Itseoppinut 16-vuotias koodaaja tekee mobiilipelejä – yhteydenottoja USA:ta myöten

Harvassa ovat ne alle 18-vuotiaat suomalaiset, joiden älypuhelinsovelluksia on ladattu kymmeniätuhansia kertoja ympäri maailmaa. Sienikirja-sovelluksesta tutuksi tullut kuopiolainen koodaaja Niklas Ansamaa on herättänyt kiinnostusta maailmalla, jopa Yhdysvalloissa asti.

Hyötyohjelmistot
Niklas Ansamaa pitää kädessään kehittämäänsä Astro Speeder -mobiilisovellusta.
Kaisu Nevasalmi / Yle

Pienessä harmaansävyisessä huoneessa on siistiä ja selkeää. Huoneessa on sänky, sähköpiano ja tietokonepöytä. Huone on kännykkäsovelluksia kehittävän Nitomani -nimisen yrityksen konttori ja samalla myös yrityksen omistajan Niklas Ansamaan huone.

16-vuotias Ansamaa on peruskoulun loputtua pitänyt pari viikkoa lomaa, mutta nyt hän istuu jälleen tietokoneen takana kirjoittamassa koodinpätkiä Nitomanin peleihin ja muihin sovelluksiin.

– Työpäivinä tulee tehtyä muutama tunti noita juttuja koneella, nuori mies kertoo vaatimattomasti.

Ansamaa nousi tunnetuksi 14-vuotiaana kehittämänsä Sienikirja-sovelluksen avulla. Sienikirjan tuomasta menestyksestä muistuttaa pianon päällä kehyksissä oleva Suomalaisen Ruokakulttuurirahaston stipendi.

Niklas Ansamaa istuu huoneessaan koodaamassa tietokoneella.
Kaisu Nevasalmi / Yle

Toinen suosittu Ansamaan kehittämä sovellus on Nitomani Tiles -niminen laattapeli, jota on ladattu jo lähes 30 000 kertaa. Eniten latauksia on tullut Brasiliassa ja Filippiineillä. Nuorukainen veikkaa suosion johtuvan hyvästä markkinoinnista Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa.

– Siellä vissiin innostuttiin siitä pelistä. Some on isossa osassa markkinointia.

Koodaajaa pysäytellään kadulla

Ansamaa on malliesimerkki siitä, että kokeilemalla ei häviä mitään. 12-vuotiaana hän opetteli koodaamaan itse Youtube-videoiden avulla, mikä on sovellusten julkaisujen jälkeen johtanut siihen, että yhteydenottoja tulee nykyisin ympäri maailmaa. Häntä pysäytetään jopa kadulla yhteistyön toivossa. Myös töitä on tarjottu.

Ansamaa sanoo, ettei vielä voi kertoa mitään nimiä yhteydenottojen suhteen, mutta ainakin miehen unelmamaasta Yhdysvalloistakin on oltu yhteydessä kuopiolaiseen.

Kansainvälisyys kiinnostaa, mutta kotimaa on nuorelle koodaajalle silti tärkeä. Vaikka ulkomaille muutto tapahtuisi, oma yritys ei lähde minnekään.

– Aion pitää firman täällä, koska tahdon tukea tätä Suomea.

Aion pitää firman täällä, koska tahdon tukea tätä Suomea.

Niklas Ansamaa

Roviollakin tet-harjoittelussa ollut Ansamaa sanoo, että sovellusalan asiantuntijoita on ympäri maailmaa, mutta parhaat löytyvät hyvin läheltä.

– Voisin sanoa, että Suomessa on parhaat asiantuntijat tässä hommassa tällä hetkellä.

Unelma valtameren takana

Peruskoulun viimeiset vuodet olivat Ansamaalle työn sävyttämiä. Kahdeksannella luokalla koulu jäi sovellusten suosion ja töiden takia taka-alalle. Yhdeksännen luokan alkaessa nuorukainen päätti panostaa kouluun.

– Silloin ei jäänyt niin paljon aikaa töille. Mutta sen tuloksena sain hyvät arvosanat ja pääsin opiskelemaan Helsinkiin Suomen Liikemiesten kauppaopistoon.

Niklas Ansamaa pelaa kehittämäänsä Astro Speeder -sovellusta.
Kaisu Nevasalmi / Yle

Datanomiopintojen jälkeen miehenalku uskoo keskittyvänsä yritykseensä. Vaikka nuori koodaaja aikoo jättää firman Suomeen, hän itse tahtoo lähteä etsimään onnea Yhdysvaltoihin.

– Lähden viemään Nitomania maailmalle eteenpäin. Amerikka olisi hyvä paikka. Itsellä on haaveena Florida, koska se näyttää hienolta, Ansamaa kertoo tulevaisuuden suunnitelmistaan.

Yhdysvallat kiinnostavat, koska siellä on hänen mukaansa hyvät markkinat työn kannalta ja paljon ihmisiä, joista on hyötyä.

Mikä sitten on muuttunut sovellusten tuoman tunnettuuden myötä? Ansamaan mukaan se, että ihmisten tapa kohdella nuorukaista on muuttunut.

– Ovat ainakin paljon ystävällisempiä, nuori mies virnistää.