1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Kirjakaupan kylmä kausi kääntymässä – marketit myyvät kirjoja kuin leipää

Kirjan myynnin synkät vuodet saattavat olla takanapäin. Suomalaisten lukuinnon yllättäväksi pelastajaksi ovat ilmoittautuneet hypermarketit. Niiden kirjaosastojen myyntiluvut ovat nousseet raketin lailla, eikä ostoskoreihin sujahda pelkkiä uutuuspokkareita.

Kuva: Yle

On yksi paikka, jossa kirja-alan vuosia jatkuneesta kurimuksesta ei näy jälkeäkään. Se on hypermarket. Siellä myydään nyt kirjoja kuin leipää. Citymarket lisäsi viime vuonna kirjamyyntiään viidenneksellä, tämän vuoden kasvutahti huitelee yli 30 prosentissa. Ketju arvelee myyvänsä tänä vuonna yli miljoona kirjaa.

Eivätkä ne kaikki ole pokkareita tai alelaarin rääppeitä: nimikkeitä on nyt nelisensataa ja valikoimaa viilataan jatkuvasti kustantamojen kanssa neuvotellen.

Lippulaivamyymälöissä asiakas törmää heti sisään tullessaan kirjapuotiin, kovin paljon perinteisen kirjakaupan oloiseen kokonaisuuteen. Sellainen rakennetaan vähitellen kaikkiin ketjun hypermarketteihin. Houkuttelevalla esillepanolla tavoitellaan erityisesti impulssiostajia, kertoo K-citymarketien johtaja Johanna Kontio.

– Meidän etumme on asioinnin helppous, miellyttävä ostokokemus. Kirjan ostamista varten ei tarvitse erikseen lähteä mihinkään. Hinnat ovat lisäksi usein kirjakauppoja edullisemmat. Isot asiakasvirrat mahdollistavat tehokkuuden.

Ja hyvin näyttää konsepti toimivan. Raukena heinäkuun iltapäivänä Ison Omenan Citymarketin kirjapuodissa virtaa väkeä tasaiseen tahtiin. Minna Salmi-Paakkarin kärryyn solahtaa uutuus pokkarihyllystä. Hän myöntää ostavansa usein kirjoja nimenomaan hetken mielijohteesta.

– Kyllä varsinkin kesäaikaan kirja tarttuu mukaan aika helposti.

"Marketkirja on kuin marketkukka, jäisi muualta ostamatta"

Onko Citymarket nyt tuppaamassa kirjakaupaksi kirjakaupan paikalle? Ketjujohtaja Johanna Kontion mukaan ei. Hänellä on luja usko siihen, että kirjan myynnissä on kasvun varaa useammallekin pelaajalle. Verkkokauppa ei tyydytä kaikkia ostajia.

– Ihmiset tykkäävät ottaa kirjan käteensä, hypistellä sitä, nähdä ja tuntea kirjan. Sitä paitsi kaikilla paikkakunnilla ei edes ole enää kirjakauppaa. Uskon, että jo senkin takia meidän palvelumme lisää lukemista ilman, että se olisi kirjakaupalta pois.

Kontio vertaa hypermarketin kirjabisnestä kukkakauppaan.

– Kun laitoimme kukkia myyntiin kassojen lähelle, alkoivat ihmiset ostaa useammin kukkia omaksi ilokseen. Eivät he ehkä olisi lähteneet kukkakauppaan sen takia. Kukkakauppaan mennään kuitenkin sitten, kun tarvitaan jotain erityistä; hääkimppuja, hautavihkoja. Samalla lailla kirjakauppa on erikoisliike.

"Koko Suomi lukemaan"

Asiakaspalvelun, brändin ja tuloksen ohella Kontio hehkuttaa kirjamyynnin yhteiskunnallista arvoa. Lukemiseen hurahtanut ketjujohtaja haluaa saada koko Suomen nostamaan nenänsä kännykästä ja tarttumaan kirjaan.

