Kesäilma kutsuu ulos, mutta arkiruokaakin pitäisi tehdä? Marttojen viisi kesäruokavinkkiä pitää hellahien kaukana

Moni viettää kesää mieluummin auringon alla ulkona kuin sisällä kotikeittiön lämmössä. Uuni on perinteisen arkiruoanlaittajan ystävä, kun ei halua päivystää hellan ääressä koko aikaa. Näin vinkkaa Martat.

uunit
Juusto kruunaa uunikalan
Uunikala kypsyy puolessa tunnissa.Hillevi Antikainen / Yle

Karjalanpaisti

– Karjalanpaisti on loistava haudutettava ruoka. Sen voi rauhassa unohtaa uuniin kolmeksi tunniksi. Alkuvaiheessa katsoisin vähän, että neste riittää, vinkkaa kotitalouden asiantuntija Eija Tuukkanen Keski- ja Etelä-Pohjanmaan Martoista.

Karjalanpaisti sovii hyvin myös rennolle soveltajalle, sillä sekaan voi laittaa juuri sellaista lihaa, mistä itse pitää. Myös riista sopii karjalanpaistiin.

– Tähän aikaan vuodesta käytetään uusia sipuleita kokonaisina joukkoon. Lisäksi maustepippuria, suolaa ja myös laakerinlehtiä voi laittaa. Vettä sen verran, että ainekset peittyvät. Uuniin ensin 225 asteeseen, jotta pinta ruskettuu, sitten haudutetaan 150 asteessa niin, että kokonaishaudutusaika on kolme tuntia.

Broilerinkoivet riisipedillä

Tämäkin on hetkeksi uuniin unohdettava ruoka. Vuokaan laitetaan riisiä, suolaa ja vettä, pinnalle koipireisiä yhtä paljon kuin on ruokailijoita.

– Tämä on toinen henkilökohtainen suosikkini. Ensin 200 asteeseen ja annetaan olla tunti, sitten lasketaan lämpötila 120 asteeseen ja jätetään toiseksi tunniksi. Jos lähtee ulos eikä ehdi puolessavälissä käydä sisällä, laitetaan uuni heti 180 asteeseen ja annetaan olla kaksi tuntia, kertoo Eija Tuukkanen.

Valmista on, kun riisi on kypsää ja vesi on kypsymisen aikana haihtunut.

Uunipaprikat

Uunipaprikat on retroruoka, joka vaatii vain hieman etukäteisvalmisteluita.

– Minusta se on hyvä kesäruoka, koska sen voi vaikka aamulla tehdä jääkaappiin valmiiksi odottamaan paistamista tai grillaamista, Eija Tuukkanen kehuu.

Paprikat puolitetaan pitkittäissuunnassa ja täytetään. Lihaversion täytteeksi voi laittaa paistettua ja maustettua jauhelihaa ja sekoittaa joukkoon sulatejuustoa tai tuorejuustoa. Kasvisversio syntyy esimerkiksi wokkikasviksista ja kasvispohjaisesta kermasta, juustosta tai tofusta. Päälle laitetaan raastettua juustoa.

Kun kesätouhuissa tulee nälkä, käydään lykkäämässä paprikat puoleksi tunniksi 200-asteiseen uuniin tai sitten grillataan ne miedolla lämmöllä.

Uunikala

Kala on monen kesäruoka, ja mahdollisimman helposti se kypsyy uunivuoassa. Tämänkin voi valmistella jääkaappiin uunia vaille valmiiksi.

Joukkoon voi laittaa kermaviiliä tai ruokakermaa ja ajankohtaan sopivia kasviksia, esimerkiksi ruohosipulia. Sekaan vielä muita mausteita, kuten mustapippuria ja suolaa. Pieni määrä hunajaa antaa esimerkiksi lohelle hyvän maun, vinkkaa Eija Tuukkanen.

– Kalasta pitää aina muistaa, että se on pikaruoka. Kun kalaa paistetaan fileenä, monesti puoli tuntia riittää. Myös liian kuuma uuni pilaa kalan, 180-200 asteinen uuni riittää. Kypsyyden näkee, kun pikkuisen raottaa haarukalla kalanlihaa.

Sosekeitot

Sosekeitto on armollinen ruoka, sillä miedolla lämmöllä hautuvat vihannekset eivät mene ylikypsiksi, sanoo Eija Tuukkanen.

– Jos tunti menee, ei varmasti tule vahinkoa. Sosekeitto ei onnistu jos ainekset ovat raakoja, vaan keiton pitää olla vauvanruokamainen ja sileä.

Kattilaan veden sekaan paloitellaan tämän hetken juureksia, perunoiden lisäksi esimerkiksi kukkakaalta ja kesäporkkanoita. Ensin kiehautetaan koko seos ja jätetään hautumaan miedolle lämmölle.

– Jos haluaa pyöristää makua, sen voi tehdä maidolla, maitojuomalla tai kermalla. Soseutetaan kun ehtii. Sosekeiton voi tehdä vaikka aamulla ja lämmittää kun tulee rannalta, sitten vielä tämän hetken yrttejä pinnalle, Tuukkanen neuvoo.

Sosekeitto on hyvä lämmitettävä ruoka, sillä lämmitettäessä sen makukin yleensä vain paranee.