Päästöskandaaliautojen korjaukset jatkuvat ensi vuodelle

Tiettyjen dieselmoottoreiden korjaukset työllistävät merkkikorjaamoita pitkälle ensi vuoteen. Volkswagen-konserni joutuu korjamaan päästökohujupakan takia Suomessa yli 60 000 autoa.

tekniikka
Asentaja Timo Niskanen tekee ohjelmistopäivitystä autoon.
Toni Pitkänen / Yle

Viime syksynä paljastuneen Volkswagen-konsernin päästöskandaaliautojen korjaus etenee vähitellen Suomessa. Ohjelmistopäivitys on tehtävä niihin dieselmoottoreihin, joihin on asennettu typen oksidien päästöarvoon testissä vaikuttava tietokoneohjelmisto.

Koko maassa päivitys tehdään yli 64 000 autoon. Päivitys koskee Volkswagenin lisäksi Skodaa, Audia ja Seatia.

Skodaa edustavan Helkama-Auto Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela arvioi, että dieselmoottorien ohjelmistopäivitykset jatkuvat pitkälle ensi vuoden loppupuolelle asti.

Esimerkiksi Skoda on lähettänyt tässä vaiheessa tiedotteen päästökorjauksesta noin 1 300 asiakkaalleen. Asiakkaalle päivitys on ilmainen ja se vie aikaa enintään tunnin.

– Autoon ajetaan tietynlainen uusi ohjelmisto, jolla korvataan se tällä hetkellä oleva, testiolosuhteissa typenoksidituloksia vääristävä ohjelmisto. Korjaus on sellainen, että auton moottorien hiilidioksidipäästöt eivät kasva, moottorin polttoaineen kulutus ei nouse eikä teho laske, kertoo toimitusjohtaja Maija Koskela.

Korjaus koskee EA 189 -sarjan dieselmoottoreita. Moottorinohjauksen päivitys tehdään 2.0 tdi, 1,6 tdi sekä 1,2 tdi -sarjan autoihin. Lisäksi 1,6 tdi -moottoreihin asennetaan ilmasuodattimen yhteyteen ilmanvirtausohjain.

Ohjelmistopäivitys kirjataan auton huoltokirjaan. Jos korjausta ei tehdä kyseistä autoa ei saa katsastettua enää vuonna 2018.

VV-Auto Groupin viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen arvioi, että Volkswageneista, Audeista ja Seateista on korjattu tähän mennessä 1 700 autoa eli tekemistä on vielä paljon.

Mikäli asiakas ei reagoi korjauskutsuun niin Trafi lähettää vielä tarvittessa kutsukirjeen.