Puolitoista grillimakkaraa viikossa on raja – ei liikaa makkaraa lapselle

Makkarat tirisevät nyt mökkien ja kotipihojen grilleissä. Pikkulasten makkaransyönti on kuitenkin syytä pitää aisoissa, vaikka kohtuudella saakin herkutella. Alle 1-vuotiaille makkaraa ei pidä antaa lainkaan.

makkarat
Kaksi makkaraa makkaratikusa hiillosten päällä.
Makkara sopii lapsenkin kesäherkuksi, kunhan sitä syödään kohtuudella.Jyrki Lyytikkä / Yle

Osa lapsista rakastaa grillimakkaraa, ja nyt sitä monessa perheessä syödään. Lasten makkaransyönnissä määrä pitäisi kuitenkin muistaa pitää kohtuullisena. Syynä on makkaran sisältämä nitriitti. Lisäksi kesäherkussa on runsaasti suolaa ja kovaa rasvaa.

– Missään nimessä ei tarvitse kokonaan lopettaa makkaran syöntiä, mutta pitäisi muistaa kohtuukäyttö. Ei grillimakkaraa jokapäiväisenä ruokana. Kasvikset, kala ja siipikarjanliha ovat hyviä vaihtoehtoja sinne grilliin, ylitarkastaja Kirsi-Helena Kanninen Evirasta sanoo.

Puolitoista grillimakkaraa tai viisi nakkia viikossa

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran vuonna 2013 antamien suositusten mukaan alle kouluikäinen lapsi voi syödä makkaraa, nakkeja tai leikkeleitä korkeintaan 150 grammaa viikossa. Tämä vastaa puoltatoista tavallisen kokoista grillimakkaraa tai viittä nakkia viikossa. Jos lapsi syö lisäksi leikkeleitä, makkaran tai nakkien määrää pitäisi vastaavasti vähentää.

Alle 1-vuotiaalle makkaraa ei Eviran suosituksen mukaan pidä antaa lainkaan. 1–2-vuotiaan turvallinen määrä on myös isompia lapsia pienempi. Suosituksessa ei anneta tarkkaa grammamäärää, vaan ohjeistetaan antamaan enintään yksi makkara-ateria viikossa ja leikkeleitä vain silloin tällöin.

Makkara-grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Useampanakin päivänä voi herkutella – kokonaismäärä ratkaisee

Kesägrillin äärellä makkaransyönnin suositusrajat tulevat monessa perheessä nopeasti vastaan. Ei ole kuitenkaan väliä, syökö lapsi makkaraa kerran viikossa reilummin vai haukkaako hän pienen pätkän useammin.

– Voihan makkaraa syödä useampanakin päivänä, jos syö vain ihan vähän kerrallaan. Kokonaismäärä ratkaisee, Kirsi-Helena Kanninen Evirasta sanoo.

Syynä suosituksiin on se, että makkaroiden, nakkien ja leikkeleiden usein sisältämä nitriitti voi suurena määränä haitata hapenkuljetusta elimistössä.

Voihan makkaraa syödä useampanakin päivänä, jos syö vain ihan vähän kerrallaan. Kokonaismäärä ratkaisee.

Kirsi-Helena Kanninen

– On myös epäilty nitriittialtistuksen lisäävän diabeteksen, sepelvaltimotaudin sekä syöpien riskiä. Tutkimukset ovat osin ristiriitaisia eikä suoria syy-yhteyksiä ole toistaiseksi osoitettu, mutta näyttöä siihen suuntaan kuitenkin on, Kanninen sanoo.

Nitriittiä ei lisätä lihatuotteisiin huvin vuoksi, vaan haitallisen ruokamyrkytysbakteerin kasvun estämiseksi. Vaikka tuotteesta olisi jätetty nitriitti pois, grillimakkaroiden himoa kannattaa hillitä muistakin syistä.

– Ovathan ne yhtä lailla kovan rasvan ja suolan lähteitä, Kanninen sanoo.

Moni lapsi saa ruuasta liikaa nitriittiä

Missään nimessä ei tarvitse kokonaan lopettaa makkaran syöntiä, mutta pitäisi muistaa kohtuukäyttö. Ei grillimakkaraa jokapäiväisenä ruokana.

Kirsi-Helena Kanninen

Muutaman vuoden takaisen Eviran tutkimuksen mukaan osa suomalaislapsista saa liikaa nitriittiä. Hyväksyttävä päivittäinen saanti ylittyi neljällätoista prosentilla kolmevuotiaista ja yhdellätoista prosentilla kuusivuotiaista. Tästä määrästä valtaosa on peräisin juuri makkaroista, nakeista ja leikkeleistä.

Monet kasviksetkin sisältävät luontaisesti samaa yhdistettä, joka on niissä nitraatin muodossa. Kasvisten monipuolisen syönnin hyödyt ylittävät kuitenkin haitat, joten niitä voi yleensä syödä huoletta. Poikkeuksia ovat esimerkiksi pinaatti, rucola ja punajuuri, joiden antamista alle 1-vuotiaille ei suositella.