Aalto-yliopiston professoria Anttilan konkurssiuutisen ajoitus yllätti – "Ketjuna kaikkein haavoittuvaisin"

Verkkokauppa ja Suomen markkinoiden avautuminen koituivat professori Pekka Mattilan mukaan Anttilan kohtaloksi. Ikonisen ketjun arvo on brändissä, mutta ketjun säilyttämiseksi muutosten tulee syntyä nopeasti.

Anttila Oy
Oulun Anttila
Tavaratalo tulee Rajalla-kauppakeskukseen.Niko Mannonen / Yle

Tavarataloketju Anttilan konkurssiuutisen ajoitus on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun käytäntöön suuntautuneen professori Pekka Mattilan mielestä yllättävä.

Vasta viime vuoden maaliskuussa saksalainen 4K Invest osti Anttilat Keskolta ja hiljattain ketju ilmoitti uusien liikkeiden avaamisesta.

– Näyttää siltä, että kärsivällisyys Anttilan suhteen loppui aikaisemmin kuin ajateltiin. Mahdollisten ostajien silmissä tämä ei näytä hyvältä, kommentoi Mattila.

Anttila tunnetaan erityisesti musiikista, viihteestä ja sisustuksesta. Mattilan mukaan toimialoilla on myllertänyt jo pitkään, kun verkkokauppa on ajanut kivijalkakauppaa ahtaalle.

– Ketjuna Anttila on ollut kaikkein haavoittuvaisin jo kauan. Toimialat, jotka parhaiten ovat alan myllerryksessä selvinneet, eivät ole olleet osa Anttilan liiketoimintaa.

Kaupan alan murroksessa esimerkiksi elintarvikeala on Mattilan mukaan pitänyt pintansa. Elintarvikkeissa paikallisuus ja kotimaisuus ovat kuluttajille tärkeitä arvoja, mutta kulutustuotteiden kohdalla muut arvot puhuttelevat enemmän.

– Anttilan historian aikana suomalaisista tuli hinta- ja valikoimatietoisia ja se lopulta tappoi ketjun. Anttila on symboli sen aikakauden päättymiselle, jolloin yksi kansallinen toimija hoiti kaikkien kuluttajien kaikki tarpeet.

Arvo on brändissä

Mattila on pessimistinen sen suhteen, että Anttila nykymuodossaan kiinnostaisi enää mahdollisia ostajia. Ketjun infstaktrutuurilla ei mahdollisille ostajille ole merkitystä, mutta brändiarvoa ketjulla on.

– Yksi tapa säilyttää ketju, on yrittää tehdä siitä suomalainen käyttötavaran verkkokauppa. Toinen tapa on tehdä retrosta muodikasta. Nostalgia on nostanut brändejä ennenkin takaisin. Esimerkiksi Adidaksen ja Ray-Banin.

Ratkaisujen tulisi kuitenkin syntyä nopeasti. Siltikään Mattila ei usko, että vanhaan palataan enää täysin.

– En usko, että Anttila tulee enää koskaan näkymään katukuvassa siten, miten se ennen on näkynyt.