Tutkimus todistaa: Älypuhelin lisää todennäköisyyttä päätyä kivijalkakauppaan

Tutkimuksessa selvitettiin ihmisten tiedonhakua ennen ostopäätöstä. Älypuhelimen käyttäjät ovat kosketuksissa yritykseen tietokonekäyttäjiä useammin. Kilpailu asiakkaista on kansainvälistä ja menestys Suomessa vaatii sen ymmärtämistä.

älypuhelimet
Henkilö käyttää älypuhelinta.
Henrietta Hassinen / Yle

Älypuhelimet ovat muuttaneet ostamista. Kuluttaja etsii usein etukäteen tietoa haluamastaan tuotteesta sekä sitä myyvästä yrityksestä. Ostopaikka päätetään sen jälkeen.

Hakukoneyhtiö Googlen ja TNS:n tekemässä tutkimuksessa selvitettiin kahdessakymmenessä maassa ihmisten tiedonhakua ennen ostamista. Mukana oli myös Suomi.

– Ne, jotka käyttävät älypuhelinta ostoprosessin aikana, ostavat tuotteen todennäköisemmin kivijalkakaupasta. Se kertoo siitä, että puhelimia käytetään liikkeellä ollessa ja jopa liikkeessä tiedon etsimiseen, kertoo analyytikko Jaakko Pihlaja Googlesta.

Tarkastelun kohteena olivat pelkkää tietokonetta käyttävät ihmiset sekä he, jotka käyttivät lisäksi älypuhelinta.

Tutkimuksessa huomattiin lisäksi, että älypuhelin lisää todennäköisyyttä etsiä tietoa verkosta ja lisää myös kontaktikertoja yrityksen kanssa.

Yritysten oltava läsnä mobiilissa

Yli puolet Suomessa tehdyistä mainosklikkauksista vie Googlen mukaan ulkomaisiin verkkokauppoihin. Kahden viimeisen vuoden aikana ulkomaisten verkkokauppojen osuus on kasvanut.

– Meidän pitää ymmärtää, että kilpailu Suomessakin on kansainvälistä. Jos me halutaan kasvaa ja rakentaa suomalaisia menestystarinoita, pitää meidän voittaa kotimarkkinassa, toimialajohtaja Hanna Kivelä Googlesta painottaa.

Hänen mielestään yritysten kannattaisi panostaa eniten markkinointiin ja läsnäoloon mobiilissa. Jo nyt kannattaa huomioida myös se, että Aasiassa kehitetään tällä hetkellä vahvasti digitaalista osaamista.

– Jos miettii suomalaisten kuluttajien arkea 5–10 vuoden päästä, niin mahdollisuuksien kirjo ja kansainvälinen kilpailu lisääntyy. Toivon mukaan Suomesta on tullut siihen mennessä yhä enemmän menestystarinoita.