhmäänsä täsmämarkkinoinnilla. Ihan niin kuin joka joulu tehdään.

Ja siksi muslimit olivatkin niin iloisia. Yhden päivän ajan he olivat kuin suomalaiset kristityt ja tapaluterilaiset: ihmisiä ja kuluttajia, eivätkä osa suurta ja pelottavaa ongelmaa.