Suomen elintarvikevienti kasvaa alkoholi edellä – Venäjän pakotteet voivat olla jopa siunaus

Finpron mukaan Suomen elintarvikeala voi lopulta hyötyä tilanteesta, jossa Venäjän-viennin hyytyminen on pakottanut etsimään maailmalta uusia markkinoita. Elintarvikeviennin ykkösartikkeli ovat alkoholituotteet.

talous
Tilastografiikka
Yle Uutisgrafiikka

Suomen elintarvikevientiä on terhennetty viime vuosina määrätietoisesti. Finpron vetämä Food From Finland -ohjelma pyrkii kaksinkertaistamaan elintarvikeviennin arvon vuosikymmenen loppuun mennessä.

Venäjän ja EU:n molemminpuoliset talouspakotteet Ukrainan kriisin vuoksi leikkasivat vientiä rajusti, mutta uusi kasvusuunta on jo tavoitettu.

– Menetimme Venäjän takia 300 miljoonaa euroa vuodessa. Mutta uskon, että tämän vuoden loppuun mennessä tämä alijäämä on kurottu kiinni ja sen jälkeen lähdemme toivottavasti kasvattamaan vientiä voimalla, sanoo Finpron toimialajohtaja Esa Wrang.

Muualle kuin Venäjälle elintarvikevienti kasvoi jo viime vuonna sata miljoonaa euroa, Wrang toteaa. Hänen mukaansa Venäjä-riippuvaisuuden murtuminen voi lopulta olla siunaus suomalaiselle ruokaviennille.

– Tilanne pakottaa meitä monipuolistamaan sitä vientimaiden kirjoa ja hakeman yhä uusi markkinoita, uusia kuluttajia ja jakelukanavia. Toivotaan tietysti, että myös Venäjän markkina nopeasti palautuu yritysten käyttöön.

Esa Wrang
Business Finlandin toimialajohtaja Esa Wrang

Suomalainen alkoholi kiinnostaa Aasiassa

Suomalaisista elintarvikkeista eniten viedään alkoholituotteita. Ala on buumissa ja suurten toimijoiden rinnalle on syntynyt runsaasti pienpanimoita ja tislaamoja.

Pohjanmaalaisen Kyrö Distillery Companyn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen totesi Ylen Kova Talous -haastattelussa uskovansa, että maailmanvalloitus on suomalaistuotteilla täysin mahdollista.

– Vesi, viljat, marjat ja yrtit ovat meillä ihan maailmanluokkaa. Ja vaikka sitten mitä valitetaan, niin väitän, että täällä kyllä osataan brändätä ja osataan viedä maailmalle, kunhan siihen lähdetään fokusoimaan.

Finpron vientiohjelmaa vetävä Esa Wrang näkee parhaat mahdollisuudet Aasiassa. Suomalaiset raaka-aineet antavat mahdollisuuden trendikkäiden uniikkituotteiden kehittämiseen ja kauppaan.

– Kiinan, Japanin ja Korean markkinoilla alkoholituotteilla on erittäin hyvät mahdollisuudet, Wrang näkee.