Hyppää sisältöön

Tuleeko tästä kuvasta Nizzan hyökkäyksen symboli?

Yksittäisiin kuviin on aina tiivistynyt kokonaisia kriisejä. Internet on vauhdittanut symbolin synnyn jopa vain tunneiksi.

Kuva: Reuters

Yhdessä Nizzan rantabulevardilla torstain hyökkäyksen jälkeen otetuista kuvista on peitelty kuolonuhri ja hänen vieressään makaava nukke. Kuva on herättänyt sosiaalisessa mediassa samalla tavoin tunteita kuin pienen syyrialaispojan ruumis kreikkalaisella rannalla viime vuonna.

Frankfurtissa Saksassa maalattu 120 neliömetrin graffiti hukkuneesta syyrialaispojasta on Justus Beckerin and Oguz Senin työ. Kuva: Arne Dedert / EPA

Viime syyskuussa Italiassa rantaveteen hukkuneen syyrialaispojan Aylan Kurdin valokuvasta on jo tehty useita taideteoksia, jotka symboloivat turvapaikanhakijoiden ahdinkoa.

Viime viikolla vastaavan symboliarvon sai yhdysvaltalainen kuva arvokkaasti poliisien edessä seisovasta mustasta naisesta. Kuvasta tuli välittömästi kokonainen tarina: aseeton, kesämekkoon pukeutunut nainen on poliisiväkivallan vastaisen rauhanomaisen protestiliikkeen ruumiillistuma.

Näin nopeasti kuvat ovat alkaneet nousta symboliksi vasta, kun internet on antanut niille siivet, mutta ilmiö ei ole lainkaan uusi.

Yhdysvaltain itsenäisyyspäivän ilotulitusraketit räiskyvät Iwo Jiman muistomerkin taustalla Washingtonissa. Kuva: Chris Greenberg / EPA

Yhdysvaltalainen sotakuvaaja Joe Rosenthal otti Tyynellämerellä Iwo Jiman saarella helmikuussa 1945 kuvan, jossa kuusi yhdysvaltalaissotilasta pystyttää maansa lippua Japanilta vallatulle vuorelle.

Kuva sai valtavan symboliarvon, jota lisäsi se, että kolme miehistä kaatui pian kuvaamisen jälkeen. Kuuluisa on myös kuvaan perustuva Felix de Weldonin patsas Arlingtonin sotilashautausmaalla Washingtonissa. Patsas ei kerro vain yhdestä sodasta, saati yhdestä taistelusta, vaan on omistettu kaikille merijalkaväen sotilaille.

Siinä missä Iwo Jiman kuva on toisen maailmansodan voiton symboli, Yhdysvaltain käymistä sodista on jäänyt elämään myös aivan toisenlainen kuva. Nick Utin vuonna 1971 ottamassa kuvassa alaston, napalmin polttama vietnamilaistyttö juoksee paniikissa pakoon Yhdysvaltain hyökkäystä.

Vietnamilainen Kim Phuc oli yhdeksänvuotias paetessaan napalmiskua. Tämä kuva otettiin vuonna 2007 valokuvanäyttelyssä Espanjassa. Kuva: Borja de la Lama / EPA

Aalto-yliopiston valokuvauksen lehtori Hanna Weselius kommentoi syyrialaispojan kuvan leviämistä viime syksynä Helsingin Sanomissa (siirryt toiseen palveluun) arvioimalla voimaksi sen, että moni saattoi nähdä kuvassa oman lapsensa. 

Sama lienee jälleen totta: nukke Nizzan kuolonuhrin vieressä tekee hänestä ihmisen, joka vielä vähän aiemmin kantoi kainalossaan leikkikalua, jollainen löytyy monesta suomalaisestakin lastenhuoneesta.