Listasimme vinkit sähköpyörästä haaveilevalle – Ilmaisia ajokilometrejä ei ole

Suomalaisia yritetään nyt saada sähköavusteisten polkupyörien ystäviksi rajulla hintakilpailulla. Halpa sähköpyörä tulee kuitenkin halvaksi yleensä vain, jos sillä ei aja. Sähköpyörässä akku voi lopulta tulla maksamaan enemmän kuin itse pyörä.

tekniikka
pyörälaturi Itävallassa
Itävaltalainen bike-energy toimittaa sähköpyörien latausasemia ympäri Eurooppaa. Kuvassa on Itävallan Altenmarktissa sijaitsevan ravintolan latauspiste asiakkaille. bike-energy

Suomessa sähköavusteisia pyöriä on myyty kunnolla viitisen vuotta, mutta suosio oli viime vuoteen saakka heikko. Nyt sähköpyörä käy kaupaksi jopa 50 prosentin vuosikasvulla, mutta ei millä hinnalla tahansa.

Kuluttajalle sähköavusteinen pyörä on vaikea ostettava. Hintahaarukka on valtava, pyörissä käytettävä tekniikka vaihtelee ja akuissakin on huimia eroja. Suomesta löytyy toistaiseksi vain harvoja myyjiä, jotka osaavat myydä sähköpyörää riittävillä tiedoilla. Ja jos ei tiedä mitä ostaa, valitsee usein sen halvemman.

Raju asiakkaiden houkuttelu hinnalla muistuttaa tilannetta Keski-Euroopassa viitisen vuotta sitten. Esimerkiksi sähköpyörien suurmaassa Saksassa piti tuolloin kysynnän kasvaessa saada nopeasti pyöriä myyntiin. Halvimpien kiinalaispyörien kultakausi jäi kuitenkin lyhyeen. Viimesyksyisillä Eurobike-messuilla halpapyörien näytteilleasettajat olivat jo lähes kadonneet.

Nyrkkisääntönä voi pitää, että hyviä pyöriä saa noin 2 300 eurosta ylöspäin. Tarjouksessa parhaita pyöriä ei yleensä ole, sillä halutuimmista malleista on Euroopassa keskikesällä jopa pulaa. Suomessakin kauppiaat ovat tilanneet tämän kesän pyörät jo viime syksynä.

Toki sähköä voi löytyä myös jo 700 euron pyörästä. Vähänkin kalliimmassa pyörässä kuitenkin pelkkä akku maksaa vähintään 600 euroa ja itse moottori saman verran, joten halpapyörän laatua kannattaa ainakin arvioida kriittisesti.

Sähköpyörän haluavan ei kannata jäädä odottamaan hintojen halpenemista    

Keskihintainen sähköavusteinen pyörä käy parhaiten ensimmäiseksi pyöräksi. Muualta Euroopasta saatujen kokemusten mukaan hinnanlaskua ei kannata odottaa, sillä hinnat ovat pikemminkin pienessä nousussa.

Esimerkiksi Saksassa monet ostavat tällä hetkellä jo elämänsä toista sähköavusteista pyörää. Kyselyjen mukaan kerran sähköpyörän valinnut ei enää palaa tavalliseen pyörään. Ja toinen pyörä on keskimäärin kalliimpi kuin ensimmäinen, selviää myyntitilastoista.

Suomessakin ensimmäiset myydyt laatupyörät alkavat olla siinä iässä, että niihin ollaan nyt neljän tai viiden ajokauden jälkeen hankkimassa ensimmäistä vaihtoakkua. Jos pyörässä on laatumoottori, kuten Panasonic tai Bosch, kannattaa noin 800 euron akku yleensä myös vaihtaa.

Kolmentuhannen euron pyörän ja sen moottorin pitäisi oikein käytettynä ja hyvin huollettuna kestää ainakin kahden akun kilometrit. Euroopassa on edelleen liikkeellä pyöriä, joissa käytössä on jo kolmas akku. Laskennallisesti hyvällä akulla pitäisi pystyä ajamaan 6 000 kilometriä vuodessa ainakin viiden vuoden ajan.

Saksalaistesti: Osat murtuivat ja jarrut pettivät

Mikään ei tietenkään kiellä valmistajaa tekemästä tai ostajaa ostamasta halpaa sähköpyörää. CE-merkintä on kuitenkin vain valmistajan vakuutus, että pyörä täyttää edes lain vaatimat laatukriteerit.

Saksan autoliitto ADAC:n ja tuotetestaussäätiö Stiftung Warentestin (siirryt toiseen palveluun)tämän kevään yhteistesti kertoi, että 15 testiin valitusta pyörästä viisi oli huonoja. Esimerkiksi 2 700 euron Stevens E-Courier oli vaarallisen kiikkerä ja jarrut olivat niin heikot, että niillä ei pyörää saanut kunnolla pysäytettyä.

