Saamelaistaiteilija: Meditaatio tapa paeta assimilaatiota ja etnostressiä

Niillas Holmbergin uuden runokokoelman tekstit alkoivat syntyä, kun taiteilija oli Pohjois-Intiassa opiskelemassa paikallista kulttuuria ja filosofiaa. Viidennen runokokoelman julkaissut muusikko-runoilija-näyttelijä-aktivisti Holmberg sanoo, että meditaatio on yksi tapa paeta taistelua kahden kulttuurin välissä.

Sápmi
Niillas Holmberg
Niillas HolmbergMira Rauhala / Yle

Niillas Holmbergin viides runokokoelma Oaidnaleapmái, Čáhcesiellu (Näkemisiin, Vesisielu) julkaistiin viime viikonloppuna Riddu Riđđu -festivaalin yhteydessä Pohjois-Norjan Manndalenissa.

Holmberg kertoo, että runokokoelman kirjoitusprosessi alkoi, kun hän oli Pohjois-Intiassa tutustumassa paikalliseen kulttuuriin ja filosofiaan.

Mikrofovdna játtai gaskan Niillas Holmberg lávluma. Holmberg dadjalii: Mikrofovdnii geavai vehá dego sámi vuoigatvuođaide.
Niillas Holmberg.Aletta Lakkala / Yle

– Tämä kirjoitusprosessi varmaan alkoi silloin, kun minä olin Pohjois-Intiassa, Dharamsalaisessa, Tiibetiläisessä taiteellisen ilmaisun instituutissa. Asuin siellä jonkin aikaa. Opiskelin vähän paikallista kulttuuria ja filosofiaa. Siellä syvennyin jonkin verran buddhalaisuuteen ja etenkin meditaatioon, Holmberg kertoo.

"Meditaatio yksi tapa paeta"

Niillas Holmberg on yksi Suomen eturivin saamelaistaiteilijoista. Hän toimii runoilijana, laulaja-lauluntekijänä ja näyttelijänä.

Viime vuosina hän on myös ottanut ärhäkkäästi kantaa saamelaisten poliittiseen tilanteeseen Suomessa.

Muusikko-runoilija-näyttelijä-aktivisti Holmberg kertoo, että hänen Intiassa viettämänsä aika antoi perspektiiviä elämään Suomessa.

– Aloin vertailla heidän elämänkatsomuksiaan entisiin saamelaisiin luonnon elämänkatsomuksiin, sen verran kun itse asiaa tiedän ja tunnen. Huomasin, että tästä kahden kulttuurin välissä taistelemisesta on välillä tarve vähän niin kuin paeta joksikin aikaa. Sitähän tämä saamelaisnuoren elämä on, assimilaatiosta ja etnostressistä kiehumista. Siinä tulee tarve levähtää.

– Ja sitten huomasin, että löysin aivan tuolta maailman toiselta puolen ratkaisuja tähän, ja tämä meditaatio on yksi tapa.

Ruonokirjan nimi symbolisoi alkuperäiskansoille tuttua aikakäsitystä

Holmberg kertoo, että on hankala sanoa mikä on tuoreen runokirjan Oaidnaleapmái, Čáhcesiellu (Näkemisiin, Vesisielu) pääajatus.

Hän kertoo, että kirjan nimi kuitenkin symbolisoi alkuperäiskansoille tuttua syklistä aikakäsitystä.

Niillas Holmberg
Niillas Holbmerg.Mira Rauhala / Yle

– Se on vaikea kysymys, että mikä se pääajatus on. Mutta jos sitä nimeä miettii, niin se tulee sellaisesta pitemmästä runosta, tämän kirjan viimeisestä runosta.

– Se on vähän kuin vertaisi luontoa, sitä miten luonto toimii. Ja sitä verrataan sillä, että miten joidenkin elämänkatsomuksien mukaan ihmisen sielu myös toimii. Näkemiin, vesisielu, että vesipisara tippuu jokeen, valuu alas joesta jokeen ja mereen. Ja sieltä nousee kaseteena ilmaan ja sitten tuuli puhaltaa sen pilven mihin puhaltaakin, ja sitten se sieltä taas sataa alas. Että se myös symbolisoi vähän sitä alkuperäiskansoille tuttua syklistä aikakäsitystä, että kaikki menee ympäri, ei ole alkua eikä loppua.