1. yle.fi
  2. Uutiset

Valtava vesisäiliö matkalla Äänekoskelle – kuljetukseen tarvitaan 15-akselinen perävaunu

Äänekosken biotuotetehtaalle kuljetetaan illan ja ensi yönä aikana suuri syöttövesisäiliö. Massiivisen erikoiskuljetuksen vuoksi muu liikenne pysäytetään ajoittain.

Kotimaan uutiset
Erikoiskuljetus liikenneympyrässä.
Hannu Vuorinen

Äänekosken biotuotetehtaalle matkaava syöttövesisäiliö saapui laivalla Virosta Hankoon tiistaina. Maanteitse säiliötä kuljetetaan yli 400 kilometriä.

Kuljetus on suurimpia, ellei jopa suurin Virosta Suomeen tuotu yksittäinen kuljetus.

Annika Huusko

Säiliön pituus on 31 metriä, leveys noin 6 metriä ja korkeus 6,3 metriä. Koko erikoiskuljetus painaa 206 tonnia, josta säiliön osuus on hieman yli 136 tonnia. Säiliötä kannattelemaan tarvitaan 15-akselinen perävaunu.

– Kuljetus on suurimpia, ellei jopa kaikkein suurin Virosta Suomeen tuotu yksittäinen kuljetus, kertoo kujetusliike Ville Silvasti Oy:n projektinhoitaja Annika Huusko.

Kolmen saattoauton kera liikkuva erikoiskuljetus aloitti maantiematkansa tiistaina Hangosta. Kuljetusyritys arvioi, että perillä Äänekosken tehdasalueella syöttövesisäiliö on varhain perjantaiaamuna.

Tänään iltapäivällä matkaa on jatkettu kello 17 aikaan Oriveden Hirsilästä tietä 58 pitkin. Illan mittaan kuljetus liikkuu Petäjävedelle päin tietä 23. Jyväskylästä jättisäiliön matka etenee ennakkoarvioiden mukaan kello 22-23 Ruokkeentietä Palokkaan ja edelleen 4-tielle. Äänekoskea kohti kuljetaan Vehniäntien kautta Suolahteen.

Siltojen kantavuus tarkkailussa

Huuskon mukaan kuljetus on sujunut tähän mennessä suunnitelmien mukaan. Hankalimmat paikat olivat eteläisessä Suomessa, missä massiivisen säiliön tieltä jouduttiin poistamaan runsaasti liikennemerkkejä ja yläopasteita.

Käytännössä silta suljetaan muulta liikenteeltä ja katsotaan, että kuljetus menee keskeltä siltaa nätisti.

Annika Huusko

Säiliökuljetus etenee vain vähäliikenteiseen aikaan, iltaisin ja öisin. Liikenne joudutaan kuitenkin ajoittain pysäyttämään.

Erikoiskuljetuksia varten tehdään etukäteen tarkka reittitutkimus ja suunnitellussa aikataulussa yritetään pysyä.

– Jos joudutaan esimerkiksi sähköjä katkaisemaan ja niiden aikataulujen kassa menee jokin pieleen, niin silloin tällaiset kuljetukset voi myöhästyä pahasti. Aikataulussa pysyminen on tarkkaa, jotta minimoidaan ylimääräiset kustannukset, kertoo Huusko.

Erityisesti sillat ovat painaville kuljetuksille haastavia.

– Tällä reitillä on peräti 12 sillanvalvontaa. On varmistettava, että ne kestävät kuljetuksen massan. Käytännössä silta suljetaan muulta liikenteeltä ja katsotaan, että kuljetus menee keskeltä siltaa nätisti yli ja tarkastetaan myös sillan kunto sen jälkeen, kuvailee Huusko.

Kuljetusyrityksessä tiedetään, että poikkeuksellisen suuret erikoiskuljetukset keräävät teiden varsille yleisöä. Ihmettelijöitä kameroineen riittää varsinkin kaupunkien ja taajamien tuntumassa.

– Siihen on totuttu, että ihmisiä on tienvarsilla katsomassa. Saa katsoakin, kunhan ei häiritä itse kuljetusta ja sen etenemistä, sanoo Huusko.

Lue seuraavaksi