"Henget eivät puhu englantia"

Pohjois-Amerikan intiaanien rituaalitanssit ovat vielä voimissaan, mutta monet alkuperäisväestön puhumat kielet ovat häviämässä nopeasti. Tutkija Indrek Parkilla on onneksi viime hetken suunnitelma, jolla kielet voitaisiin välittää nuorille intiaaneille.

Yle maailmalla: Washington
Intiaanilapsi pitää aikuista kädestä kiinni rituaalitanssin aikana. Intiaanit kokoontuvat joka vuosi pow wow -juhliin, joissa tanssi jatkuu yöhön asti.
Intiaanit kokoontuvat joka vuosi pow wow -juhliin, joissa tanssi jatkuu yöhön asti.Elijah Dale

Väsymättömät jalat polkevat maata samalla tavalla kuin esi-isät tekivät vuosisatoja sitten. Tanssi jatkuu pitkälle yöhön.

Intiaanit ovat kokoontuneet kesän valoisimpina päivinä pow-wow-perinnejuhliin White Shieldiin Pohjois-Dakotan osavaltiossa. Juhlat kestävät useita vuorokausia.

Tapahtumaan saapuu joka vuosi heinäkuussa satoja intiaaneja kerrallaan. Tanssit, laulu ja rummutus säilyttävät ja siirtävät perinnettä lapsillekin.

Perinnejuhlat eivät kuitenkaan riitä intiaanikielten säilyttämiseen. Kielten puhujia on päivä päivältä vähemmän.

Jotkut kielet ovat vaimenemassa lopullisesti. Esimerkiksi mandanin kieltä taitaa enää yksi ainoa iäkäs mies.

White Shieldin perinnejuhlat järjestetään joka vuosi, mutta Yhdysvaltain ja Kanadan alkuperäisväestö järjestää pow-woweja myös perhepiirissä.
White Shieldin perinnejuhlat järjestetään joka vuosi, mutta Yhdysvaltain ja Kanadan alkuperäisväestö järjestää pow-woweja myös perhepiirissä.Elijah Dale

Intiaanit ovat kuitenkin saaneet apua toiselta puolelta maailmaa, Virosta asti. White Shieldin perinnejuhlat pidetään Fort Bertholdin reservaatissa, missä kielen säilyttäminen on yhden tutkijan, virolaisen Indrek Parkin vastuulla.

Koska en osannut puolustaa itseäni puhumalla, tappelin. Silloin olin tasavertainen englanninkielisten kanssa.

Arvella White

Työt veivät Parkin Viron Tartosta ensin Kiinaan ja sieltä Pohjois-Dakotaan kymmenen vuotta sitten. Hän tekee parhaillaan väitöskirjaansa Indianan yliopistossa.

– Yhdysvalloissa puhutaan enää alle sataa intiaanikieltä, joista vain parikymmentä tulee säilymään seuraavat 50 vuotta, Indrek Park sanoo.

Monet intiaanit eivät ole välittäneet kielitaitoaan lapsilleen, koska ovat kokeneet syrjintää nuorempana alkuperänsä takia.
Monet intiaanit eivät ole välittäneet kielitaitoaan lapsilleen, koska ovat kokeneet syrjintää nuorempana alkuperänsä takia.Elijah Dale

Park on itse opetellut hidatsan, arikaran ja mandanin kieliä, joita osaa enää kourallinen ihmisiä.

Arikaran kieltä puhuu puolen tusinaa ihmistä, mandania enää yksi alkuperäisväestön edustaja. Indrek Parkin päätutkimuskohdetta, hidatsaa, puhuu vajaat sata intiaania.

Joskus opettajat laittoivat meitä intiaanilapsia kesken päivän koulusta kotiin. Se oli nöyryyttävää.

Arvella White

Kaikki nämä kielet eivät valitettavasti kuulu säilyvien kielten joukkoon, Park sanoo.

Vaikka intiaanivauvoja syntyy, eivät uudet kielet periydy jälkipolville. Nuoret vanhemmat eivät osaa kieliä, koska isovanhemmat eivät ole joko halunneet tai osanneet siirtää vähäisiä taitojaan eteenpäin.

Kokemukset syrjinnästä ja rasismista englanninkielisten valloittajien alla ovat monille iäkkäille hyvin tuskallisia.

Arvella White on opettanut virolaiselle kielentutkijalle Indrek Parkille katoavia intiaanikieliä.
Arvella White on opettanut virolaiselle kielentutkijalle Indrek Parkille katoavia intiaanikieliä.Elijah Dale

Arvella White joutui lapsena englanninkieliseen kouluun täysin ummikkona. Kotikieli oli hidatsa, eikä muusta ollut tietoa.

Pikkutyttönä koulussa hän ei aluksi osannut edes pyytää englanniksi lupaa vessassa käyntiin.

– Joskus opettajat laittoivat meitä intiaanilapsia kesken päivän koulusta kotiin, kun he kyllästyivät meihin. Se oli nöyryyttävää.

Mitä lapsi tekee silloin, kun puhe ei auta? Ottaa tietysti nyrkit avuksi.

Karttagrafiikka
Yle Uutisgrafiikka

– Tappelin kaikki välitunnit. Koska en osannut puolustaa itseäni puhumalla, tappelin. Silloin olin tasavertainen englanninkielisten kanssa, muistelee Arvella White paikallisessa intiaanien kulttuurikeskuksessa Mandareen kyläyhteisössä.

Tappelut ja kiusaaminen olivat niin kova kokemus, että Arvella White ei halunnut opettaa hidatsan kieltä omille lapsilleen.

Nyt hän puhuu sitä tuntikausia joka viikko Indrek Parkin kanssa ja oppii koko ajan uutta.

