Koivistonkylällä ajettiin viimeksi 70-luvulla – erikoiskoe palaa museotien maisemiin

Äänekosken Koivistonkylällä ajettiin MM-rallin erikoiskoe viimeksi vuonna 1977. Miltei 40 vuotta ehti kulua rallitta, mutta nyt vuosien takaa tuttu reitti palaa ralliohjelmaan. Rallirakentaminen on vauhdissa myös Jyväskylässä kun MM-rallin hermokeskus nousee Lutakkoon.

urheilu
Koivistonkylällä Äänekoskella ajetaan MM-rallin erikoiskoe 40 vuoden tauon jälkeen.
Ralliradio kävi keväämmällä tutustumassa Äänekosken Koivistonkylän erikoiskokeeseen. Hyppää kyytiin, äänessä Ylen Ralliradiosta Jussi Lindroos ja asiantuntija Riku Tahko, sekä Suomen MM-rallin apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen.

Äänekosken Koivistonkylä valmistautuu liki 40 vuoden tauon jälkeen rallin MM-erikoiskokeen järjestämiseen. Erikoiskoe ajetaan ralliviikon perjantaina museotien maisemissa.

Äänekosken kaupungin toiveena on alun perin ollut erikoiskokeen järjestäminen Äänekosken keskustassa. Haavetta ei ole haudattu vieläkään.

Aitaa tarvitaan paljon rallin järjestämiseen.
MM-ralli tuo Jyväskylään rekkalasteittain aitaa. Heli Kaski / Yle

– Olen sanonut AKK:n johdolle, että se on meidän lopullinen päämäärä. Äänekoski kaupunkina säästää kun ei tule tiekunnostusmaksuja, kun ajettaisiin asvaltilla, tai ainakin suurimmaksi osaksi asvaltilla, kertoo Äänekosken rallityöryhmän puheenjohtaja ja kaupungin tekninen johtaja Tommi Rautjärvi.

Rautjärvi kertoo, että Äänekoski markkinoi itseään tapahtumissa ja tapahtumien kautta. Näkyvyys rallissa tuonee positiivista mukanaan.

– On lähdetty siitä, että tehdään pitkäjänteistä työtä ja että tämä kääntyisi kaupungin imagossa myönteiseksi ja varmasti kääntyykin, Rautjärvi summaa.

Koivistonkylän seuratalosta VIP-tila

Jyväskylän MM-ralli syntyy tänä vuonna jopa 4 000 talkoolaisen voimin ympäri maakuntaa. Koivistonkylän osuudella on kyläyhdistyksen talkooväkeä mukana järjestysmiehinä sekä muissa järjestelytöissä.

Ainahan on vastustusta ja osa taas hyppii ilosta ilmaan, se on ihan ymmärrettävää.

Matti Hämäläinen, Koivistonkylän kyläyhdistyksen puheenjohtaja

Lisäksi kylän yhteinen seuratalo on vuokrattu AKK Motorsportin VIP-paikaksi. Tapahtuma teettää töitä, mutta tuo myös tuloja Koivistonkylälle.

– Puhutaan kaikkiaan ehkä karkeasti muutamasta tuhannesta eurosta. Hullultahan se tuntuisi, jos täällä ajettaisiin emmekä me olisi kyläyhdistyksenä aktiivisesti mukana, kertoo Koivistonkylän kyläyhdistyksen puheenjohtaja Matti Hämäläinen.

Hämäläinen kertoo, että kylällä on ollut myös vastustusta tapahtuman suhteen ja osa maanviljelijöistä ei ole ollut valmis antamaan peltojaan tapahtuman käyttöön.

– Ainahan on vastustusta ja osa taas hyppii ilosta ilmaan, se on ihan ymmärrettävää. Onhan toki yksi asia sekin, että meillä on Keski-Suomen ainoa museotie ja tämä maalaismiljöö ei kaikkien mielestä sovi tällaiseen, Hämäläinen sanoo.

Hämäläinen kertoo, että Koivistonkylällä ajettiin viimeksi MM-ralliavuonna 1977 ja osa viljelijöistä muistaa edelleen silloin rallikatsojien jäljiltä pelloille jääneet lasinsirpaleet.

Rallialue rakentuu Jyväskylän Lutakkoon.
Huoltotallit rakentuvat Jyväskylän Lutakkoon. Jaana Polamo / Yle

Pääsarjassa kuskeja ennätysmäärä

MM-rallissa kisaa tänä vuonna yhteensä 80 kuljettajaa - ja pääsarjassa kuskeja on ennätysmäärä. Pääluokkaan ilmoittautunut 20 kuljettajaa – se on kuluvan rallikauden ennätys ja mieluinen uutinen promoottori Jani Backmanille.

– Pitkään aikaan ei ole tuota määrää kilpailijoita nähty missään. Kyllä se kertoo sen, että meidän kilpailu on suosittu: varmasti hyvin organisoitu ja rakennettu. Ja tietenkin reitti on monipuolinen ja mielenkiintoinen. Ja myöskin haastava, arvioi Backman.

Rallin hermokeskus nousee Jyväskylän Lutakkoon. Tänä vuonna tapahtuma-aluetta rajaa Lutakon rakentaminen, jonka vuoksi osa kuskeista ja talleista siirtyy Paviljonkiin sisätiloihin.

Jani Backmania haastatteli Annika Rantanen. Tommi Rautjärveä ja Matti Hämäläinen haastatteli Virpi Kotilainen.