Kilpailu kartonkimarkkinoilla kiristyy – Kotkamillsillä on kauan kaivattu ässä hihassa

Kotkamillsin uusi kartonkikone jauhaa tuotetta, jota ei valmisteta muualla. Innovaatiot ovatkin tarpeen, sillä kilpailu kartonkimarkkinoilla on kovenemassa.

Kotimaa
Kartonkikone Kotkamillsin Kotkan tehtaalla.
Juha Korhonen / Yle

Hurraa-huudot raikuivat Kotkamillsin Kotkan tehdassalissa viime perjantaina. Tehtaan uusi 212 metriä pitkä kartonkikone oli hetki sitten hurahtanut käyntiin ja sylki ulos pintaliimattua kartonkia. Alkoholiton kuohuva virtasi pulloista muovikuppeihin.

Tunnelma ei ole juuri latistunut viikonlopun aikana. Tehtaalla hymyillään muikeasti.

– Mahtava fiilis! Me aloitimme tämän projektin aika tasan 15 kuukautta sitten ja nyt kone käy. Me olemme kaikki täällä tehtaalla hiton tyytyväisiä, iloitsee Kotkamillsin toimitusjohtaja Markku Hämäläinen.

– Ei voisi pääluottamusmiehellä paremmin mennä, Petteri Uusiheimala säestää omaan titteliinsä viitaten.

Olen joskus vuonna 1 ja 2 ollut töissä täällä. Tiedän että nämä kaverit osaavat tehdä paperia ja kartonkia.

Markku Hämäläinen

Vielä puolitoista vuotta sitten Kotkamillsin tulevaisuus näytti synkältä. Paperimarkkinat olivat alamaissa, eikä tehtaan aikakauslehtipaperia valmistaneen paperikone 2:n tuote käynyt kaupaksi. Yt-neuvottelut tulivat tehtaan väelle tutuiksi.

Nyt epävarmuus on vaihtunut uskoon paremmasta. Itseluottamus suorastaan huokuu tehtaan väestä. Mitä oikein tapahtui?

Saunan lauteilta tehdassaliin

Alkutahdit muutokselle lyötiin Saaristomeren paperi-insinöörien yhdistyksen kokouksessa heinäkuussa 2012, saunan lauteilla totta kai. Tuolloin Kotkamillsin toimitusjohtajaksi myöhemmin päätyvä Markku Hämäläinen ja muutama muu asialle vihkiytynyt saivat ajatuksen, joka myöhemmin konkretisoituisi Kotkassa.

Hämäläisen ja kumppaneiden oivallus oli rakentaa kartonkikone, jonka lopputuote olisi nesteet sisällään pitävä kuppikartonki. Kuppikartongista tekisi ainutlaatuista se, että sen valmistuksessa ei käytettäisi lainkaan muovia. Tällä hetkellä markkinoilla olevissa kupeissa on aina muovista valmistettava suojapinnoite, jotta neste ei karkaa kartongin läpi. Muovin käyttö tekee kuppien kierrätyksestä hankalaa, sillä muovi romahduttaa käytetyn kupin arvon.

Varmasti kilpailu kovenee. Kaikenlaiset uudet ratkaisut, mihin Kotkassakin pyritään, hakevat markkinoitaan. Kilpailu materiaalien välillä lisääntyy.

Outi Juntti

Vastaavia projekteja on toimitusjohtajan mukaan kyllä yritetty, mutta lopputuotetta ei ole saatu valmiiksi tarpeeksi halvalla. Hämäläinen ottaa esimerkiksi Lontoon olympialaiset, jonne hänen kertomansa mukaan valmistettiin mukeja, joissa ei ollut lainkaan muovia. Vaikka mukit olivat ekologisia, ne olivat niin kalliita, että kokeilu tyssäsi lyhyeen.

Kotkassa tätä ongelmaa ei ole, jos tuotanto sujuu suunnitellusti. Hämäläisen mukaan menekkiä tuotteelle pitäisi olla.

– Jo vuonna 1992 asiakkaat pyysivät tällaisia tuotteita. Pyynti siellä on ollut koko ajan.

