Driving licence, please! – Näin maantierosvo varastaa autolomailijan tavarat

Luottamuksen herättäminen on maantierosvojen tämän hetken kikka eri puolilla Eurooppaa. Varkaat esiintyvät mielellään poliiseina, tiepalvelumiehinä tai hinausauton kuljettajina. Usein kaikki alkaa puhjenneesta renkaasta.

liikenne
ADAC tiepalveluauton huijaus
Unkarissa ja Serbiassa on nähty tiepalveluautoja, joissa on Saksan autoliitto ADAC:n tunnukset. ADAC varoittaa kuitenkin, että sillä ei ole näissä maissa omia autoja. Valeauttajat yrittävät rahastaa tekemällä korjauksia ja suorittamalla kalliita hinauksia. Kuvan auto on saksalaisen turistin kuvaama. ADAC

Kesä 2016 on jo sen verran pitkällä, että maatierosvojen tämän vuoden tavat ovat jo tulleet turisteille, poliisille ja vakuutusyhtiöille tutuiksi. Monet uudet temput ovat kekseliäitä ja todella härskejä. Yleensä ne ovat uusia muunnoksia vanhoista konsteista.

Tyypillinen tilanne esimerkiksi eteläeurooppalaisella maantiellä voi mennä niin, että turistin matkailuautosta tyhjenee yllättäen rengas. Hyvin nopeasti auton pysäyttämisen jälkeen paikalle saapuukin jo hinausauto tai tiepalvelutunnuksilla varustettu auttaja.

Sen jälkeen kaikki käy nopeasti. Turisti on onnellinen, sillä renkaanvaihdon kanssa auttava ystävällinen henkilö ei välttämättä halua edes maksua. Matka jatkuu, eikä autoilija aina heti edes huomaa, että autosta on viety reppuja tai muuta tavaraa.

Liian hyvää ollakseen totta

Eri maiden autoliittojen jäsenet raportoivat myös oudosta kännykkäilmiöstä. Kun auto jättää tien poskeen, neuvovat eri maiden autoliitot yleensä jäseniään soittamaan ensimmäisenä liiton ulkomaan hätäpalvelunumeroon. Tarkoituksena on, että keskus välittää luotettavan tiepalvelun tai hinausyrityksen matkalaisen avuksi.

Ongelmatilanteissa on kuitenkin huomattu, että puhelin ei toimi, sillä kenttää ei ole. Maantierosvoilla on usein häiriölähettimiä, jolla matkapuhelimen pääsy verkkoon voidaan estää. Niinpä yllättäen paikalle itsenäisesti saapunut apu tuntuukin sillä hetkellä pelastukselta.

Kumi puhki vessapysähdyksen aikana

Moneen maantierosvoustapaukseen liittyy renkaan puhkomista. Esimerkiksi asuntovaunun rengasta saatetaan vaurioittaa sillä hetkellä, kun perhe pitää tauon.

Tyypillisesti jo muutama minuutti tiellä palaamisen jälkeen ohi ajaa autoilija, joka viestittää käsimerkein kuljettajalle, että tämän perävaunussa on jokin vialla. Pakollisen pysähdyksen aiheuttamassa hässäkässä auttajan apuri vie vetoautosta kaiken arvokkaan.

Kaupungeissa kuminpuhkojat toimivat usein skoottereilla tai moottoripyörillä. Tyypillistä on, että ruuhkaisissa liikennevaloissa skootteri yrittää ensin rinnalle, mutta luopuu sitten aikeistaan ja palaa auton taakse. Skootteristi jää ajamaan auton perässä odottaen, että kuljettaja huomaa rengasrikon itse tai hän viestii valo-, ääni- ja käsimerkein autoilijalle, että tämän rengas on puhki.

Ja taas auttaja tai tämän apuri käyttävät hyväkseen syntynyttä hämminkiä. Vararengasta takakontista kaivaessaan he nostavat vieläpä laukut ulos, mutta eivät laita kaikkia takaisin.

Levähdysalueiden pakoon pötkivät pikavarkaat

Moottoriteiden täydet levähdysalueet ovat helppoja kohteita varkaille. Varas vie takapenkiltä tai takakontista tavaraa, vaikka auton matkustajat olisivat näköetäisyydellä tai jopa istumassa sisällä. Nopea pakojuoksu varmistaa, että tekijä on kadonnut näkyvistä ennen kuin kukaan ehtii hämmästykseltään perään.

Pikaiselta vaikuttaa myös kokonaisen auton varastaminen tauon aikana. Teot ovat kuitenkin yleensä hyvin suunniteltuja ja tähtäävät tietyn automallin varastamiseen. Karkeimmillaan varasporukka aiheuttaa esimerkiksi ruuhkan levähdysalueen vessassa. Auton avaimet saatetaan kouria huomaamatta housuntauskusta sillä välin, kun auton omistaja seisoo sepalus auki pisuaarin edessä.

Levähdysalueet ja moottoriteiden huoltoasemien pihat ovat edelleen vaarallisia yöpymispaikkoja karavaanareille. Euroopassa tainnutuskaasuista on varoitettu jo vuosia. Saksassa ja eteläisessä Euroopassa tulee jatkuvasti tietoon tapauksia, jossa aamulla matkailuautosta heräävä perhe huomaa, että autossa on yöllä käyty.

Poliisista päivää ja jarrutuskikka

Maantievarkaat tulevat usein itäisestä Euroopasta, mutta toimivat sujuvasti kaikkialla, missä huonolla englannilla höynäytettäviä riittää. Esimerkiksi Balkanin maista on raportoitu, että sikäläiset valepoliisit käyttävät myös väkivaltaa.

Police-tekstillä varustetulla heijastinliivillä toimivat varkaat pysäyttelevät autoja ylinopeuteen tai auton tekniseen puutteeseen vedoten. Kun kuljettaja kaivaa esille ajokorttiaan, vie varas silmänräpäyksessä koko lompakon ja juoksee vieressä odottavaan autoon.

Rajummassa versiossa valepoliisi pyytää kuljettajaa ulos autosta katsomaan esimerkiksi rikkinäistä takavaloa. Tämän jälkeen tekijä lyö napakasti kuljettajaa palleaan ja vie autosta nopeasti varastettavan irtotavaran.

Kaupungeissa uusin villitys on jarrukikka. Usein se tehdään, niin, että skootteristi kiilaa tai jopa kaatuu auton eteen, jolloin kuljettaja joutuu tekemään hätäjarrutuksen. Samalla hetkellä toisen skootterin matkustaja avaa auton ovet ja varastaa esimerkiksi käsilaukun.

Jarrukikka perustuu siihen, että nykyaikainen auto valmistautuu rajussa jarrutuksessa mahdolliseen törmäykseen avaamalla lukituksen. Varkaat käyttävät ihmisen hengenpelastamiseksi suunniteltua toimintoa häikäilemättä hyväkseen.

Juttua varten on saatu materiaalia ja tietoja KRP:n tiedusteluosastolta sekä Saksan autoliitto ADAC:lta.