Loma riittää vain pienten univelkojen maksuun – varastoonkaan ei voi nukkua

Vaikka unirytmin pieni korjaus vielä lomalla onnistuukin, on turha uneksia hoitavansa talven mittaan kertyneitä univelkoja loman aikana pois. Varastoonkaan ei loman aikana voi nukkua, joten ainoa konsti on ottaa unenpuute vakavasti ja hoitaa se ajan ja asiantuntijan kanssa kuntoon.

Kotimaa
Koira haukottelee.
Diego Azubel / EPA

– No pikkuisen voi akuuttia univajetta siinä loman ensimmäisen viikon aikana kuitata, mutta jos on kertynyt pitempiaikaista ja kroonista univelkaa, niin sen kirimiseksi ei loma riitä, sanoo Oulun yliopistollisen sairaalan kliinisen neurofysiologian osaston ylilääkäri Usko Huuskonen.

Se, kuinka pitkään vaikkapa vuoden mittaan kertyneen univelan kuittaamisen sitten menee, on yksilöllistä. Unentarve vaihtelee eri ihmisillä ja se määräytyy jo geneettisesti.

Yleensä unta tarvitaan seitsemästä kahdeksaan tuntia, mutta joka kymmenes tarvitsee unta yhdeksän tai kymmenenkin tuntia. Osa voi pärjätä vähemmälläkin.

Uniongelmien hankaluutena on usein se, että unettomuudesta kärsivä ihminen tottuu unenpuutteeseen ja alkaa vähitellen pitää haukottelua ja päivän mittaan esiintyvää väsymystä ihan normaalina asiana.

– Ihminen on siitä huono veijari, ettei se osaa itse arvioida, onko sitä univelkaa vai ei, sanoo Huuskonen.

Hänen mukaansa pitkäaikainen, ehkä jopa vuosia jatkuva univelan kerääntyminen vaatii kuukausien, jopa vuosien korjaaamisen.

Univaje vaikuttaa moneen asiaan

Unen vähyys vaikuttaa yleisen vireystilan lisäksi myös aineenvaihduntaan ja hormonitasapainoon. Siitä kärsivät myös insuliini- ja sokeritasapaino.

– Siitä voi edelleen olla seurauksena verenpainetautia ja sydänsairauksia, jopa aivoinfarkti, kuvailee Huuskonen pitkäaikaisen unenpuutteen vaaratekijöitä.

Sata vuotta sitten suomalaiset nukkuivat keskimäärin yhdeksän tuntia ja painoindeksi oli keskimäärin 23. Nykyisin nukutaan nipin napin seitsemän tuntia ja painoindeksi on kivunnut keskimäärin kahteenkymmeneenseitsemään.

Unenpuute vaikuttaa stressihormonin erittymisen lisäksi ruokahalua ohjaavaan leptinihormoniin, mikä lisää ruokahalua. Niinpä unen vähyys näkyykin myös painonnousuna ja keskimahan kasvuna.

– Kyllä kannattaa nukkua kunnolla, Huuskonen tietää.