– Muutama iso loppukäyttäjä on laittanut verkkosivuilleen sitoumuksen, että vuoteen 2015 mennessä kaikki heidän pakkausmateriaalinsa on kierrätettävää. Sehän ei ole onnistunut, koska tuotetta ei ole ollut saatavilla. Nyt vuosiluvut ovat vaihtuneet 2020:een. Senhän me voimme täyttää, koska tuomme tuotteen tänä vuonna markkinoille, Hämäläinen sanoo.

Kotka seuloutui sadan ehdokkaan joukosta

Matka saunan lauteilta toteutukseen on ollut pitkä. Hämäläinen ja kumppanit ovat pitkään etsineet innovaatiolleen sijoituspaikkaa. Hämäläinen kertoo, että he ovat kolunneet läpi satakunta eri tehdasta.

Lopuksi Kotka selviytyi voittajaksi. Syitä on useita: Kotkassa on tarpeeksi tilaa pitkälle koneelle. Lisäksi Kotkassa on muitakin tulosyksiköitä, jolloin vanhan paperikoneen sammuttaminen ei katkaissut kaikkia tulovirtoja kerralla. Vaikutusta oli myös sillä, että Hämäläinen on seudulta kotoisin ja tuntee Kotkan tehtaan ja sen henkilökunnan hyvin.

– Olen joskus vuonna 1 ja 2 ollut töissä täällä. Tiedän että nämä kaverit osaavat tehdä paperia ja kartonkia, Hämäläinen kehuu.

Sijoituspaikan lisäksi hankkeelle on ollut vaikea löytää rahoitusta. Hämäläisen mukaan sitä haettiin useasta paikasta, huonolla menestyksellä. Hyvin sujuneet rahoitusneuvottelut katkesivat yllättäen ja yksi toisensa perään. Hämäläisen mukaan investoinnille ei myöskään herunut valtion tai EU:n tukea.

– Aina kun on ollut "ilmaista" rahaa jaossa, me olemme olleet liian pieniä, liian suuria tai liian kannattavia. Se on kyllä suututtanut, Hämäläinen sanoo, mutta muistuttaa perään, että hanke ei olisi toteutunut, jos valtio ei olisi tullut mukaan sijoittajana.

Hankkeen kokonaiskustannukset olivat 170 miljoonaa euroa.

Kartongin tuotanto tasaisessa kasvussa

Paperin ja kartongin tuotannon kehitys 1960 - 2015
Paperin ja kartongin tuotannon kehitys 1960 - 2015Juha Korhonen / Yle

Kartonkimarkkinoille on tänä keväänä tullut runsaasti uusia pelureita. Vanhojen paperikoneiden muuttaminen kartonkikoneiksi on jo jonkinlainen alan muoti-ilmiö. Paperikoneita on tänä keväänä muutettu kartonkikoneiksi Metsä Boardin Ruotsin Husumin tehtaalla (siirryt toiseen palveluun) ja Stora Enson Varkauden tehtaalla (siirryt toiseen palveluun). Tosin Varkaudessa valmistetaan taivekartongin sijaan aaltopahvia. Lisäksi kokonaan uusi kartonkione on avattu Kiinan Beihaissa (siirryt toiseen palveluun).

Paperin ja kartongin tuotanto vuonna 2015. Lähde: Metsäteollisuus ry.
Paperin ja kartongin tuotanto vuonna 2015Juha Korhonen / Yle

Suomessa siirtymä paperituotannosta kartonkiin näkyy selvästi tilastoissa. Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan paino- ja kirjoituspaperin tuotanto on sahannut edestakaisin 2000-luvun alkuvuodet. Varsinainen vapaapudotus alkaa vuoden 2006 jälkeen: Vuonna 2006 paino- ja kirjoituspaperin tuotanto oli noin 10 miljoonaa tonnia, mutta viime vuonna paperia tuotettiin enää vajaat kuusi miljoonaa tonnia.

Kartongin kohdalla vastaavaa tuotantovuoristorataa ei ole tapahtunut, vaan tuotantomäärät ovat olleet tasaisessa kasvussa. Vuodesta 2014 tuotannon määrä kasvoi viime vuonna 3,6 prosenttia ja on nyt yhteensä reilut kolme miljoonaa tonnia. Paperin ja kartongin vientiluvut ovat seuranneet tuotantomääriä tarkasti. Käytännössä tuotantoa viedään vuositasolla yhtä paljon ulkomaille kuin sitä tuotetaan.

