Härniemen laiturin kunnostustyö Kotkassa paljasti yllättäviä rakenteita

Härniemen laiturin kunnostustyöt Kotkan Kantasatamassa ovat alkaneet kesäkuun lopulla. Tällä hetkellä laiturilla poistetaan asvalttipintaa ja kaivetaan laiturirakenteita esiin. Laituri on syöpynyt ja painunut, minkä vuoksi se on ollut käyttökiellossa. Nyt tehtävä kunnostus maksaa noin 1,5 miljoonaa euroa.

laiturit
Härniemen laituri.
Petri Lassheikki / Yle

Kotkan Kantasatamassa kunnostetaan Härniemen laituria. 1900-luvun alkupuolella rakennetun laiturin rakenteissa on paikoin syöpymiä, joista valuu täyttömaata mereen. Käyttökiellossa ollutta Härniemen laituria on tarkoitus kunnostaa nyt niin, että se kestää seuraavat 10 vuotta.

– Tehdään massanvaihtoa, erilaisia betonivalutekniikoita ja teräsponttiseinää tänne taustaan. Kyllä me se koko matkalta kaivetaan. 650 metriä täältä Palotorninvuoren alapuolelta ihan tuonne Merikeskus Vellamon toiselle puolelle.

Veden syövyttämä reikä laiturirakenteissa.
Betoniarkkuun on syöpynyt reikä, josta maa-aines on päässyt valumaan laiturin alta mereen.Petri Lassheikki / Yle

Vellamon kohdalla on noin sadan metrin pätkä laituria, jota ei tarvitse kunnostaa, sillä se on kunnostettu 2000-luvun alkupuolella.

Nyt tehtävässä kunnostuksessa pyritään estämään täyttömaiden kulkeutuminen laiturialueen taustan puolelta mereen. Sitä varten kaivetaan laiturin rakenteet esiin. Työt on aloitettu laiturin eteläpäästä, jossa on käytetty hirsiarkkurakennetta.

Hirsiarkkurakenteen kunto on ennakkotutkimusten mukaan heikompi kuin puupaalurakenteen, jota laituri pääasiassa on. Jo nyt kaivauksissa on paljastunut yllättäviä rakenteita. Yhdessä kohtaa näkyy selvästi, että laiturin reunaa on korjattu sen valmistumisen jälkeen. Korjaamista vaatinut vaurio on voinut syntyä sotien aikaisissa pommituksissa.

Kantasatama.
Suuret satamanosturit täytyy siirtää tilapäisesti paikoiltaan remontin edessä.Petri Lassheikki / Yle

Korjaus valmistuu urakkasopimuksen mukaan marraskuussa 2016. Eli siis hyvissä ajoin ajatellen ensi kesän Tall Ship Races-tapahtumaa. Nyt tehtävä kunnostus maksaa noin 1,5 miljoonaa euroa.

Nyt tehtävillä korjauksilla selvitään 10-15 vuotta, minkä jälkeen korjausta on tarkoitus jatkaa meren puolelta. Silloin on tarkoitus rakentaa uusi laiturirakenne nykyisen eteen. Laiturin eteen on ajateltu tehtävän teräspaalutusta ja ponttiseinää. Laiturin reuna siirtyisi remontissa noin metrin verran merelle päin. Silloin laiturin reuna olisi samalla tasalla kuin jo korjattu kohta Merikeskus Vellamon kohdalla. Suni kertoo, että nyt tehtävä remontti ei mene hukkaan ajatellen myöhemmin tehtävää jatkoremonttia.

– Tämä vanha osa jää tänne täytöksi. Nyt tehdyt työt eivät niin sanotusti mene hukkaan ajatellen jatkokorjausta.