Suomalaisryhmä elättää muutaman sekunnin sketsivideoilla jo itsensä – "Yritykset vaan alkoivat lähestymään meitä"

Päasiassa Instagramiin tuotetuissa videoissa kerrotaan lyhyitä tarinoita tai reagoidaan ajankohtaisiin ilmiöihin. Suomessa on tällä hetkellä noin kymmenkunta tekijää, jotka ansaitsevat elantonsa pääasiassa somettamalla.

ilmiöt
Mies seisoo valkoista seinä vasten
Sakari Partanen / Yle

Vain alle kaksi vuotta toiminut somevideoryhmä Blokess on saavuttanut sen, mistä moni vastaavaa tekevä vasta haaveilee, eli elättää itsensä vain ja ainoastaan some-videoita tuottamalla.

Tämä kesä on ensimmäinen, jolloin opiskelijajoukolla ei ole videoiden lisäksi mitään muuta työn alla, ja tuotanto onkin kasvanut ihan uusiin mittoihin.

– Kesän aikana esimerkiksi seuraajiemme määrä Instassa on noussut 50 000:sta yli 80 000:een. Videoita valmistuu päivittäin, ja tekeminen kehittyy koko ajan, ryhmän ilmeikäs vaaleaverikkö Matti Roth kertoo.

Pääasiassa ryhmä tekee Suomessa vielä melko tuntemattomialyhyitä sketsivideoita (siirryt toiseen palveluun), joissa on usein pieni tarina tai arkinen oivallus. Videot ovat helposti samaistuttavia, ja erilaiset ilmeet ja eleet ovat tärkeässä roolissa. Pääasiassa he hoitavat kaikki roolit itse. Vastaavia tekijöitä Suomesta löytyy vain muutamia muita.

Blokessin video jääkiekon MM-kisojen ajalta (siirryt toiseen palveluun)

Yritykset houkuttelevat jo mainoksiinsa

Kesän ajan aiemmin Kuopiossa asunut kolmikko, eli Rothin lisäksi ryhmään kuuluvat Martin Kalliola ja Jussi Pulkkinen, on majaillut kimppakämpässä Helsingissä. Kuvaan on astunut myös markkinointiyhteistyö erilaisten yritysten ja yhteisöjen kanssa. Viime syksynä he perustivat myös yrityksen, jonka nimissä videoita nykyisin tehdään.

Roth vakuuttaa, että yhteistyö on ollut luontevaa – itse heidän ei ole tarvinnut koskaan varsinaisesti myydä tekemisiään.

– Yritykset vaan alkoivat itse lähestymään meitä. Ei tällainen ollut alun perin suunnitelmissamme, mutta koska tätä voi tehdä luontevasti, se sopii meille.

Nyt takana on yhteistyötä jo isojen tekijöiden, kuten matkapuhelinoperaattorin, hotelli- ja ravintolaketjun, kuntosaliyrityksen sekä erilaisten elintarvike- ja vaatetusalan yritysten kanssa.

Blokessin video Tapparan Suomenmestaruuden jälkeen (siirryt toiseen palveluun)

Räätälöityä sisältöä eri kanaviin

Blokess on mukana myös suomalaisten tubettajien videoverkostossa Töttöröö Networkissä, joka toimii heidän myyjänään ja agenttinaan. Muista tallin artisteista poiketen heidän pääkanavanaan on Instagram. YouTubeenkin Blokess on liittynyt, mutta siellä toimintatapa on vielä hieman tarkentumatta.

– Facebookissa meillä on selkeä linja, samoin Instassa. SnapChatissa toimimme kukin omilla tileillämme. YouTube hakee vielä vähän muotoaan, Roth luettelee.

Rothin mukaan sisältöjä räätälöidään myös eri kanaviin. Facebookissa väki on hieman vanhempaa ja siellä kävijöihin uppoaa pidempikin klippi. Myös videon elinikä on pidempi kuin monissa muissa palveluissa. Se kuitenkin vaatii pidempää editoimista. Instagramissa tavoittaa hyvin hieman nuoremman yleisön, ja nopeutensa vuoksi se lyö laudalta kaikki muut kanavat.

Somettamisella ansaitsee jo moni

Suomessa on tällä hetkellä noin kymmenkunta tubettajaa tai Blokessin kaltaista someryhmää, jotka ansaitsevat elantonsa pääasiassa somettamalla. Töttöröö Networkin vastaavan tuottaja Sanna Rousin mukaan näiden lisäksi alalla on ainakin joitain kymmeniä muita, jotka tienaavat videoillaan vähintään tuntuvia lisäansioita.

Tuloja artistit saavat pääasiassa sisältömarkkinointikumppanuuksista ja live-keikoista sekä pienemmän siivun YouTuben etumainoksista.

Töttöröö Networkin lisäksi Suomessa toimii kaksi muuta vastaavaa verkostoa, ruotsalaiset Splay ja United Screens. Vaikka YouTube-tähtien keski-ikä on tällä hetkellä 20 vuoden luokkaa, Rousin mukaan tilausta olisi myös iäkkäämmille tubettajille.

– Näissä hommissa esimerkiksi ulkonäkö ei ole laisinkaan keskiössä. Tärkeämpää on, että on kyky kertoa ja muodostaa tarinoita. Jotta fanit jaksavat katsoa tyyppiä viikosta toiseen, videossa täytyy olla myös sisältöä.

Mies istuu portailla.
Blokessin Matti Roth toivoo, että somevideot voisivat johtaa pidemmällä tähtäimellä isompiinkin tuotantoihin. Sakari Partanen / Yle

Loppuvuosi postaillaan Thaimaasta käsin

Blokessilla on syksyllä edessään jälleen uudenlainen tilanne, kun joukosta kaksi, Jussi ja Martin lähtevät vaihtoon Thaimaan Bangkokiin.

– Emme vielä ole ottaneet paineita asiasta. He kuvaavat varmasti paljon siellä, ja paljonhan voi tehdä myös etänä. Ja totta kai olen menossa myös itse käymään sinne, Roth sanoo.

Ennen syksyä tavoitteita on yksi: saada Instagramissa sadan tuhannen seuraajan raja rikki. Pitkän linjan haaveissa ovat myös isommat tuotannot.

– Kaikki meistä on jollain tavoin kiinnostuneita näyttelemisestä tai ohjaamisesta. Ehkä se voisi olla sellainen tulevaisuuden juttu.