Miten toimin, jos tilasin tuotteita Anttilan verkkokaupasta? Lakimies neuvoo

Jos olet tilannut tuotteen Anttilan tai Kodin1:n verkkokaupasta ja maksanut tuotteen ennakkoon, mahdollisuutesi saada rahat takaisin riippuu siitä miten olet maksanut tuotteen. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies neuvoo, miten nyt tulisi toimia.

Kotimaa
Anttila
Ismo Pekkarinen / AOP

Moni suomalainen on tilannut Anttilan tai Kodin1:n verkkokaupasta tuotteita, joiden kohtalosta ei vielä ole tietoa. Anttila asetettiin konkurssiin eilen tiistaina.

Yle Uutiset soitti Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehelle ja kysyi neuvoa Anttilasta tilattuihin tuotteisiin liittyen. Kysymyksiin vastaa lakimies Serina Kavonius.

1. Jos olen tilannut tuotteen Anttilan tai Kodin1:n verkkokaupasta ja maksanut tuotteen ennakkoon, saanko rahani takaisin?

– Jos on maksanut ostoksensa luotolla, voi hakea luoton myöntäjän kautta takaisinmaksua rahoille. Jos on maksettu muulla tavoin eikä tuotetta ole liikkeen varastossa eroteltu kuluttajalle kuuluvaksi, silloin kuluttaja joutuu valvomaan saatavaansa konkurssimenettelyssä.

2. Onko mahdollista, että asiakas jää kokonaan ilman tuotteita, joita on tilannut Anttilasta tai Kodin1:stä?

– Konkurssilain mukaan velkojat ovat järjestyksessä. Valitettavasti on niin, että luultavasti Anttilalta löytyy suurempia velkojia, jotka ohittavat järjestyksessä.

– Aina konkurssissa on mahdollisuus, että konkurssipesällä varat eivät riitä kaikkien valvottavien saatavien maksamiseen.

** 3. Onko niin, että niitä tuotteita ei toimiteta asiakkaalle, jotka on tilattu ja maksettu ennen konkurssia ja joita ei vielä ole toimitettu asiakkaille?**

– Riippuu tilauksen vaiheesta. Jos tuote on tilattu ja eritelty ja toimitettu Postiin ennen konkurssia, silloin asia on käynnissä ja tuotteet pitäisi saada.

– Jos taas tuotteita ei ole eritelty etukäteen ja tuotteet ovat vielä varastossa, on kysymys vielä avoin. Tässä vaiheessa on vielä avoin kysymys, myydäänkö koko Anttilan liiketoimintayritys. Miten se taas vaikuttaisi kuluttajan asemaan, on auki eli lähtisivätkö tilaukset rullaamaan vielä eteenpäin.

4. On siis mahdollista, että kaikki asiakkaat eivät saa rahojaan takaisin?

– Se on mahdollista aina konkurssipesään liittyen, jos velat ovat suuremmat kuin konkurssipesällä on varoja.

5. Jos ostoksia ei ole maksanut luottokortilla ja haluaa rahansa takaisin, tulisiko ottaa yhteyttä konkurssipesän hoitajaan?

– Kuluttajan kannattaa nyt seurata konkurssipesän tiedotusta, eikä vielä tässä vaiheessa tarvitse olla yhteydessä konkurssipesänhoitajaan. Konkurssipesänhoitaja ei toimi kuluttajanneuvojana hoitaen yksittäisiä asioita.

– Varsinkin tässä vaiheessa kun kivijalkakaupat ovat auki ja toistaiseksi ei ole tietoa avautuuko verkkokaupat, jolloin tilaukset lähtisivät rullaamaan. Tilanne on tässä vaiheessa vielä täysin avoin, eli periaatteessa mitä tahansa voi tapahtua.

6. Jos ostokset on maksanut luottokortilla, kannattaako heti ottaa yhteyttä luottokorttiyhtiöön?

– Jos odottaa hetken, siinä ei menetä mitään. Halutessaan kuluttajat voivat olla myös yhteydessä luottokortin myöntäneeseen tahoon ja sitä kautta lähteä selvittämään asiaa.

Anttilan konkurssi on tullut yllätyksenä paitsi osalle työntekijöistä, myös asiakkaille. Esimerkiksi Facebookiin on vastikään perustettu ryhmä "Anttilan konkurssin uhrit" (siirryt toiseen palveluun), jossa käydään parhaillaan vilkasta keskustelua siitä, saavatko asiakkaat Anttilasta tilaamaansa tuotteet.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan (siirryt toiseen palveluun) voi olla yhteydessä, jos miettii omien tilaustensa tai saataviensa kohtaloa.