Kymppitonneilla pelastuslauttoja ja valaistuja pelastusliivejä – Sisävesilaivuri uusista turvamääräyksistä: "Ei mitään järkeä"

Sisävesilaivurit pitävät tiukentuvia turvamääräyksiä ylimitoitettuina. Moni harkitsee lopettavansa liikennöinnin, koska varustelu tulee liian kalliiksi. Trafin mielestä turvallisuusvaatimuksista ei voi tinkiä.

Kotimaa
Sisävesilaivoja Lahden matkustajasatamassa.
Sisävesilaivoja Lahden matkustajasatamassa.Juha-Petri Koponen / Yle

Lahden Järvimatkailu kuljettaa risteilyasiakkaita Lahden satamasta vesille kolmella laivalla. Yrittäjä Kari Sulkasen mukaan ala ei ole viime vuosina ollut kultakaivos, päinvastoin.

– Varsinkin viime vuosi oli surkea. Tänä vuonna toukokuu oli hyvä, kesäkuu juhannusta lukuunottamassa heikko sateiden takia. Lämmin ja poutainen elo- ja syyskuu voisi vielä pelastaa kesän.

Säiden lisäksi alaa riepottelee laivojen turvallisuusvaatimusten kiristyminen.

Määräykset koskevat kaikkia matkustaja-aluksia, mutta eniten uudistuksia vaaditaan isoimmilta, yli 15-metriä pitkiltä laivoilta. Määräykset koskevat niin palo- ja sähköturvallisuutta kuin hengenpelastusvalmiuksia.

– Määräykset on suunniteltu isoja matkustaja-aluksia ajatellen ja ovat täysin ylimitoitettuja sisävesiliikenteeseen, sanoo Suomen matkustajalaivayhdistyksen puheenjohtaja Juha Nyberg.

Kari Sulkanen laivayrittäjä
Kari Sulkanen ei aio hankkia kaikkiin laivoihinsa paukkulauttoja.Juha-Petri Koponen / Yle

Säännöt vanhoja, mutta toimivia?

Erityisesti laivureita korpeaa vaatimus itsestään paukkupanoksella laukeavista pelastuslautoista.

– Meillä on kolme laivaa, joissa pitäisi ensi vuonna olla 10 paukkupanoslauttaa. Se tarkoittaa lähes 50 000 euron investointia, kauhistelee Kari Sulkanen.

Vaatimuksia on lisäksi esimerkiksi konehuoneen ja keittiön eristeiden sekä paloilmaisimien lisäämisestä. Pelastusliiveissä pitää ensi vuonna puolestaan olla valo.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi perustelee tiukennuksia sekä EU-direktiiveillä että kotimaan vanhentuneilla määräyksillä.

Viimeisin vakava onnettomuus oli 1930-luvulla.

Juha Nyberg

– Entiset säännöt olivat 1970-luvulta. Aika, tekniikan kehitys ja turvallisuuskäsitykset ovat ajaneet ohi silloisista vaatimuksista. Säännöt ovat nyt kattavammat ja takaavat saman turvallisuustason kaikille aluksille niissä olosuhteissa, joissa ne liikennöivät, sanoo ylitarkastaja Kaija Tuomola.

Matkustajalaivayhdistyksessä sääntöjen vanhentumiseen ei uskota.

– Ehkä ne ovat peräisin 70-luvulta, mutta ne ovat toimineet. Nykyään laivurit kouluttavat henkilökuntansa, ja turvallisuusasenteet ovat parantuneet selvästi. Viimeisin vakava onnettomuus oli 1930-luvulla, muistuttaa puheenjohtaja Juha Nyberg.

Laivurit pohtivat lopettamista

Turvallisuusmääräykset ovat kiristyneet asteittain vuodesta 2013 lähtien. Trafin mukaan myös aluetoimitsijoita sekä liikennöitsijöitä on kuultu uusia sääntöjä laadittaessa, mutta Suomen matkustajalaivayhdistyksessä ollaan pettyneitä.

– Määräysten muuttuminen tuli aivan puskista, meitä ei kuunneltu alussa lainkaan, eikä lausuntopyyntöä esitetty. Nyt olemme hieman saaneet muutettua Trafin suhtautumista palomääräyksiin, mutta silti nekin tulevat laivureille kalliiksi, sanoo Nyberg.

Investoinnit voivat olla isoja mutta turvallisuus edellä mennään.

Kaija Tuomola

Yhdistyksen mukaan moni laivuri miettiikin tällä hetkellä vakavasti liikennöinnin jatkamisen mielekkyyttä. Yhdistys ei usko konkurssiaaltoon, mutta epäilee, että risteilyalusten määrä vähenee.

– Suurimmissa vaikeuksissa lienevät pienet perheyritykset. Uusia yrittäjiä voi tulla mahdollisesti lopettavien tilalle, mutta laivoja voidaan myös myydä ulos Suomesta, arvioi puheenjohtaja Juha Nyberg.

Trafi ei aio perääntyä

Lahden Järvimatkailu ei aiota toteuttaa Trafin vaatimuksia. Ensi vuosi onkin vielä täysi arvoitus.

– 50 000 euron invenstointeja ei tehdä, se on varma. Katsotaan, ajammeko vain yhdellä laivalla vai ajammeko ollenkaan. Täytyy harkita laivojen myyntiä, sanoo Kari Sulkanen.

Yrittäjä lähettää vielä terveisensä Trafille.

– Tässä ei ole mitään järkeä! Nyt pitäisi neuvotella uudestaan määräyksistä. Miten yhtäkkiä muka kaikki laivat ovat turvattomia?

Trafista ei kuitenkaan heru lupausta uusien säännösten rukkaamisesta.

– Investoinnit voivat olla isoja, mutta turvallisuus edellä mennään, eikä sääntöihin olla tekemässä enää lievennyksiä, sanoo ylitarkastaja Kaija Tuomola.