Tornion ja Haaparannan rajakaupassa haetaan nyt vaihtelua kauppakassin sisältöön

Tornion ja Haaparannan välisessä rajakaupassa olennaista on nykyään valikoima, ei niinkään hinta. Ostoksille naapurimaahan lähdetään edelleen vähän kauempaakin.

Kotimaa
Rajakauppa
Karoliina Kemppainen / Yle

Ostoskori on lastattu täyteen limsaa ja mehua, kun Rainer Väänänen suuntaa kohti kassoja Haaparannan Coop Extrassa. Väänänen on ajellut noin 170 kilometrin päästä Muhokselta päiväretkelle Ruotsin puolelle. Hän kertoo käyvänsä Haaparannalla pari kertaa vuodessa, ja autoon pakataan yleensä sekä tuttuja juttuja että jotain uutta.

– Lapsille pitää tietenkin olla limskaa ja mehua, lisäksi on makkaraa ja jotain kalaa. Pieniä heräteostoksiakin tulee aina tehtyä. Ei mitään valtavia määriä, mutta sellaista mitä tulee käytettyä ja mikä säilyy pitkään.

Haaparannan puolella suomalaisasiakkaita kiinnostavat limsat, karkit ja sipsit sekä jonkin verran myös rasvaretkien klassikkotuotteet voi ja hillo, kertoo Coop Extran myymäläpäällikön sijainen Anu Kivikari.

– Täällä sipseissä on enemmän makuja. Suomessa limsa taitaa myös olla vähän kalliimpaa, Kivikari arvelee.

Ei enää kärrykaupalla

Tornion ja Haaparannan rajakauppa ei enää aikoihin ole ollut takavuosien kaltaista hamstrausta, vaan ostoksille lähdetään puolin ja toisin ennen kaikkea huvin vuoksi.

– Tavaraa ei haeta kärrykaupalla, vaan pyritään mielenkiinnon vuoksi hakemaan vähän erilaisia tuotteita. Valikoima on hintaa tärkeämpää, tiettyjä tuotteita ei Ruotsin puolelta saa. Esimerkiksi jogurteissa valikoima on meillä erilainen, lisäksi lakritsi ja tumma leipä houkuttavat ruotsalaisia, kertoo päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Jyrki Koskinen Tornion Prismasta.

Naapurikaupungin kauppojen hyllyjä seurataan tarkalla silmällä ja myyntiin otetaan myös sellaista tavaraa, jota asiakkaat hakevat rajan toiselta puolelta.

– Jos jollekin on kysyntää, se voidaan ottaa valikoimiin, Anu Kivikari Coop Extrasta kertoo.

– Valikoimamme on vähän erilainen kuin Suomen muissa Prismoissa. Meillä on ollut esimerkiksi falumakkaraa, Jyrki Koskinen sanoo.

Toisaalta rajan yli liikkuvat asiakkaat kuuluvat pelin henkeen.

– Ehdottomasti, kyllä se pitää myös kauppiaan mielen virkeänä. On mielenkiintoista seurata asiakkaiden ja kulutustottumusten liikkeitä, Koskinen toteaa.