Kuski, painaako pitkä ajomatka? Auto seuraa liikkeitäsi ratissa

Uudet autot ovat turvajärjestelmiltään vanhoja autoja huomattavasti edistyneempiä. Nykyisin uusissa autoissa on lähes vakiona ominaisuus, joka huolehtii kuljettajan taukojen tarpeesta ja suosittelee kahvitaukoja.

autot
Nainen ajaa autolla.
Laura Tolonen / Yle

Moni ajaa väsyneenä autoa, vaikka tietää, että se voi aiheuttaa vaaratilanteita itselle ja muille tiellä liikkujille. Ratissa väsymyksen huomaa ensimmäisenä siitä, että auto alkaa ajelehtimaan kaistan sisällä reunasta reunaan.

Monet autonvalmistajat ovat kiinnittäneet tähän huomiota uusissa autoissaan ja niiden turvallisuusominaisuuksien kehittämisessä.

Kahvin mittainen tauko ja sen jälkeen 10–15 minuuttia vielä lepoa, niin sitten on hyvin piristynyt.

Tarja Holopainen

Uudemmissa automalleissa on usein turvallisuusominaisuutena vireydentilavalvonta, joka seuraa kuinka suoraan kuski ajaa. Jos auto alkaa vaellella tiellä, auto hälyttää siitä erilaisin tavoin, esimerkiksi äänimerkillä ja suosittelemalla kuljettajalle kahvitaukoa. Autoissa on kuitenkin mallikohtaisia eroja.

– Kaikista alkeellisin versio vireydentilavalvonnasta seuraa kuskin käyttäytymistä. Eli jos auto ajelehtii, se kysyy, onko kuljettaja hereillä, Mathias Kivi Mercedes-myynnistä kertoo.

– Esimerkiksi S-sarjasta lisävarusteena löytyy järjestelmä, joka seuraa kuljettajan silmien liikkeitä ajon aikana, Kivi jatkaa.

Skoda-autoissa auto ilmoittaa kuljettajalle tauon tarpeesta.
Škodan uusimmissa malleissa auto ilmoittaa kuljettajalle tauon tarpeesta.Kuvakaappaus Skodan lisävaruste-esiteestä

Auto mittaa kuljettajan vireystasoa myös kaasun käytön avulla. Jos käyttö on yhtäkkiä hyvin vähäistä, auto ilmoittaa siitäkin. Vakionopeudensäätimen käyttö ei kuitenkaan vaikuta siihen, vaan ohjaus on tärkein mittari.

– Vireydentilavalvonta voi ottaa niin sanottuja virheliikkeitä myös siitä, jos räplää matkapuhelinta ajon aikana, ja auto sen takia heittelehtii tiellä, Juha Uusiportimo Pörhön Autoliikkeestä Kajaanista sanoo.

Yhden pysähdyksen taktiikka ei ole aina hyvä

Ammattikuljettajan ajo- ja lepoaikoja tieliikenteessä on säädetty lailla (siirryt toiseen palveluun). Sen mukaan pisin ajoaika saa olla viisi tuntia, jonka jälkeen pitää olla vähintään 30 minuutin tauko yhdessä tai useammassa osassa. Jos taukopaikkaa ei heti löydä viiden ajotunnin tullessa täyteen, ajoaikaa saa pidentää maksimissaan 30 minuuttia.

Vireydentilavalvonta voi ottaa niin sanottuja virheliikkeitä myös siitä, jos räplää matkapuhelinta ajon aikana.

Juha Uusiportimo

Yksityisautoilijoita tämä ei luonnollisestikaan koske, ja moni ajaakin nollan tai yhden pysähdyksen taktiikalla pitkiäkin matkoja. Liikennevakuutuskeskuksen tutkijalautakunta suosittelee taukoa sopivin väliajoin, kuten parin tunnin välein, kertoo liikenneturvatutkija Arja Holopainen.

– Vähän aiemmin kuin viiden tunnin kohdalla pitäisi pitää tauko. Autoiluhan vaatii keskittymistä, ja noin puolitoista tuntia pystyy keskittymään hyvin liikenteeseen, Holopainen muistuttaa.

Vaikka määränpää olisi jo lähellä, tauko kannattaa silti pitää jos tuntee väsymystä.

– Kahvin mittainen tauko ja sen jälkeen 10–15 minuuttia vielä lepoa, niin sitten on hyvin piristynyt, Holopainen neuvoo.