EU pani Suomelle kovan päästövähennystavoitteen – vain Ruotsille ja Luxemburgille kovempi

Suomelle tuli odotuksia tiukempi päästövähennystavoite liikenteeseen, asumiseen ja maatalouteen. Käytännössä Suomen täytyy esimerkiksi vähentää merkittävästi öljyn käyttöä liikenteessä.

Kotimaa
Liikennettä Keilaniemessä.
Ismo Pekkarinen / AOP

Euroopan komissio julkisti esityksensä siitä, kuinka paljon kunkin maan tulisi vähentää kasvihuonekaasupäästöjään vuosien 2021–2030 aikana. Maiden leikkaustarpeet vaihtelevat 0–40 prosentin välillä. Suomelle tuli 39 prosentin päästövähennystavoite, myös Tanskalle asetettiin sama tavoite. Vain Ruotsille ja Luxemburgille asetettiin kovempi tavoite.

Esimerkiksi Puolan ja Kroatian täytyy vähentää päästöjään vain seitsemän prosenttia vuoden 2005 tasosta. Virossa riittää 13 prosentin päästöjen leikkaus.

VTT:n mukaan yli 36 prosentin päästövähennystavoitteen kustannukset kasvavat merkittävästi verrattuna alle 36 prosentin tavoitteeseen.

Nyt tehty lakiehdotus koskee päästökaupan ulkopuolisia sektoreita, kuten liikenne, maatalous ja asuminen. EU:ssa 60 prosenttia päästöistä tulee näistä lähteistä, Suomessa noin puolet. Suomessa liikenne on suurin näistä päästölähteistä. Sen päästöjen pienentäminen on myös kalliimpaa kuin esimerkiksi päästökaupan piirissä olevan teollisuuden, joka voi ostaa päästöoikeuksia ulkomailta.

Pariisin ilmastosopimuksessa sitouduttiin siihen, että ilmastonmuutos pitää saada pysymään alle 1,5 asteessa. EU-maat tarjoutuivat jo Pariisin ilmastoneuvottelujen alla vähentämään kasvihuonekaasujen päästöjään vuoteen 2030 mennessä 40 prosenttia vuoden 1990 tasosta. EU:n nyt asettamia päästövähennystavoitteita pidetään mallina monelle muulle maalle.

Suomi on linjannut jo aiemmin, että maa pyrkii lopettamaan kivihiilen käytön sähkön ja lämmön tuotannossa sekä puolittamaan öljyn kulutuksensa.