Vieressä kuuntelee toinen reservaatin asukas, nuori nainen. Hän uskoo, että olisi ihmisenä toisenlainen, jos osaisi esi-isiensä kieltä.

– Ymmärtäisin tätä maata, puita, kallioita ja taivasta. Ne puhuvat meille, tiesitkö sen?

Näemme ja kuulemme niissä asioita, joita valloittajat eivät ymmärrä, Casey HuntsAlong selittää.

– Meidän henkemme eivät puhu englantia, hän sanoo ja siteeraa tunnetun tv-dokumentin nimeä.

Sanoja kirjoitustaululla. Joillakin intiaanikielillä on enää muutamia taitajia.
Joillakin intiaanikielillä on enää muutamia taitajia.Elijah Dale

Indrek Park taltio kaikki Arvella Whiten kanssa käymänsä keskustelut paitsi nauhurille myös käsin. Hän kirjoittaa sanat ja ilmaisut erityiselle arkistopaperille. Se kestää ikuisesti, Park sanoo.

– Tietokone-ohjelmat ovat epäluotettavia. Järjestelmät muuttuvat niin nopeasti, että tallennuksia ei välttämättä saa auki vuosien päästä, hän perustelee.

Indrek Park aloitti hidatsan taltioinnin selvittämällä sen äännejärjestelmän.

Hidatsan kielessä on tooneja eli sävelkorkeuksia, aivan samoin kuin kiinan kielessä. Sitten hän alkoi rakentaa sanoja.

– Ensin on esimerkiksi sana "koira". Sitten lyhyt lause "se on koira". Sitten "se on iso koira". Seuraavaksi "se on iso, ruskea koira". Sitten voin kysyä "mitä koira teki" ja vastata "se haukkui". Lopulta pääsen jo pitkään lauseeseen.

Tämän jälkeen olivat vuorosssa hidatsan kielen kaavat, aikamuodot ja poikkeukset.

Indrek Park kertoo saaneensa valmiiksi hidatsan kieliopin. Hidatsan kielen sanakirjaakin hän on kirjoittanut jo parituhatta sivua. Sanoja on kertynyt tähän mennessä 45 000.

Kaikki materiaali tutkitaan ja järjestetään muiden ammattilaisten kanssa julkaistaviksi.

– Uskon vakaasti, että kieli ohjaa ihmisen käyttäytymistä. Hidatsassa ilmaisu taipuu sen mukaan, kuka puhuu ja kenelle. Siitä tulee sävyjä ja tapoja, joita maailman valtakielissä, vaikkapa englannissa ei ole, Park selittää.

Pohjois-Dakotasta löytynyt öljy on vaurastuttanut myös intiaaneja.
Pohjois-Dakotasta löytynyt öljy on vaurastuttanut myös intiaaneja.Elijah Dale

Indrek Park ajaa Pohjois-Dakotassa usein satoja maileja päivässä ja tuntee suunnilleen kaikki Fort Bertholdin reservaatin asukkaat.

Hän sanoo nauttivansa suuresti työstään kansan parissa. Työ yliopiston uumenissa olisi hänelle kauhistus.

Parkilla on myös suunnitelma, miten katoavat kielet voisi saada paremmin nuorten intiaanien ulottuville. Apuna olisi nykytekniikka.

– Nuoria intiaaneja varten tämä sanakirja olisi saatava kännykkään. Kieli kehittyy käytössä, hän pohtii.

Pohjois-Amerikan alkuperäisväestön käyttämät kielet voisivat välittyä nuorille intiaaneille esimerkiksi kännykkäsovellusten avulla.
Pohjois-Amerikan alkuperäisväestön käyttämät kielet voisivat välittyä nuorille intiaaneille esimerkiksi kännykkäsovellusten avulla.Elijah Dale

Pohjois-Dakota on Yhdysvaltojen vähiten asuttuja osavaltioita. Kymmenen vuotta sitten siellä oli vain runsaat 500 000 asukasta. Nyt heitä on 200 000 enemmän.

Nuoria intiaaneja varten tämä sanakirja olisi saatava kännykkään.

Indrek Park

Uudet tulijat ovat eri puolilta Yhdysvaltoja ankaraan työhön tulleita kovapalkkaisia siirtolaisia. Joukossa on jokunen intiaanikin. Uuden tekniikan, frackingin eli vesisärötyksen, avulla maaperän musta kulta saadaan puristetuksi ylös. Öljytyöntekijöiden pitää vain jaksaa taistella Pohjois-Dakotan ankaraa ja pitkää talvea vasten.

Äiti ja lapsi osallistuivat pow wow -juhliin White Shieldissa Pohjois-Dakotassa.
Äiti ja lapsi osallistuivat pow wow -juhliin White Shieldissa Pohjois-Dakotassa.Elijah Dale

Öljyä on löytynyt intiaanien alueelta, ja mustasta kullasta vaurastuneet reservaatit pystyvätkin maksamaan tuhansien dollarien palkkiot parhaimmille pow-wow-esiintyjille. Suosituimmat tanssijat ja rumpuryhmät kiertävät juhlasta toiseen ja elättävät palkkioilla itsensä.

Arvostelijat sanovatkin, että nykyajan pow-wowit ovat kaupallinen viihdeversio ikiaikaisista tavoista ja että öljystä saatavat palkintorahat kuihduttavat intiaanien oma-aloitteisuuden.

Pohjois-Dakotan intiaaneilla on myös julkisuudelta piilossa olevat rituaalinsa.

Indrek Park on niitä seurannut ja kertookin niistä.

Mutta salaisista rituaaleista ei voi kirjoittaa, sillä perinne kulkee vain suullisesti, ihmiseltä toiselle.

pontisen intiaanit

Korjaus klo 10.35. Jutun etusivulla näkyvää otsikkoa muutettu.