EU määräsi rekkakartellista ennätyssakot

Viisi kuorma-autovalmistajaa sai kolmen miljardin euron sakot 14 vuotta jatkuneesta kartellista. Kartelliyhtiöit valmistavat 90 prosenttia Euroopassa myydyistä kuorma-autoista.

talous
EU:n kilpailukomissaari Margrethe Vestager lehdistötilaisuudessa.
EU:n kilpailukomissaari Margrethe Vestager lehdistötilaisuudessa 19. heinäkuuta Brysselissä.Laurent Dubrule / EPA

Euroopan unioni on langettanut kolmen miljardin euron sakot viidelle eurooppalaiselle kuorma-autovalmistajalle kartellitoiminnasta. EU:n kilpailukomissio katsoo Daimlerin, DAF:in, Ivecon, MAN:in ja Volvo/Renaultin ylläpitäneen hintakartellia 14 vuoden ajan. Samalla yhtiöt sopivat tiukentuvien päästörajoitusten aiheuttamien kustannusten sälyttämisestä asiakkaille.

EU:n kilpailukomissaari Margrethe Vestagerin mukaan viisi rekkavalmistajaa solmi kartellin brysseliläisessä hotellissa tammikuussa 1997. Kartelli paljastui vuonna 2011, kun osallisena ollut MAN ilmoitti siitä komissiolle.

Kartellin vaikutus talouteen oli merkittävä, sillä sen muodostaneet yhtiöt valmistavat 90 prosenttia Euroopassa myydyistä kuorma-autoista. Kartellin laajuuden ja pitkän keston vuoksi EU:n kilpailukomissio määräsi osallisille ennätyssuuret sakot.

Suurimman sakon sai saksalainen Daimler, jonka maksettavaksi määrättiin miljardi euroa. Kartellin paljastanut MAN selvisi jupakasta ilman sakkoja.

Kuorma-autovalmistajilla on kolme kuukautta aikaa maksaa sakot. Rahat menevät EU:n kassaan, jossa ne helpottavat jäsenmaiden maksuja.

Vestagerin mukaan kuudetta kuorma-autovalmistajaa, ruotsalaista Scaniaa, koskeva tutkinta on vielä kesken. Scania ei ole hyväksynyt komission ratkaisua ja asian tutkinta yhtiön osalta jatkuu siitä syystä.

Lähteet: AFP, AP