1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. oopperat

Dekkari alkaa siitä, mihin ooppera päättyy – Minna Lindgrenin Verdi-vinkit Savonlinnaan

Verdin Shakespearen näytelmiin perustuvat Otello, Macbeth ja Falstaff nähdään perjantaina käynnistyneillä Savonlinnan Oopperajuhlilla. Teosten juonet saattavat vaikuttaa tyhjänpäiväisiltä, joten oopperaekspertti Minna Lindgren kertoo, miten niitä kannattaa seurata.

oopperat
Kuvituskuva oopperoista Otello, Macbeth ja Falstaff
Yle Uutisgrafiikka / Rea Lemström

– Onnellinen aviomies tulee mustasukkaiseksi ja tappaa vaimonsa. Itsensä hän tappaa huomattuaan olleensa väärässä.

Oopperajuhlilla Verdistä ja Shakespearesta esitelmöivältä Minna Lindgreniltä vie alle viisi sekuntia puristaa Giuseppe Verdin säveltämän Otellon juoni kahteen virkkeeseen. Vuonna 1887 ensi-esityksensä saaneen oopperan libretto on Arrigo Boiton käsialaa.

Lindgren huomauttaa, että tarinaa voi tutkailla myös toisesta näkökulmasta. Päätarkoitus ei ole kertoa tuttua tarinaa, vaan pyrkimys on vastata kysymykseen miksi.

– Virkanimityksessä syrjäytetty narsisti manipuloi esimiehensä hulluksi. Siitähän siinä oikeasti on kysymys. Kuinka Jago tekee Otellon hulluksi?

Tommi Hakala esitti pahuuden ruumiillistumaa Jagoa kenraaliharjoituksen perusteella suvereenisti. Vasemmalla Emilia (Niina Keitel).
Jago (Tommi Hakala) on juuri riistänyt Emilialta (Niina Keitel) nenäliinan, jonka avulla mustasukkaisuus vie lopulta voiton.Savonlinnan Oopperajuhlat / Soila Puurtinen, Itä-Savo

Macbeth (ee. 1847) on juoneltaan samaa sarjaa. Luonteeltaan heikko johtaja uskoo noitien ennustukseen ja päätyy vaimonsa yllyttämänä murhakierteeseen. Lopussa molemmat kuolevat ja Skotlanti pelastuu.

– Oopperahan on kuin dekkari väärin päin. Näemme reaaliajassa, miten murhan motiivi syntyy ja miten ajaudutaan tilanteeseen, jossa ainoa mahdollisuus on tappaa.

Musiikki kertoo, mitä tapahtuu

Otello ja Macbeth ovat äärimmilleen vietyjä psykologisia trillereitä. Macbethissä ei ratkaise ruumiiden määrä vaan se, mikä saa vallanhimoisen pariskunnan murhaamaan aina uudestaan.

– Ja siihen musiikki on ihan ylivoimainen keino. Voi käydä jopa niin, että murhaaja ja mielipuoli kerää sympatiat, ja sehän on hämmentävä asetelma, Lindgren toteaa.

Lady Macbethin merkitys on oopperassa suurempi kuin Shakespearen draamassa. Francesco Maria Piaven libretto pureutuu ennen kaikkea pääosakaksikon erottamattomuuteen.

Lady Macbeth (Vittoria Yeo) ja Macbeth (Evez Abdulla) pystyvät julmuuksiin vain toistensa tukemina. Savonlinnassa Macbethiä esittää Vladislav Sulimsky. Savonlinnan oopperajuhlat.
Lady Macbeth (Vittoria Yeo) ja Macbeth (Evez Abdulla) pystyvät julmuuksiin vain toistensa tukemina. Savonlinnassa Macbethiä esittää Vladislav Sulimsky.Ravenna Festival

– He eivät pystyisi yksin mihinkään, mutta aina toinen painaa päälle. Lopulta kaksikko ajautuu erilleen, eikä kumpikaan enää kestä painetta.

Säveltäjä on tehnyt työn pitkälti valmiiksi. Lady Macbethin hulluuskohtauksessa on tarkoitus laulaa hiljaa ja sisäänpäinkääntyneesti ilman, että taituruudella on mitään merkitystä. Ennen Macbethiä tapana oli ollut, että naisen hulluutta kuvattiin virtuoosisilla koloratuuriaarioilla.

