Suunnittelijat ja Sweco esittivät rantoja roskaavaa kuitua – Kokkinen: Länsimetro päätti

Helsingin saaristossa kelluvaa muovisilppua kummasteltiin syksyllä 2013. Tunnelin seinien vahvistamiseen käytettävä kevyt ja kelluva polymeerikuitu valittiin konsulttiyhtiö Swecon toimesta yleisesti käytetyn teräksen sijasta.

Kotimaa
Valkoinen lasikuitusilppu peittää Helsingin Pihlajasaaren uimarantaa.
Valkoinen lasikuitusilppu peittää Helsingin Pihlajasaaren uimarantaa.Pidä Saaristo Siistinä ry

Länsimetron tunnelitöissä on käytetty rakennuskonsulttiyhtiö Swecon esityksestä poikkeuksellista rakennusmenetelmää, joka näyttäisi johtaneen merenrantojen roskaantumiseen.

Tunnelityömailla käytettiin ruiskubetonitöiden yhteydessä kevytrakenteista polymeerikuitua, 5–7 sentin mittaisia muovisuikaleita. Yleensä betonin seassa käytetään vahvistuksena teräskuitua, joka painuu pohjaa veteen joutuessaan. Polymeerikuitu jäi tunnelityömaan vetisellä pohjalla kellumaan ja sitä joutui kuormiin, joita kuljetettiin täyttömaaksi Jätkäsaareen rakentuvalle uudelle asuinalueelle.

Sieltä sitä on päässyt huuhtoutumaan mereen. Kuitusilpun ajautumista isoina lauttoina Pihlajasaaren uimarannalle selviteltiin syksyllä 2013.

– Kun siitä kolme vuotta sitten oli uutisissa, niin kyllä jokainen meistä hankkeessa mukana olleista ymmärsi, mistä siinä oli kyse, kertoo asiantuntijana länsimetron rakentamisessa mukana oleva henkilö.

Hän ei halua nimeään julkisuuteen. Valintaa puolsi sen pidempi käyttöikä: muovi ei ruostu. Sitä, että muovisilppu karkaa täyttömaalta mereen, ei laskettu oikein.

"Länsimetro tekee päätöksiä"

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kiistää, että päätös materiaalista olisi tehty Swecossa. Hänen mukaansa Länsimetro-yhtiö tekee päätöksiä. Muovikuitu oli hänen mukaansa parempi vaihtoehto, koska se ei ruostu.

– Ruiskubetonin vahvikkeena on muovikuitua, jonka korroosio-ominaisuudet ovat merenpinnan alapuolella merkittävästi paremmat kuin teräskuidun. Sen soveltuvuus on vielä erikseen VTT:llä tutkitettu, Kokkinen perustelee valintaa.

Materiaalin muiden ominaisuuksien takia sitä kuitenkin joutui ympäristöön.

– Mehän emme ole Suomenlahteen toimittamassa mitään, kun me olemme tunnelia tekemässä maan alla. Jätkän täyttöjähän on Helsingissä Stara hoitanut aikoinaan. Meidän kivenajomme Jätkäsaareen on loppunut 2012–2013, Kokkinen sanoo.

Asiantuntijalähteen mukaan länsimetroa rakennettiin tilaustyönä Swecossa. Hän arvioi, että Länsimetrossa vain hyväksyttiiin Swecossa tehtyjä päätöksiä.

Konsulttiyhtiö Swecossa kuidun materiaalivalinnasta vastannut suunnittelija Ulla Valtonen ei halunnut kommentoida asiaa Yle Uutisille. Hän on nykyään Länsimetro Oy:n palveluksessa.

Helsingin ja lähiseutujen saariston rantoja roskaa myös tunneliräjäytystöissä käytettävä impulssiletku, josta suurin osa on peräisin länsimetron rakentamisesta. Sitä on joutunut mereen Jätkäsaaren täyttöalueelta arviolta kilometreittäin.

Jutun otsikkoa muutettu ja juttuun lisätty Matti Kokkisen kommentit _klo 15.3_6.

Tekstiä muutettu ensimmäisessä kappaleessa: Swecon esityksestä, ja otsikkoa muokattu klo 16.13.