Nordean konsernijohtaja Ylelle: "Homma ei ollut kaikilta osin niin kuin pitäisi"

Nordean konsernijohtaja Casper von Koskull ei anna pankin tänään julkistaman sisäisen selvityksen perusteella joukoilleen täysin puhtaita papereita. Hänen mukaansa pankki tulee kiristämään koordinaatiota ja kontrollia.

talous
Nordean konsernijohtaja Casper von Koskull.
Jessica Gow / EPA

Nordea julkisti keskiviikkona oman sisäisen selvityksensä Ylen paljastamaan niin sanottuun Panaman paperit -tapaukseen liittyen. Pankin oman selvityksen mukaan Nordean Luxemburgin konttorin toiminnasta ei ole löytynyt todisteita, että se olisi auttanut asiakkaita välttelemään veroja.

Konsernijohtaja Casper von Koskull kommentoi selvitystä Ylelle Tukholmassa.

– Homma ei ole ollut kaikilta osin sillä tasolla kuin sen pitäisi olla, Casper von Koskull sanoo.

Hän vahvistaa, että näyttöä verojen välttelystä ei ole löytynyt.

– Nyt ei ole tullut mitään todisteita siitä.

"Kaikkea tietoa meillä ei vielä ole"

Hänen mukaansa pankilla ei kuitenkaan ole vielä kaikkea tietoa ja selvitystä jatketaan. Von Koskullin mukaan selvityksen tavoitteena oli saada faktat pöytään. Nordean mukaan 129 Nordean asiakkaalla oli Panamaan rekisteröity offshore-yritys ja näistä 68 ei ole noudattanut Nordean sisäisiä ohjeita.

– Meillä ei ole kaikkea tietoa ja tämän takia tätä tutkimusta jatketaan, sanoo von Koskull.

– Se tieto ei vielä tarkoita, että jotakin olisi mennyt väärin, mutta tämä käydään läpi ja sitten otetaan käyttöön ne keinot mitkä ovat tarpeen, von Koskull selventää.

Von Koskullin mukaan Nordea aikoo kiristää konsernin toiminnnan koordinaatiota ja kontrollia.

–Tämä ei koske pelkästään Luxemburgia vaan koko pankkia.

"Panama-kohun pahin kolhu nähty"

Hän sanoo, että myös pankit elävät maailmassa, jossa säännöt muuttuvat ja normit muuttuvat.

– Ja me pyrimme olemaan näiden noudattamisessa paras mahdollinen.

Ylen haastattelussa von Koskull arvioi Panama-kohun Nordealle aiheuttamien suurimpien kolhujen olevan jo takana päin.

–Uskon, että näin on enkä lähtisi liiottelemaan näitä kolhuja, von Koskull sanoo.

Hänen mukaansa pankki on ottanut asiat todella vakavasti.

– En halua, että meidät nähdään tällaisessa valossa.

Von Koskull muistuttaa, että Nordealla on yksitoista miljoonaa asiakasta ja kolmekymmentä tuhatta työntekjää, jotka tekevät hyvää työtä.

– Viranomaiset ovat kiitelleet meitä siitä, että olemme tehneet tämän selvityksen oma-aloitteisesti ja viranomaiset ovat tässä mukana, sanoo von Koskull.