Suomessa blogien kirjoittaminen on ammattimaistunut – tulojen muodostus on kuin palapeli

Suomessa on kirjoittajia, jotka elättävät itsensä tekemällä blogia. Blogien tulot muodostuvat monesta eri lähteestä. Vaikka ala on monessa mielessä vielä lapsenkengissä, on se ammattimaistunut muutamassa vuodessa huimasti.

blogit
Bloggaaja ja tietokone-kuivtus
Yle Uutisgrafiikka

Bloggaaminen on ammattimaistunut viime vuosina. Suomessa on arviolta useita kymmeniä tuhansia blogeja. Määrää on vaikea arvioida, koska monen kirjoittajan into lopahtaa nopeasti blogin perustamisen jälkeen.

Vilma Peltonen perusti bloginsa viitisen vuotta sitten. Hän työskentelee tällä hetkellä itsenäisenä ammattibloggajana eli hän omistaa itse sivustonsa ja saa tulonsa mainoksista ja yhteistyökampanjoista. Hän perusti yrityksen blogin suosion noustessa.

Ammattibloggaajista suurin osa tekee yhteistyötä blogiportaalin, lehden tai agenttitoimiston kanssa. Blogiportaalit ja agenttitoimistot hankkivat yhteistyömahdollisuuksia ammattibloggaajille ja auttavat bloggareita kehittymään ammatissaan.

Itse ammattibloggarit ovat melko vähän suoraan yhteydessä yhteistyötahoihin. Usein yhteistyö lähtee kuitenkin bloggaajan omasta mielenkiinnosta brändiä tai tuotetta kohtaan.

– Ammattibloggarina voin itse vaikuttaa siihen, kenen kanssa teen yhteistyötä ja millä ehdoilla. On turhaa ottaa blogiin sellainen tuote, josta ei saa kunnollista taloudellista korvausta. Pelkästään blogista saatavia tuloja on myös tosi vaikea laskea kokonaisuudessaan. Tulot eivät muodostu pelkästään kävijämääristä, Peltonen kertoo.

– Blogien ansaintalogiikka perustuu moneen. Blogi on netissä oleva portfolio, jonka avulla saa myös muita töitä. Jos näistä raha-asioista puhuttaisiin paljon, niin syntyisi kilpailua blogistien kesken, Peltonen jatkaa.

Jotkut bloggarit tekevät työtään myös kiinteällä korvauksella.

– Toisaalta tällä alalla ei ole edes yhtä linjaa, miten palkkiot edes menevät. Soisin kuitenkin yhteisen linjan siihen, miten oma työ hinnoitellaan. Jos näistä puhuttaisiin avoimemmin, niin ymmärrettäisiin laajemmin, mitä tämä työ on.

Ammattimainen harrastus

Useimmille blogi on kuitenkin sivutyö ja harrastus. Blogin tulot muodostuvat pienistä palasista: osa saa palkkaa tuottamisesta portaalilla ja yhteistyöyrityksistä, osa tuotteina. Lisäksi tuloja saadaan mainoksista ja yhteistyökampanjoista.

Jarmo Vestola tekee blogiaan harrastuspohjalta.

– En osaa oikein sanoa, miksi avoimuus tässä asiassa on niin vaikeaa. Toisaalta, ei ihmiset muutenkaan kauheasti huutele palkoistaan. Aika harvoin lukijat kyselee näistä asioista.

Vestolan mukaan avoimuus ei kasva ennen kuin esimerkiksi joku ammattibloggari kertoisi näistä asioista.

Bloggareiden tulee merkitä blogeihinsa selvästi, mikäli kyseessä on kaupallinen yhteistyö. Tätä säätelee markkinaoikeuslaki.

– Tässä asiassa ollaan menty eteenpäin ja ainakin omasta mielestäni blogistit ovat tarkkoina siitä, että markkinointi on avointa ja läpinäkyvää, kertoo Vilma Peltonen.

Henkilön silmät tietokoneen ruudun takana.
Jarmo VestolaNella Nuora / Yle

– Bloggaaja viime kädessä aina päättää, lähteekö hän mukaan kaupalliseen yhteistyöhön. Hän on tietoinen palkkiostaan ja siitä, mitä yhteistyö edellyttää. Olisi älytöntä, jos olisi sopimukset, jotka pakottaa. Siitä ei syntyisi mitään positiivista, kertoo toimitusjohtaja Esa Suurio blogiportaali Indiedaysista.

– Suomessa nämä palkkioasiat pidetään kuitenkin aina luottamuksellisina. Miksi bloggaajan tulisi julkaista palkkionsa, eihän näin toimita muillakaan aloilla, jatkaa Suurio.

– Bloggaamista ei oikein Suomessa pidetä ammattina, vaikka se on monelle kokopäivätyö. Huipputasolla bloggaaminen on vaativa työ ja siitä kuuluukin saada kunnon ansio, kertoo Suurio.

Myös verotusohjeita muutettiin vuonna 2014

Verolainsäädännössä ei ole blogikirjoituksia tai bloggaajia koskevia erityissäännöksiä. Bloggaajan verotuksellinen asema riippuu siitä, onko hän työsuhteessa vai toimiiko hän ammatinharjoittajana.

Bloggaaja voi saada palkkatulon lisäksi myös muuta veronalaista ansiotuloa. Palkan ohella tällaisia ovat mm. kirjoittamisen tai tuotteen myynnin perusteella saadut rahakorvaukset, erilaiset tavarat ja etuudet, alennukset, lahjakortit tai matkat.

Tavanomaiset mainoslahjat eivät ole bloggaajalle veronalaista tuloa. Tällaisia ovat esimerkiksi arvoltaan vähäiset lahjat kuten vaikkapa meikit.