Aukiolojen vapauttaminen kiritti S-ryhmän myyntiä alkuvuonna

S-ryhmän markettien asiakasmäärä kasvoi tammi-kesäkuussa. ABC-asemilla sijaitsevien kauppojen myynti kuitenkin putosi vapaiden aukioloaikojen myötä.

talous
Ostoksia ruokakorissa.
Ismo Pekkarinen / AOP

Kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen on lisännyt markettien asiakasmääriä, S-ryhmä kertoo tiedotteessaan.

– Myynti kasvoi sekä isoissa että pienissä myymälöissämme, joiden asiakasmäärät nousivat yhteensä kahdeksan prosenttia, S-ryhmän pääjohtaja Taavi Heikkilä sanoo.

S-ryhmän marketkauppojen myynti kasvoi tammi-kesäkuussa 3,8 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Kaupat ovat saaneet tammikuun alusta lähtien vapaasti päättää, milloin ne pitävät ovensa auki.

Aukioloaikojen vapauttamisesta ovat kärsineet etenkin pikkukaupat. Niiden myynti supistui alkuvuonna yli kymmenen prosenttia vuoden takaisesta, Päivittäistavarakauppa ry kertoi heinäkuun alussa.

S-ryhmän sisällä vapaat aukioloajat ovat heikentäneet ABC-asemien yhteydessä olevien markettien myyntiä. Liikennemyymälä- ja polttoainekaupan myynti putosi alkuvuonna 6,6 prosenttia vuoden takaisesta.

Koko S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi alkuvuonna 1,7 prosenttia vuoden takaisesta. Myynnin arvo oli 5,3 miljardia euroa.

S-ryhmän markkinaosuus Suomen päivittäistavarakaupasta oli viime vuonna noin 46 prosenttia.