Koe uusi yle.fi

Henkinen valmentaja Katri Manninen: "Erityisesti pienten lasten äitien tulisi seurata omaa unenlaatuaan"

Kahden pienen lapsen äiti, henkinen valmentaja Katri Manninen löysi ratkaisun jatkuvaan väsymykseensä seuraamalla untaan. Älypuhelimella ja aktiivisuusrannekkeella se on helppoa. Mannisen mielestä erityisesti pienten lasten äidit hyötyisivät unensa tarkkailusta.

Kotimaa
Katri Manninen.
Katri Manninen.Yle

Katri Manninen tutustui aktiivisuusrannekkeeseen vuonna 2013, kun toisen lapsen syntymän jälkeen henkinen valmentaja halusi karistaa raskauskilojaan. Manninen kuitenkin huomasi pian rannekkeen käytön aloitettuaan, että päivän tapahtumia mielenkiintoisempaa tietoa löytyi yön aikana mitatuista unitilastoista.

– Olin aamulla järkyttävän väsynyt, vaikka olin ollut kahdeksan tuntia sängyssä ja luulin heränneeni vain pari kertaa yön aikana. Unitilastot kuitenkin paljastivat, että olin nukkunut yöllä puolen, maksimissaan puolentoista tunnin pätkissä.

Suurin oivallukseni oli, että tarvitsen kolme tuntia yhtäjaksoista unta.

Katri Manninen

Manninen kertoo, että kokonaisuudessaan yön aikana unta kertyi tilastojen mukaan vain viisi tuntia. Väsymys sai selityksen ja ratkaisu vaivaan löytyi.

– Suurin oivallukseni oli, että tarvitsen kolme tuntia yhtäjaksoista unta. Olin paljon toimintaykykyisempi kuuden tunnin yöunilla, jos sain vähintään kolme tuntia keskeytyksetöntä unta, kuin että jos nukkuisin kahdeksan tuntia yhden ja puolen tunnin pätkissä.

Manninen sanoo, että kaikkien väsymyksen kanssa kamppailevien ihmisten kannattaisi ryhtyä seuraamaan omaa untaan, erityisesti pienten lasten äitien. Hän kertoo, että unen seurannasta selvisi myös lasten unirytmi, joka kauttaaltaan vaikutti oman päivärytmin suunnitteluun.

– Jossain vaiheessa halusin herätä kuudelta tekemään töitä, koska lapset nukkuivat vielä silloin. Unitiedoista kävi kuitenkin ilmi, että lapseni heräilivät alkuyöstä paljon. Kuudelta herääminen olisi ollut hullua, sillä se katkaisisi tarvittavan kolmen tunnin unipätkän.

Älypuhelimellakin voi seurata yöuntaan

Aktiivisuusrannekkeeksi kutsutaan laitetta, joka mittaa ihmisen ranteessa aktiivisuuden määrää, askelia ja lepoa.

– Ranneke kiinnittää huomiota siihen, miten käteni liikkuu yön aikana. Tästä ranneke päättelee, onko uni ollut syvää ja lähettää tiedot älypuhelinsovellukseen, josta tiedot voi käydä lukemassa, Manninen kertoo.

Jos omaa untaan haluaa seurata ilman, että tarvitsee investoida rannekkeeseen, se onnistuu helposti älypuhelimen kautta. Erilaisilla sovelluksilla pystyy mittaamaan unen laatua ja määrää, mutta myös nauhoittamaan yön aikana kuuluvia ääniä, kuten kuorsausta. Mannisen mukaan myös ympäröiviä ääniä on hyvä tarkkailla, jotta tietää, onko yöllisen heräilyn syynä jokin ulkoinen häiriötekijä.