Rautatiesillan valu epäonnistui Kemijärvellä – liki valmis silta hajotetaan

Kemijärven Kallaanvaarassa liki valmis rautatiesilta joudutaan murskaamaan alkutekijöihinsä betonivalussa havaitun lujuusongelman vuoksi. Sillan rakentamiseen on käytetty noin 300 kuutiota betonimassaa.

liikenne
Silta Kemijärven Kallaanvaara
Murheellinen siltatyömaa Kemijärven Kallaanvaarassa. Sillan valu epäonnistui ja rakennelma murskataan. Tilannetta toteamassa VR Track Oy:n projekti-insinööri Mari Piira ja rakennuttajakonsultti Juha Parkkari Proxion CC Oy:stä. Projekti-insinööri Mari Piira kertoo tilanteesta. Kuva: Jorma Korhonen / Yle
Silta Kemijärven Kallaanvaara
Murheellinen siltatyömaa Kemijärven Kallaanvaarassa. Sillan valu epäonnistui ja rakennelma murskataan. Tilannetta toteamassa VR Track Oy:n projekti-insinööri Mari Piira ja suunnittelukonsultti Juha Parkkari Proxion Oy:stä. Haastattelut ja kuva: Jorma Korhonen / Yle

Siltaa urakoiva VR Track Oy pitää vahinkoa vakavana, mutta ei toistaiseksi osoita ketään sormella, koska vahingon selvittely on kesken.

VR Trackin projekti-insinööriä Mari Piiraa tuo epäonnistuminen tietysti harmittaa. Hän ei kuitenkaan pidä mahdottomana, että tällaistakin sattuu.

– Silmämääräisestihän sitä ei pysty havaitsemaan. Betonin lopullinen laatu ilmenee yleensä sen kypsymisaikana. Tässä huomattiin jännittämisvaiheessa, että betoni ei ollut tarpeeksi lujaa. Jännitysankkurit alkoivat mennä sillan sisälle ja ankkurin suulla oli havaittavissa lohkeamista, Piira kertoo.

Mari Piira tähdentää, että sillan murskaaminen ei tietysti ole mukavaa, mutta turvallisuussyistä se on tehtävä. Parempi, että vika havaittiin nyt, eikä vasta sitten, kun jokin onnettomuus on tapahtunut.

Kuka maksaa – ja paljonko maksaa?

Tieto uuden ja lähes valmiin sillan purkamisesta ja murskaamisesta on kiirinyt laajalle. Erityisesti se on puhuttanut paikallisia ihmisiä ja päivittäin siltatyömaan ohi kulkevia.

– Näinkö sitä veronmaksajien rahoja käytetään, aprikoi pyöräänsä pidättelevä kallaanvaaralainen.

Mies miettii, että mitähän se betonikuutio nykyään maksaa ja mitä maksavat paksut rautatangot. Ja onhan siinä iso työkin mennyt hukkaan, hän tuhisee. Betonisilta on näyttävä laitos. Liki 20 metriä pitkä ja kohtapa 7 leveä.

Jos pyörämies kummeksuu sattunutta, niin hämillään ovat myös sillan rakentajat – työmiehet. Valu saatiin valmiiksi hyvissä ajoin ennen juhannusta ja kun sitten paketti avattiin, niin yllätys, yllätys...

Liikennevirasto ei ole maksaja

Sillan tilanneessa Liikennevirastossa tiedetään, mitä Kemijärvellä on sattunut: liki valmis rautatiesilta murskataan ja rakennetaan uusi.

– Se on VR Trackin asia, sanoo projektipäällikkö Juhan Tyrväinen.

– Me olemme tilanneet Trackilta hyvän ja toimivan rautatiesillan, jonka toivomme olevan valmiina vuoden loppuun mennessä. Työ menee siellä nyt uusiksi, mutta me emme maksa kahdesta sillasta, hän huomauttaa.

Outo tapaus myös Rudukselle

Siltaan betonimassan toimittaneessa Ruduksen betonitehtaassa Rovaniemeltä myös hämmästellään Kemijärven tapausta. Vastaavaa ei ole aiemmin sattunut, sanoo Pohjois-Suomen myyntijohtaja Taito Leppänen. Rudus valmistaa vuodessa noin miljoona kuutiota rakennusbetonia.

Leppänen ei halua tässä vaiheessa enempää kommentoida tapahtunutta, koska asioiden selvittäminen on kesken. Hän kuitenkin tähdentää, että Rudus valmistaa betoninsa sertifioiduista aineista ja laatu on Inspectan jatkuvassa valvonnassa.

– Betoniin käytetty vesikikin on huippulaatuista juomavettä, Leppänen vielä lisää.

Uudet liikennejärjestelyt tehtaalle

Liikenne Kallaanvaaran rautatiesillan rakennuspaikalla ja purkutyömaalla keskeytetään ja kulku tehtaalle päin, Oinaalle ja Pahkakumpuun johdetaan Isokylän ratapihan kautta.

Kiskojen päälle ajettu sorapatja toimii tienä niin kauan kunnes "vanha silta" on murskattu. Työn arvioidaan kestävän 2–3 viikkoa. Reitille ohjataan liikennemerkeillä.