– Ihan tosissani uskon, että lukeminen lisääntyy ja kirjoja ostetaan taas enemmän. Uskon että erilaisilla lukemiskampanjoilla on ollut iso merkitys. Me teemme lukemisen helpoksi, kun kirja tulee vähän kuin sattumalta vastaan.

Citymarketin kirjamyynnistä 40 prosenttia on lasten-, nuorten- ja puuhakirjoja.

– Meille iso asia on se, että saamme lapset lukemaan ja aikuiset lukemaan lapsille. Tämä perustuu siihen, että hypermarketissa asioi yleensä koko perhe.

Hienoa, mutta yritystoiminnan tavoite lienee voiton maksimointi, eikä kansansivistystyö?

– Eivät ne sulje toisiaan pois. Siihen ei kuitenkaan ole yksiselitteistä vastausta, mikä merkitys tällä on ketjun kokonaismyynnille. Liikkeet ja kauppapaikat ovat niin erilaisia, samoin kilpailutilanne eri liikepaikoilla.

Kesäkuu on pokkarikuu

Toinen suurista keskusliikkeistä ei ole laittanut vastaavia paukkuja kirjamyynnin konseptointiin. Kasvua tulee ilmankin. Prismoissa ja S-marketeissa alkuvuoden kirjamyynti on ollut suunnilleen neljänneksen viime vuotta vauhdikkaampaa. Myyntitilastoja tavaa lomailevan kollegan puolesta rautakaupan valikoimajohtaja Lasse Ketola.

– Kun katsotaan koko viime vuotta, kasvoi S-ryhmän kirjamyynti neljä prosenttia, kun koko Suomessa kirjamyynnin kasvu jäi alle prosenttiin. On se aika hieno luku, ja tämän vuoden kasvu on aivan toista luokkaa, sitä on joka kuukausi verrattuna edelliseen.

Mitä enemmän kirjoja myydään, sitä enemmän niitä laitetaan myyntiin. Yhä useammasta S-marketista löytyy jo pokkarihylly, ja pokkari on se, mitä kesällä eniten myydään myös Prismoissa.

– Pokkareita myydään eniten kesäkuussa, kolme kertaa sen verran kuin muina kuukausina. Heinäkuu on toinen pokkarikuukausi, myynti on kaksinkertaista muuhun vuoteen nähden, opastaa Ketola.

"Kyllä kirja kiinnostaa, kun hinta on oikea"

Kuva: Yle

Kesällä markettien kirjakauppaa kiihdyttää myös alennusmyynti, kertoo Kauppakeskus Kaaren Prisman johtaja Ilkka Riiali. Hän suhtautuu kirjaan arkisena käyttötavarana, jota pitää olla kattavasti tarjolla siinä missä muitakin tuotteita.

– Ilman kirjoja tämä ei olisi uskottava hypermarket. Meillä on täällä helposti ostettavaa tavaraa, ollaan kausissa mukana vahvasti; laitetaan uutuudet ja Finlandia-palkintoehdokkaat ja muut oikeaan aikaan myyntiin. Alennuksilla on iso rooli: kyllä kirja kiinnostaa, kun hinta sattuu kohdalleen.

Sesongeista suurin on kuitenkin joulu. Silloin ei osteta pehmeäkantista, vaan kalliimpaa. Kirjamyynti on kesäkuukausiin verrattuna 2,5 -kertaista. Siitä joku pala on varmasti pois kirjakaupoilta, myöntää Riiali.

– Meillä on isot asiakasvirrat, ja me pystymme palvelemaan helposti. On sillä varmasti ollut vaikutusta kirjakauppoihin.

Kaaren Prismassa kirjoja kääntelevä asiakas, Stina Wik-Sauso vakuuttaa, ettei kokonaan hylkää kirjakauppaa, vaikka nappaakin ruokaostoksilla silloin tällöin pokkarin matkaansa. Varsinkin, jos on joku hyvä tarjous.

– Kyllä se hinta vaikuttaa ja täältä ostaminen on jotenkin niin helppoa. Useammin ostan täältä, mutta kyllä mä tuolla yläkerrassakin käyn, Wik-Sauso viittelöi kohti Suomalaista Kirjakauppaa.