Purjelentäjä nauttii äänettömästä liu´usta taivaansinessä

Pudasjärven lentokenttä pitää pintansa Suomen suosituimpien purjelentokeskusten joukossa. Etelän keskuksissa Räyskälässä ja Nummelassa on toki harrastajia enemmän, mutta Pudasjärven kentältä taivaalle vedettävät purjekoneet liitävät taivaan sinessä kolmanneksi eniten Suomessa.

ilmiöt
Purjekoneet odottavat ilmaan vetoa Pudasjärven kentällä 11.7.2016.
Purjekoneet odottavat ilmaan vetoa Pudasjärven kentällä.Risto Degerman / Yle

Syy pitkiin lentoihin on selvä. Kun etelässä liikelentotoiminta ja sotilasilmailu rajoittavat lentoalueita, vapaata ilmanalaa Pudasjärven ympäristössä riittää.

– Ne, jotka lentävät, lentävät sitten todella paljon matkalentoa, kertoo purjelentokouluttaja Martti Lepojärvi Oulun Ilmailukerhosta.

Purjelennossa lentäjä koneineen hinataan yleensä moottorikoneella ylös, jonka jälkeen kone pysyttelee ilmassa nousevien ilmavirtausten voimalla. Kun auringonpaiste lämmittää maata, sen yläpuolella oleva ilma lämpenee ja nousee ylös.

Se on vähän niin kuin purjehdusta kolmessa ulottuvuudessa.

Martti Lepojärvi

Nousevassa ilmavirtauksessa kiertelemällä ilmaa raskaampi purjekone pääsee kipuamaan ylös. Sen jälkeen koneen voi ohjata liukuun ja kohti seuraavaa nousevaa ilmavirtausta. Matkan teko tapahtuu äänettömästi liukuen, ja se on yksi lajin suurimmista viehätyksistä, sanoo vuosia purjelentämistä harrastanut Lepojärvi.

– Luulen, että sitä voi verrata purjehdukseen, että siinä mennään luonnon voimilla. Meripurjehduksessa käytetään tuulta hyväksi. Meillä taas hyödynnetään nousevia ilmavirtauksia. Se on vähän niin kuin purjehdusta kolmessa ulottuvuudessa.

Moskiittorallia Jänönmaljasta

Tällä viikolla Pudasjärvellä on kilpailtu Oulun Ilmailukerhon Moskiittoralli -kisassa perinteisestä Jänönmaljasta. Kisan tehtävissä voi olla vaikkapa suunnistaa eri pisteiden välillä, tai koota kilpailuaikana mahdollisimman paljon lentokilometrejä.

Purjelentoon kuusi vuotta sitten innostunut oululainen Juha Haapajärvi katselee taivaalle, jossa pilviä kertyy nopeaan tahtiin auringon noustua.

Sää on pikkuinen riski. Jos pilvet kasvavat liikaa, voi koko taivas täyttyä pilvistä, jolloin auringonvalo ei pääse maahan eikä nousevia ilmavirtauksia synny.

– Sitten toivotaan, että ollaan riittävän lähellä kenttää, naurahtaa Juha Haapajärvi.

Purjelentoharrastukseen kuuluu myös varautuminen siihen, etteivät ilmavirtaukset riitä, ja pilotti saakin aina silloin autokyydin pellolta tai niitylltä.