Ukko-Pekan matkat kiellettiin toistaiseksi – kuljettajan iästä ilmianto viranomaisille

Höyryveturi Ukko-Pekan liikennöinti on toistaiseksi keskeytetty. Yhtiön toimitusjohtaja hyppäsi veturin puikkoihin väliaikaisesti viime viikolla, kun muuta kuljettajaa ei ollut käytettävissä. Hän oli kuitenkin hieman liian iäkäs.

Kotimaa
Ukko-Pekka höyryveturi on valmistettu 1948. Tänään se ajoi Lahdesta Heinolaan ja takaisin.
Mari Siukonen / Yle

Kouvolan veturitalleilla majaansa pitävä maineikas höyryveturi Ukko-Pekka on asetettu toistaiseksi liikennöintikieltoon. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kertoi perjantaina vaativansa Ukko-Pekan taustayhtiöltä lisäselvityksiä turvallisuusjohtamisjärjestelmästään.

Selvitys on annettava syyskuun 23. päivään mennessä. Selvityksen perusteella Trafi arvioi, onko yrityksellä edellytykset turvalliseen toimintaan ja päättää jatkotoimista.

Kuljettajaa ei paikalla, toimitusjohtaja puikkoihin

Tapahtumat saivat alkunsa runsas viikko sitten, kun Ukko-Pekka oli liikennöimässä Savonlinnan ja Punkaharjun välillä. Peruutusten ja erilaisten muuutosten vuoksi kuljettajaa ei kuitenkaan tuona päivänä saatu paikalle, joten puikkoihin hyppäsi yhtiön toimitusjohtaja.

Hänellä on mittava kokemus veturinkuljettamisesta, mutta ongelmaksi muodostui hänen ikänsä. Höyryveturin ajo-oikeus päättyy 68 ikävuoden kohdalla, ja toimitusjohtaja on 69-vuotias. Hänellä ei siis ollut voimassaolevaa ajo-oikeutta.

– Kuljettajamme työskentelevät talkoopohjalta, joten meillä ei ole työsopimuksia heidän kanssaan. Tilanne oli äkillinen ja jotain piti tehdä. Jälkikäteen ajatellen olisi ehkä pitänyt peruuttaa koko matka, pohtii Höyryveturimatkat1009 Oy:n markkinoinnista vastaava Marko Koskinen.

Yhtiö kertoo Facebook-sivullaan, että ikävaatimus tulee poistumaan ensi vuonna, kun sääntöjä yhtenäistetään muun Euroopan kanssa.

Toimitusjohtaja ehti ajaa Ukko-Pekalla kaksi matkaa ja valmistautui kolmanteen, kun liikenteen turvallisuusvirasto Trafin edustajat ja poliisi puuttuivat peliin. Tiedon kuljettajan iästä he saivat nimettömän vihjeen perusteella. Höyryveturi asetettiin heti liikennöintikieltoon.

Trafi: Syytä epäillä yrityksen turvallisuusjärjestelmää

Trafi toteaa, että toimitusjohtaja vastaa myös yrityksen turvallisuusjohtamisjärjestelmästä, ja veturia kuljettaessaan hän on toiminut sekä vastoin lakia että yrityksen omaa turvallisuusjohtamisjärjestelmää. Tämän vuoksi virastolla on hyvä syy epäillä yrityksen järjestelmän toimivuutta ja johdon sitoutumista siihen.

Ukko-Pekka oli Valtionrautateiden pikajunien ykkösveturi vuodesta 1937 aina 1960-luvulle saakka. Se on ollut viime aikoina turistiajossa. Vuonna 1948 valmistunut Ukko-Pekka on Suomen ainut liikennöivä HR1-tyypin raskas höyryveturi.