Jyrsintäkone raastaa Kuutostietä – irrotettu asfaltti käytetään uudelleen

Neljäsosa Lappeenrannan ja Luumäen välisen uuden tieosuuden päällysteestä valmistetaan irti jyrsitystä vanhasta asfaltista. Uusioasfaltin käyttö säästää aikaa, rahaa ja luonnonvaroja.

Kotimaa
Asfaltinjyrsintäkone
Tommi Parkkinen/Yle

Lappeenrannan Kärenkylässä jytistävä asfaltinjyrsintäkone irrottaa Kuutostien uloimman pintakerroksen.

Kuljetin syöttää rouheen jyrsimen perässä ajavan kuorma-auton lavalle. Kuorma viedään läheiselle asfalttiasemalle. Siellä rouheesta valmistetaan aikanaan uuttaa asfalttia, joka käytetään nelikaistaiseksi levennettävän Kuutostien alempiin pintarakenteisiin.

– Kaikki irti jyrsitty materiaali käytetään uudestaan. Siihen lisätään kiviainesta ja bitumia, sanoo Skanska Asfaltin työmaapäällikkö Petri Varis.

Mukaan murskataan myös palasina irrotettavat vanhat asfalttilaatat.

Asfalttia jyrsitään noin 60 000 tonnia

Noin neljäsosa Kuutostien Lappeenrannan ja Luumäen välisen tieosuuden uudesta päällysteestä valmistetaan jyrsitystä asfaltista.

– Valtatien päällystämiseen tarvitaan 240 000 tonnia asfalttia. 60 000 tonnia eli neljäsosa saadaan jyrsitystä materiaalista, kertoo tietä rakentavan allianssin projektipäällikkö Janne Tikkamäki.

Jyrsintäkone irrottaa asfalttia keskimäärin hehtaarin verran päivässä. Jyrsintä säästää aikaa, raaka-ainetta ja kustannuksia.

–Säästöä syntyy myös kiviaines- ja bitumimäärissä, sanoo Varis.

Perinteisellä menetelmällä tie purettaisiin kokonaan. Nyt jyrsitty osuus jää uuden tien alle.