Unilääkäri: Kokeile tunnin lisäystä nukkumiseen, älä seikkaile illalla somessa

Terassi-illat, kesäreissut ja rutiineista poikkeaminen voivat kesällä sekoittaa unta. Valoisuuskin häiritsee monen nukkumista. Pitkään jatkuvat uniongelmat vaativat ammattiapua, mutta hyvää unta voi vaalia myös omilla konsteilla.

uni (biologiset ilmiöt)
Nainen nukkuu.
AOP

Kesällä uni voi mennä sekaisin, kun elämänrytmi poikkeaa tavallisesta. Osa valvoo valon vuoksi. Joka viides suomalainen aikuinen kärsii pitkäaikaisista uniongelmista. Tilapäisiä huonon unen öitä on vielä paljon useammalla. Satoja uniongelmista kärsiviä vuosittain hoitava unilääkäri Henri Tuomilehto Oivauni Uniklinikalta neuvoo, miten hyvää unta voi edistää.

1. Arvosta unta

– Numero ykkönen on se, että unta pitää arvostaa ja sille pitää antaa mahdollisuus.

Oma toiminta niin päivällä kuin illalla vaikuttaa siihen, kuinka lepo onnistuu.

2. Koeta nukkua tunti enemmän

Ihmiset nukkuvat pääsääntöisesti aivan liian vähän omaan unentarpeeseensa verrattuna. Henri Tuomilehto on vastaanotollaan nähnyt, ettei huonosti nukkuva ihminen usein edes tunnista, onko hän virkeä vai ei.

– Ihmiset saattavat ajatella, ettei tässä mitään ongelmaa ole, vaikka silmäpussit riippuvat polvissa. Haastaisin jokaisen kokeilemaan nukkumisajan lisäämistä tunnilla parin viikon ajan. Jos on silloin paremmalla päällä, virkeämpi ja olo on mukavampi, niin tietää muulloin nukkuneensa liian vähän.

Vaikka kesällä olisi paljon kivaa tekemistä, unta tarvitaan yhtä paljon kuin muinakin vuodenaikoina.

– Luullaan, että kesällä tarvitaan vähemmän unta. Se on ihan kuvitelmaa.

3. Älä jää sohvaperunaksi

Liikunta, terveellinen ruoka ja säännöllinen elämänrytmi ovat hyvän nukkumisen pohja.

– Se, mitä päivällä teemme, heijastuu myös iltaan. Välillä työssäni näen, kuinka lähdetään todella syvältä liikkeelle. Kyllä ratkaisu usein löytyy ihmisen elämäntavoista, vaikka reittejä voi olla monia, Tuomilehto sanoo.

Henri Tuomilehto
Henri TuomilehtoYle

4. Vedä rajat tissuttelulle

Saunakaljoja tai viinilasillisia saatetaan kesällä nauttia tavallista useammin. Alkoholi voi heikentää huonosti nukkuvan unta.

– Hyvän nukkujan unta lasillinen tai kaksi ei hirveästi hetkauta. Huonosti nukkuvalla ihmisellä se toki tuntuu ja uniongelmat korostuvat entisestään. Alkoholinkäyttö voi olla kesään kuuluva seurustelujuttu, mutta unilääkkeenä alkoholi on äärimmäisen huono.

5. Tee illasta itsellesi päivän palkinto

– Illan pitää olla miellyttävä, päivän palkinto. Jos on luonut niin mukavat ja rentouttavat jutut iltaan, että jo iltapäivällä alkaa odottaa iltaa, on hirveän lähellä hyvän nukkumisen totuutta, Henri Tuomilehto sanoo.

Jokainen voi viettää mukavaa iltaa omalla tyylillään. Unilääkäri ei teilaa esimerkiksi myöhäisillan televisionkatselua, sillä kaikkien unta se ei häiritse.

– Me olemme kaikki yksilöitä, eikä ole olemassa yhtä ainutta tapaa. Lukeminen on hirveän hyvä juttu, mutta kaikki eivät tykkää lukea.

6. Ei somea tai hikilenkkiä iltamyöhään

Vaikka illalla kannattaa tehdä mieluisia asioita, liian aktiivinen toiminta virkistää.

– Some, sähköpostien tai tekstareiden lähettely, puhelimessa puhuminen tai aktiivinen tiedon hakeminen netissä. Sitä en suosittele kenenkään iltaan. On riski, että se alkaa häiritä unta. Näen myös naisia ja miehiä juoksemassa yhdentoista aikaan illalla. On kiva, että pidetään huolta itsestä, mutta yhdentoista aikaan ei enää kuulu olla lenkillä, Tuomilehto toteaa.

7. Minimoi valon, melun ja kuumuuden haitat

Jos valo häiritsee unta, makuuhuonetta voi hämärtää pimennysverhoilla tai ottaa käyttöön silmälapun. Joidenkin unta haittaa kesäöisin melu.

– Ihmisiä saattaa olla takapihalla grillaamassa, ja äänet kantautuvat joka puolelle. Joko voi käydä ystävällisesti sanomassa, että voisitteko olla hiljempaa, tai käyttää korvatulppia.

Jos helteitä tulee, makuuhuoneen hyvä tuuletus on tarpeen.

– Hyvä nukkumista edistävä lämpötila on parinkymmenen asteen tienoilla.

8. Hae apua, jos uniongelmat haittaavat elämää

Kun omat konstit eivät auta, on aika kääntyä ammattiavun puoleen. Moni hakee unilääkäri Henri Tuomilehdon mielestä univaikeuksiinsa apua aivan liian myöhään.

– Meidän ei tarvitse tyytyä nukkumisessa ja palautumisessa keskinkertaiseen. Välillä ihmisten omat keinot eivät riitä. Joskus voi olla kaksi tai kolmekin unihäiriötä päällekkäin. Lohduttavaa on se, että unihäiriöt ovat kamalan hyvin hoidettavissa, kunhan ne asianmukaisesti selvitetään, Tuomilehto sanoo.