Paperi ei vedä, kartonkia kulutetaan

Muutoksen taustalla on painopaperin maailmanlaajuinen ylituotanto. Kulutus on digitalisaation vaikutuksesta monin paikoin laskenut ja sitä myöten tuotteesta saatava hinta pudonnut. Sen sijaan kartonkia käytetään entistä enemmän. Se on esimerkiksi kertakäyttökuppien sekä valmis- ja pikaruokapakkauksien raaka-ainetta. Nämä markkinat ovat kasvussa.

Metsäteollisuus ry:stä kerrotaan, että trendi on yleismaailmallinen. Samaa mieltä ollaan myös konsultti- ja suunnitteluyhtiö Pöyryssä.

– Maailmanlaajuiset kasvunäkymät ovat sinänsä aika hyvät, pakkauksia tarvitaan. Uusia Starbuckseja avataan koko ajan. Ei siellä mitään valtavaa kasvua ole, mutta tasaista kasvua. Aika paljon taivekartongista tulee menemään ruokapakkauksiin, arvioi pakkaussektorin asiantuntija Outi Juntti Pöyrystä.

Vaikka uusia koneita on käynnistetty paljon, Juntti uskoo, että markkinoilla on vielä tilaa.

– Nämä ovat miljoonien tonnien markkinoita. Ei yhden koneen osuus siitä markkinasta ole hirveän suuri. Teollisuus elää sellaista sykliä, että uusia koneita tulee ja vanhoja poistuu, Juntti kertoo.

Kartonkimarkkinoiden tilanne näyttää tällä hetkellä vakaalta, mutta tilanne voisi muuttua uuden pakkausinnovaation myötä. Kartongin markkinaosuutta voisivat häiritä muut pakkausmateriaalit, lähinnä muovi.

– Varmasti kilpailu kovenee. Kaikenlaiset uudet ratkaisut, mihin Kotkassakin pyritään, hakevat markkinoitaan. Kilpailu materiaalien välillä lisääntyy. Muoviteollisuus on myös erittäin innovatiivinen, Juntti sanoo.

Kotkassa valmistetaan ainutlaatuista tuotetta

Kotkan tehtaalla ei tällä hetkellä markkinaosuuksia murehdita. Luotto omaan tuotteeseen on kova, sillä vastaavaa ei markkinoilta löydy.

– Tällaista tuotetta saa jos erikseen tilaa, mutta sen hinta on erittäin korkea. Kun teemme sen meidän omalla konseptilla, pystymme pitämään tuotantokustannukset suurinpiirtein siinä, missä normaalin muovipäällysteisen kartongin kustannukset ovat, Markku Hämäläinen sanoo.

Työtä uusi kone tuo arviolta parillekymmenelle lisähengelle. Vaikka uuden koneen käynnistyminen oli tärkeä tapahtuma kaikille tehtaan työntekijöille, Markku Hämäläiselle hetki oli erityinen. Oma innovaatio on vihdoin konkretisoitunut ja toiminnassa. Patenttikin tarkoin varjellulle tuotantosalaisuudelle on haussa.

Jännättävää kuitenkin riittää edelleen esimerkiksi siinä, miten uusi tuote vastaanotetaan markkinoilla. Uutta muovitonta kuppikartonkia on tarkoitus myydä jo tänä vuonna. Ajatus on, että viidesosa koneen tuotannosta olisi tämän vuoden lopussa kuppikartonkia. Viiden vuoden päästä osuuden on tarkoitus olla jo 80 prosenttia koneen tuotannosta. Esimerkiksi Pöyryllä seurataan tarkasti tuotteen menekkiä.

Toimitusjohtajan mukaan kartonkikoneen pitäisi olla täydessä trimmissä loka-marraskuussa. Tuolloin nähdään, mihin se pystyy. Voi olla, että uutta vuotta juhlistetaan jälleen kuohuviinillä. Ja silloin viiniä ei juoda muovilaseista.