Saksalaistestissä pyöriä ajettiin samalla laboratoriotestissä 20 000 kilometriä. Jopa niinkin kuuluisista sähköpyörien pioneereista kuin Pegasus, Fischer tai Kettler murtui satulankannattimia, satulaputken pikalukkoja ja tavaratelineitä. Sähköpyörät ovat painavia. Osat pitäisi mitoittaa lisääntyneen painon mukaan kestämään kovempaa rääkkiä.

Höpöhöpö-juttuja moottoreista ja surkeita huoltoja

Suomessa viisi vuotta sitten myytyihin ensimmäisiin sähköpyöriin tehdään nyt ensimmäisiä moottoreiden huoltokorjauksia. Hyvään moottoriin voidaan esimerkiksi vaihtaa 150 euron hintainen laakeri, jonka jälkeen se toimii edelleen tuhansia kilometrejä. Ongelma Suomessa on vain se, että sähköpyöriin erikoistuneita huoltajia on vähän ja ongelmatapauksissa asiakas saattaa odottaa korjausta tai varaosia viikkoja.

Ecospazio
Italian Roveretossa sähköpyöriä oli kaupunkipyörinä jo kymmenen vuotta sitten. Ecospazio

Myös pyörien myyjät puhuvat asiakkaille usein vailla parempaa tietoa. Kuluttajalle saatetaan esimerkiksi kertoa keskiövetoisen moottorin ylivoimasta napamoottoriin verrattuna. Kuitenkin napamoottori voisi esimerkiksi painavan javoimakkaan polkijan työmatkapyörässä olla paras vaihtoehto, koska ketjut ja rattaat kestävät silloin paremmin.

Myyjät eivät myöskään aina muista, että halvan pyörän painoraja voi olla merkittävästi matalampi kuin vaikkapa saman valmistajan kalliimmassa mallissa. Pyörä saatetaan myydä kertomatta asiakkaalle, että polkija matkatavaroineen ylittää sallitun.

Maahantuojilta vaaditaan, että ne sitoutuvat pitämään varaosia pyöriin viiden vuoden ajan. Muutaman sadan euron pyöriin varaosia ei välttämättä saa. Kauppias ratkaise asian yleensä hänelle kalleimmalla mahdollisella tavalla eli vaihtamalla koko pyörän uuteen. Erään jo myynnistä poistuneen halpamallin pyörästä tiedetään, että kaksi kolmesta tuli takuuaikana takaisin.

Koeaja pyörä myös ilman moottoriapua

Sähkökuumeesta kärsivän pyöränostajan kannattaa kysyä muutama tärkeä kysymys ennen ostopäätöstä. Tärkein asia on varaosien ja huollon toiminta. Hyvä myyjäliike lupaa toimittaa malliin varaosia ainakin 10 vuodeksi. Samalla kannattaa kysyä, missä pyörä huolletaan. Myyjäliikkeellä ei välttämättä ole omaa huoltoa.

Takuu kannattaa tarkista myös. Hyvämaineiselle pyörämallille luvataan yleensä kahden vuoden takuu. Kaksi vuotta on myös EU:n lainsäädännön vaatimus, jonka pyörän pitää vähintään kestää. Ja virhevastuu tuotteesta on tietenkin voimassa myös ilman takuuta. Suomessa sähköpyörien kauppiaat ovat linjanneet, että pyörän pitäisi kestää kunnolla käytettynä neljästä kuuteen vuoteen.

Koska sähköpyörien valmistusmäärät ovat tavallisia pyöriä vähäisempiä, on joillakin valmistajilla tarjolla vain yksi runkokoko. Koeajo kannattaa, sillä vääränkokoinen pyörä on hutera. Painavissa sähköpyörissä huono ajettavuus korostuu.

Moottorin sijainti ja muut ominaisuudet vaikuttavat myös ajettavuuteen. Halvassa pyörässä sähkömoottorin ohjauksessa ei ole edistynyttä tekniikkaa, joka tunnistimien kautta säätäisi moottorin tehoa ja minimoisi virrankulutusta. Halvallakin pyörällä voi saada sähkömoottorin ajotuntuman, mutta ei samoja ajo-ominaisuuksia.

Saksalaistestissä esimerkiksi 2 600 euron Kalkhoff Agattu Impulse 8 -pyörällä pystyi ajamaan 100 kilometriä yhdellä latauksella, kun huonommilla ajosuoritus jäi alle 50 kilometrin. Niinpä koeajossa kannattaa ehdottomasti aina kokeilla, jaksaako pyörällä ajaa myös silloin, kun akusta on puhti lopussa ja vastatuuli viilentää kuumana käyvää pyöräilijää.

Juttua varten on pyydetty tietoja tai haastateltu Eurobike-pyörämessujen, Kilpailu- ja kuluttajaviraston, sähköpyörien maahantuojan Electrobiken, sähköpyörien lataamisen bike-energyn sekä Postin sähköpyöristä vastaavaa asiantuntijaa.