Analyysi: Dieselvastaisuus näkyy autokaupassa – Saako käytettyä kohta enää kaupaksi?

Dieselautojen myynti sakkaa. Entistä harvempi valitsee uuden henkilöautonsa moottoriksi dieselin. Dieselin kuoliaaksi julistaminen on vielä ennenaikaista, mutta pari seuraavaa vuotta ratkaisevat, antavatko auton ostajat pakokaasuskandaalin anteeksi ja mitä tekee lainsäätäjä.

tekniikka
Mies istuu autossa autokaupassa.
Ismo Pekkarinen / AOP

Dieselvastaisuudesta on tullut tauti ja hysteria, arvioi suomalaisia maahantuojia edustava Autotuojat. Pakokaasuskandaalin tuoma huono maine saattaa unohtua auton ostajalta parissa vuodessa, mutta lainsäätäjät EU:n tasolla ja kansallisesti eivät unohda.

Suomessa vielä tämän vuoden tammikuussa myydyistä uusista henkilöautoista vajaat 36 prosenttia oli varustettu dieselmoottorilla. Kesäkuussa dieseliin päätyi enää reilut 32 prosenttia henkilöauton ostajista. Vielä viisi vuotta sitten uusissa henkilöautoissa dieselmoottori oli yli 42 prosentissa. Joulukuussa 2011 dieseleitä myytiin jopa enemmän kuin bensiiniautoja.

Autoala ennustaa dieseleiden alamäen jatkuvan, mutta kulman jyrkkyydestä ollaan epätietoisia. Varovaisen ennusteen mukaan uutena myytyjen dieseleiden määrä jämähtää Suomessa jonnekin 20-25 prosentin paikkeille. Sen alle tuskin pian mennään, sillä dieselillä on edelleen myös uskollisia ystäviä. Suomalaiset eivät valitse moottoriaan tunnekuohussa.

Nyt Suomen teillä liikkuu pyöreästi kaksi miljoonaa bensiinimoottorista ja 700 000 dieselmoottorista henkilöautoa. Päälle tulevat vielä vajaat kolme tuhatta autoa, joissa moottoria pyörittää joku muu käyttövoima.

Dieselin elinkelpoisuus ratkeaa vuoteen 2020 mennessä

Dieselin seuraava haastaja on RDE- eli Real Driving Emissions –testaus. Kun virallinen EU:n hyväksymä päästötestaus tehdään ensi vuodesta alkaen aidossa liikennetilanteessa, on autojen pakko muuttua nykyisiin verrattuna huomattavasti puhtaammiksi.

Dieseleille tyypillisten korkeiden typpidioksidipäästöjen saaminen kuriin on kuitenkin valmistajille kallista. Se saattaa tarkoittaa, että huokeita autoja ei kannata enää valmistaa dieselmoottorisina. Valmistuskustannuksissa dieselmoottori on jo nyt vähintään tuhat euroa bensiinimoottoria kalliimpi. Pienimpien autojen katoaminen markkinoilta näkyisi välittömästi dieseleiden markkinaosuudessa.

Diesel on henkilöauton moottorina suosittu lähinnä vain Euroopassa. Monessa maassa dieselpolttoainetta on aiemmin subventoitu rajusti. Pakokaasuskandaalin jälkeen mieli on muuttunut ja etu on katoamassa. Jos dieseleiden myyntimäärät pienevät selvästi, ei valmistajien senkään vuoksi kannata panostaa kalliiseen kehitystyöhön pelkkä Eurooppa mielessä.

Kaupunkien ajokiellot olisivat viimeinen niitti

Suomessakin autoala odottaa jännityksellä, toteutuvatko Pariisin ja eri eurooppalaisten suurkaupunkien dieselmoottoreille asettamat ajokiellot. Kieltojen vaikutukset näkyisivät välittömästi myös meillä.

Esimerkiksi Saksassa väännetään parhaillaan uusista kaupunkien ympäristövyöhykkeistä. Toteutuessaan se tarkoittaisi, että kaupungit saisivat itsenäisesti päättää, sallisivatko ne ajon kaupunkialueille enää muilla kuin uusimman puhdistustekniikan EU 6-normin dieselautoilla. Saksassa on 13 miljoonaa dieselhenkilöautoa, joilla ei sen jälkeen saisi ajaa ympäristövyöhykkeellä eli kaupungin keskusta-alueella.

Jos näiden dieselautojen hinta Saksassa romahtaa, sekoaisi myös Suomen vaihtoautokauppa. Suomeen kolme tai neljä vuotta vanhat tuontiautot kelpaavat. Vaihtoautohinnoittelu menisi uusiksi ja satojen tuhansien suomiautojen arvo sen mukana.

Diesel saattaa joutua myös Suomessa virkamiesten hampaisiin

Myös Helsinki teki vuonna 2013 virkamiesselvityksen ympäristövyöhykkeiden tarpeellisuudesta pääkaupungin ilmanlaadun varjelemiseksi. Sittemmin unohduksiin joutunut keino vähentää keskustan liikennettä on noussut dieselskandaalin jälkimainingissa taas esiin. Ympäristövyöhyke on ainakin mainittu Helsingin ilmasuojeluohjelman luonnoksessa vuosille 2017- 2024.

Jos Helsinki jossakin vaiheessa päättäisikin kieltää vanhempien autojen ajon keskustaan ympäristösyistä, ei siihen kaiketi olisi lainopillisia esteitä. Suomessa nimittäin kadunpitäjä saa itse määritellä, ketkä sen kaduilla saavat kulkea. Jo nyt Helsinki vaatii bussi- ja jäteyrityksien autoilta moderneinta pakokaasujen puhdistuta, miksei siis muiltakin.

Suomessa uusia henkilöautoja menee taas pitkästä aikaa melko hyvin kaupaksi. Suomalaiset ostavat myös jatkuvasti puhtaampia autoja. Autoalalla on myös vaihtoehtoinen skenaario, miten käytettyjen dieselautojen hintakehitykselle saattaa käydä. Koska uusia dieselautoja myydään jatkuvasti vähemmän, on hyviä käytettyjäkin vähemmän tarjolla. Se saattaa hillitä hintojen luisumista.

Juttua varten on haastateltu suomalaisten autoliikkeiden ja Autotuojien johtoa sekä liikenteen ja ympäristön asiantuntijoita Helsingistä.