60 kilometriä Pokémonien perässä – peleistä on tullut vakavasti otettavia liikuttajia

Digitaalisten liikuntapelien tutkija pitää Pokémon Go:ta tervetulleena läpimurtona. Pelin ansiosta suomalaiset ovat paitsi löytäneet ulkoilmaan myös uskaltautuneet puhumaan toisilleen. Pelien merkitys liikuttajina on kasvamassa.

Kotimaa
Pokémon Go -peli kännykän ruudulla.
Pokémon Go:n perässä kuljetaan kymmeniä kilometrejä.

Digitaaliset liikuntapelit ovat vanha juttu. Keilausta, tennistä ja nyrkkeilyä on voinut harrastaa omassa olohuoneessaan jo kymmenkunta vuotta. Myös mobiililaitteille liikuntapelejä on ollut jo tovin. Yksikään niistä ei kuitenkaan nosta sohvalta yhtä tehokkaasti kuin tuorein tulokas.

– Aina joku tietty tuote on se läpimurtotuote. Nintendon Wii-konsoli oli kymmenen vuotta sitten iso hitti liikuntapelaamisessa. Mobiilipuolella se on nyt Pokémon Go. Mielenkiinnolla odotan, miten se tulee ruokkimaan liikuntapelien kehitystä, toteaa projektitutkija Tuomas Kari Jyväskylän yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitokselta.

Keskiviikkoaamuna, neljää päivää pelin Suomen julkaisun jälkeen Jyväskylän kirkkopuistossa vaeltaa toistakymmentä pelaajaa. Muuramelainen Janne Pirttimäki on saapunut poikiensa ja näiden kaverin kanssa Jyväskylään varta vasten pelaamaan eli jahtaamaan älypuhelimella japanilaisia animaatiohahmoja.

Tultiin Jyväskylään ensin metsästämään Pokémoneja ja sitten käydään uimassa.

Janne Pirttimäki

– Minulla oli lomapäivä, joten ajateltiin, että tullaan Jyväskylään metsästämään Pokémoneja ja sitten käydään uimassa, Pirttimäki kertoo.

Pirttimäellä teettää työtä pysyä poikien perässä. Muutamassa päivässä käveltyjä kilometrejä on kertynyt mittariin huomattavasti tavanomaista enemmän.

– Suunnilleen 20 kilometriä, Joni Pirttimäki katsoo puhelintaan.

Se on paljon. Varsinkin kun verrataan perinteiseen konsolipelaamiseen, missä istutaan tiiviisti tv-ruudun ääressä.

– Jos pelaamista ajatellaan terveyden kannalta, niin jo se on ollut edistystä, että peli saa nousemaan seisaalleen. Puhumattakaan siitä, että nyt on peli, joka saa lähtemään ulos, tutkija Tuomas Kari toteaa.

Pokemon go -peli käynnissä
Pokémon Go -pelissä virtuaalimaailma ja reaalimaailma yhdistyvät.Valtteri Välimäki / Yle

Pelaamisen ja marjastuksen vastakkainasettelu tyhmää

Digitaalisten liikuntapelien hyötyjä on tutkittu paljon. Toistaiseksi tulokset ovat olleet vaihtelevia: osassa tutkimuksista pelaaminen ei ole vaikuttanut fyysiseen aktiivisuuteen, toisissa aktiivisuus on lisääntynyt.

Tutkija näkee, että liikuntapeleillä on eniten annettavaa niille, jotka eivät muuten harrasta liikuntaa tai joita liikkuminen ei kiinnosta. Hahmojen perässä kulkiessa kestävyysliikuntasuositus eli 1,5 tuntia reipasta kävelyä viikossa tulee helposti täyteen.

Peli on saanut suomalaiset keskustelemaan tuiki tuntemattomien kanssa.

Tutkija Tuomas Kari

– Liikuntapeleissä lähtökohta on huvi. Hyöty tulee sivussa ja huomaamatta eli motivaation lähteenä on pelaaminen eikä niinkään kunnon kohottaminen, Tuomas Kari selittää.

Mobiilipelien vahvuutena on lisäksi sosiaalisuus. Esimerkiksi Pokémon Go pakottaa ulkoilmaan muiden ihmisten keskelle.

– Peli on saanut suomalaiset keskustelemaan tuiki tuntemattomien kanssa. Sosiaalinen puoli on hyvin merkittävä, Kari painottaa.

Pelaamisen hyödyt ovat ilmeiset. Tämän takia tutkija pitää pelaamisen ja perinteisten luontoharrastusten välille rakennettua vastakkainasettelua turhana.

– Ihmiset motivoituvat eri asioista. Toisille se on mustikan poiminta, mikä motivoi liikkumaan luonnossa. Joku toinen lähtee ulkoilemaan pelin innostamana ja rohkaisemana. Pääasia on, että ihmiset liikkuvat.

Lisätty todellisuus tulevaisuuden megatrendi

Pelitutkija uskoo, että liikuntapelaamisen lisäksi Pokémon Go tulee vaikuttamaan myös muihin mobiilipalveluihin. Pelissä virtuaalimaailma yhdistyy saumatta reaalimaailmaan. Tämä lisätyksi todellisuudeksi kutsuttu ilmiö on tulevaisuuden kasvavia trendejä.

– Pelin kautta ihmiset oppivat ymmärtämään lisätyn todellisuuden tuomia mahdollisuuksia, Tuomas Kari toteaa.

Ja mahdollisuuksia on paljon. Lisätyn todellisuuden avulla voidaan esimerkiksi rakentaa tuttuun ympäristöön historiallisia maisemia tai tapahtumia. Seikkailu menneisyydessä voi siis olla ihan kohta totta historian oppitunneilla.

– Matkailussa taas voitaisiin tuoda nähtävyyksiä uudella tavalla esiin. Osoitat puhelimella patsasta ja samalla näytölle ilmestyy virtuaalinen matkaopas, Kari havainnollistaa.

Tuomas Karia ja Pirttimäen perhettä haastatteli Annika Rantanen.