FT: Hyperloop One -yhtiötä vastaan on nostettu oikeusjuttuja Yhdysvalloissa

Financial Times -lehden mukaan Hyperloopia ja kahta sen rahoittajaa syytetään huonosta hallinnosta. Hyperloop-putkijunaa kaavaillaan rakennettavaksi myös Suomeen.

talous
Hyperloop One -tekniikkaa testattiin Nevassa Yhdysvalloissa 11. toukokuuta 2016.
Hyperloop One -tekniikkaa testattiin Nevassa Yhdysvalloissa 11. toukokuuta 2016. AOP

Huippunopeaa matkustustekniikkaa kehittelevää Hyperloop One -yhtiötä vastaan on nostettu kanteita Los Angelesin oikeusistuimessa, uutisoi Financial Times.

Kanteen mukaan Hyperloop One -yhtiön neljä entistä johtajaa sanoo tulleensa erotetuksi tai pakotetuksi jättämään yhtiö sen jälkeen, kun he olivat arvostelleet ylimmän johdon ja sijoittajien toimintaa.

Kanteissa toista yhtiön suursijoittajaa syytetään ulkopuolisen viestintäasiantuntijan palkkion huomattavasta korottamisesta. Asiantuntijalla ja rahoitusyhtiön johtajalla oli samaan aikaan myös suhde.

Saman sijoittajan väitetään myös palkanneen veljensä yhtiöön, vaikka tämä oli tehtävään epäpätevä.

Lisäksi kanteissa sanotaan toisen sijoittajan edustajan suosineen lähisukulaisia Hyperloopin toimeksiannoissa.

Oikeuden asiakirjoihin on liitetty myös kaksi kuvaa, joiden mukaan toinen sijoittajista olisi vienyt yhden entisen johtajan tuolille hirttoköyden.

Hyperloop One kiistää nostetut kanteet ja pitää niitä Financial Times -lehden mukaan sekä onnettomina että harhaisina.

19 miljardin putki Helsingistä Tukholmaan

Hyperloop One kaavailee huippunopeaa putkijunaa rakennettavaksi Helsingin ja Tukholman välille. Yhtiö esitteli hankettaan heinäkuun alussa Helsingissä. Putkijunan testirataa kaavaillaan rakennettavaksi Saloon.

Yhteyden rakentaminen maksaisi yhtiön omien laskelmien mukaan noin 19 miljardia euroa. Hinnasta vajaa puolet olisi Turusta Tukholmaan kaivettavan tunnelin kustannuksia. Yhtiö julkisti arvionsa Almedalenin politiikkaviikolla Ruotsissa pari päivää sitten.

Hyperloop One on kehitteillä oleva matkustustekniikka, jossa ihmisiä kuljetetaan tyhjiöputken sisällä kulkevissa sukkuloissa. Tekniikan väitetään mahdollistavan sukkulalle jopa 1 200 kilometrin tuntivauhdin.