– Tämä on ensimmäinen ooppera, jossa tehdään uskottavaa psykologista teatteria oopperan keinoin.

OtellossaVerdi on säveltänyt Jagosta hurmaajan, joka saa miellyttävyydellään Otellon nalkkiin. Musiikkiin on syytä kiinnittää huomiota myös ohjauksessa.

– Jos ohjaaja keksii, että Jago on narkkari laitakulmilta, koko tarina voi hämärtyä. Musiikki vaikuttaa meihin niin monella tasolla.

Älä ota itseäsi liian vakavasti

Koominen Falstaff (ee. 1893) on Verdin tuotannossa oma lukunsa ja rehtiä 1800-luvun tilannekomediaa. Säveltäjä kokeili huumorin voimaa oopperassa Päivä kuninkaana jo alle kolmekymppisenä mutta epäonnistui täydellisesti. Hassutteluun italialainen mestari palasi vasta viimeiseksi jääneessä oopperassaan 79 vuoden iässä.

Falstaffin sanoma on, että älkää hyvä tavaton ottako itseänne liian vakavasti, Lindgren vinkkaa.

Ohje pätee kaikkiin, myös oopperayleisöön.

– Ensikertalainen voi stressittömästi käydä oopperassa. Siellä saa nauraa, itkeä, nukkua ja tempautua mukaan.

Falstaffinjuoni on yksinkertainen jopaOtelloonjaMacbethiinverrattuna: hyväntuulinen, viinaanmenevä ritari Falstaff joutuu kepposten kohteeksi ja antaa lopuksi kaikille anteeksi. Sivujuonena rakastavaiset saavat toisensa.

Falstaffin tärkein sanoma on, ettei itseään kannata ottaa turhan vakavasti. Savonlinnan oopperajuhlat.
Falstaffin tärkein sanoma on, ettei itseään kannata ottaa turhan vakavasti.Savonlinnan Oopperajuhlat / Soila Puurtinen, Itä-Savo

– Tarkoitus on, että yleisö tulee hyvälle tuulelle. Mielestäni suurin virhe Falstaffin ohjauksessa on tehdä Falstaffista irstas ja vastenmielinen henkilö. Sitä näkee aika paljon, vaikka ritarin tarkoitus on hurmata meidät kaikki.

– Kaikista tilanteista voi selvitä positiivisuudella. Ooppera on täyttänyt tehtävänsä, jos yleisössä on hyväntuulista hyrinää.

Falstaff perustuu näytelmään Windsorin iloiset rouvat. Arrigo Borito onnistui libretossa, vaikka monet pitävät näytelmää Shakespearen huonoimpana. Päähenkilöön on saatu syvyyttä poimimalla yksityiskohtia Shakespearen Henrik IV -näytelmistä, joissa ritari Falstaff myös esiintyy.

– Se tekee hahmosta hirveän paljon sympaattisemman ja hauskemman.

Älä astu tekstitysansaan

Oopperat esitetään useimmiten alkuperäisellä kielellä. Falstaffin kohdalla tekstityslaite saattaa olla arvossaan hassujen sutkautusten ja sanankäänteiden vuoksi, mutta Lindgrenin mielestä vekottimen voi hyvällä omatunnolla unohtaa.

– Teksti on ansa, Lindgren julistaa.

– Hyvässä oopperassa ei tarvitse tekstiä, kunhan tuntee juonen. Musiikkia kuuntelemalla tietää, mitä tapahtuu, hän painottaa.

Tekstityslaite on useimmiten sijoitettu katonrajaan.

– Kun niska kenossa tuijottaa sitä laitetta, niin hirveän iso osa lavan informaatiosta ja musiikista menee ohi. Mitä vähemmän pystyy olemaan tekstin orja, sitä enemmän ymmärtää oopperasta.

Verdin Shakespeare-oopperoiden esitykset Savonlinnan oopperajuhlilla: Otello 19., 21., 27. ja 29. heinäkuuta. Macbeth (Ravenna Festival) 14. ja 16. heinäkuuta. Falstaff (Ravenna Festival) 13. ja 15. heinäkuuta.

Lue seuraavaksi