Osa asiakkaista menettää rahansa Anttilan konkurssissa – Pekka jännittää, tuleeko paketti illalla

Anttilan konkurssi jättää osan verkkokaupan asiakkaista ilman tuotetta ja rahallista hyvitystä. Helsinkiläinen Pekka Luomanmäki odottaa saavansa Kodin1-verkkokaupasta tilaamansa nojatuolin keskiviikkoiltana.

Kotimaa
Anttilan osotskärryjä.
Ismo Pekkarinen / AOP

Helsinkiläinen Pekka Luomanmäki tilasi Kodin1-verkkokaupasta nojatuolin kaksi viikkoa sitten. Kuultuaan Anttilan konkurssista keskiviikkona Luomanmäki ei heti ymmärtänyt, miten uutinen koskettaa hänen tilaustaan.

– En edes aluksi tajunnut, että uutinen koskettaisi meikäläistä, koska Anttilan yhteys Kodin1-verkkokauppaan oli minulle hämärää.

Ymmärrettyään tilanteen Luomanmäki soitti Postiin tiedustellakseen, onko nojatuoli matkalla.

– Keskiviikkoaamuna soitin postiin ja sieltä vakuutettiin, että tuoli on tulossa. En kyllä usko, että se tulee, ennen kuin se on oikeasti meillä kotona, naurahtaa Luomanmäki.

Jos postin lupaus toteutuu, Luomanmäki on onnekas, sillä osa Anttilan verkkokaupassa asioineista saattaa jäädä ilman jo maksettua tavaraa.

Anttila Oy:n konkurssipesänhoitaja Mikko Tiilikka kertoi konkurssiuutisen jälkeen, että esimerkiksi verkkopankkimaksulla ostetusta tavarasta tulee asiakkaalle takkiin. Jos toimittamaton verkkokauppaostos on maksettu luottokortilla, niin luottokorttiyhtiö hyvittää tämän ostoksen kuluttajalle.

Luomanmäellä on ollut aikaisemminkin ongelmia verkkokauppatilauksissa, minkä vuoksi hän ei maksanut nyt tilattua nojatuolia verkkopankissa vaan laskulla.

– Tilasin tuolin laskulla ihan varmuuden vuoksi, koska aikoinaan on käynyt niin, että tilaus ei ole saapunut. On turvallisempi olo, kun voi mieluummin maksaa laskulla.

Luomanmäellä on vahva usko siihen, että tuoli todella saapuu keskiviikkoiltana, niin kuin on luvattu.

– Tietysti hyvä kysymys on, että pitääkö tota tuolia maksaa enää ollenkaan, vitsailee Luomanmäki.