Pelastuslaitos kiireisenä: Selfie korkealla piipussa voi olla kohtalokas temppu

Hätäkeskusten saamien hätäpuheluiden määrä on kesällä huipussa. Kun suomalaiset pääsevät vapaalle, sattuu ja tapahtuu. Tänä kesänä pelastustoimea ovat työllistäneet korkeille silloille ja tehtaiden piippuihin kapuavat selfiekuvien ottajat.

Kotimaa
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Loma-aika ja lisääntynyt alkoholin käyttö pitävät poliisin ja palokunnan kiireisinä. Pelastuslaitoksille heinäkuu on vuoden ruuhkahuippu.

– Se on piikki. Suomessa on kuukausittain keskimäärin 8 500 pelastustoimen hälytystehtävää. Kesäkuussa hälytystehtävien määrä on tuhat enemmän ja heinäkuussa jo 10 500, sanoo ylitarkastaja Jarkko Häyrinen Sisäministeriön Pelastusosastosta.

Hälytysajoon lähdetään maasto- ja metsäpalojen sekä myrskyjen takia.

– Kesällä on myös paljon eläinpelastustehtäviä. Eniten pelastustoimea ja ensihoitoa työllistävät kuitenkin alkoholi ja muut päihteet, kertoo Helsingin pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Markku Holopainen.

Erityisesti tämän kesän ilmiö ovat uhkarohkeat selfiekuvaajat, jotka haluavat kuvalleen näyttävän taustan.

– Yllättävän paljon on tällä hetkellä tilanteita, joissa ihmiset kiipeävät korkeisiin paikkoihin, torneihin, silloille, piippuihin, talon katoille ja tikkaille ottamaan itsestään valokuvaa.

Yleensä kuvan ottajasta soittaa hätäkeskukseen huolestunut ohikulkija, joka epäilee henkilön suunnittelevan itsemurhaa tai pelkää hänen tippuvan.

Markku Holopainen muistuttaa, että kuvaaja ei tempullaan vaaranna vain omaa henkeään.

– Korkealla kiipeilevät selfiekuvaajat aiheuttavat meillä aina joukkuetason lähdön ja sitovat paljon resursseja. Samaa yksikköä saatettaisiin tarvita jossain, missä on oikea hätä.

Lähes kolme miljoonaa hätäpuhelua

Hätäkeskukset vastaanottivat viime vuonna yhteensä 2 780 000 hätäpuhelua. Keskuksille kuulumattomia puheluita oli 638 000. Niin sanotut turhat puhelut ovat virheellisiä ja tahattomasti hätänumeroon soitettuja sekä asiattomia ja ilkivaltasoittoja.

– Joku saa mieleensä soittaa useita kymmeniä kertoja hätäkeskukseen aiheetta, tai soittaja soittaa ja katkaisee puhelun. Ilkivaltapuhelut ovat sellaisia, että kerrotaan jotain muuta kuin mikä on totta ja aiheutetaan aiheettomia hälytyksiä. Onneksi tällaiset puhelinsoitot ovat vähentyneet, sanoo Keravan hätäkeskuksen päällikkö Vesa Seppä.

– Turhaan soittava ei ymmärrä, että hän voi aiheuttaa toiminnallaan vakavaa haittaa, Vesa Seppä lisää.

Hätäkeskuksesta kysytään myös neuvoa ja ohjeita. Joskus soiton syynä on yksinäisyys.

– Soitetaan, koska hätäkeskus on auki 24/7. Ei ehkä löydetä mitään muuta numeroa ja kaivataan keskustelukumppania. 112 vastaa aina.