Salainen raportti: Kadonneen malesialaiskoneen lentäjä harjoitteli lentoa Intian valtamereen

New York Magazinen haltuunsa saama dokumentti vahvistavaa tulkintaa siitä, että kapteeni tappoi itsensä ja matkustajat tarkoituksella. 239 ihmistä sai surmansa maaliskuussa 2014, kun Malaysian Airlinesin kone katosi lähdettyään Kuala Lumpurista.

Ulkomaat
Tutkijat ja romua
Australialaiset tutkijat tarkastelivat Tansanian rannikolta kesäkuussa löytyneitä lentokoneen osia, jotka saattavat olla peräisin maaliskuussa 2014 kadonneesta Malaysian Airlinesin lentokoneesta.EPA

Vuonna 2014 kadonneen malesialaisen matkustajakoneen kapteeni harjoitteli simulaattorillaan lentoa Intian valtameren syrjäisille alueille. Tieto vahvistaa epäilyjä siitä, että kapteeni ohjasi koneen tahallaan kohti tuhoa.

Yhdysvaltain liittovaltion poliisi FBI sai selvitettyä Malesian viranomaisten luovuttaman lentosimulaattorin poistetuista tallenteista kuusi lentopistettä, jotka kertovat kapteenin harjoituksen reitistä.

– Löysimme eteläiseen Intian valtamereen johtaneen lentoreitin monien simulaattoriin tallentuneiden reittien joukosta, FBI totesi tekemässään tutkimusraportissa.

Malesian viranomaiset eivät julkistaneet tietoa onnettomuusraportissaan, mutta yhdysvaltalainen New York Magazine (siirryt toiseen palveluun) on saanut salatut asiakirjat käsiinsä.

Kapteenin omaiset ja ystävät ovat kiistäneet, että hän olisi aiheuttanut onnettomuuden.

Harjoitusreitti vastaa onnettomuuskoneen matkaa

Simulaattoriin tallentuneiden tietojen mukaan kapteeni harjoitteli reittiä, joka kääntyi Kuala Lumpurista länteen ja jatkui etelään Intian valtamerelle. Reitti vastaa osapuilleen matkaa, jonka Malaysian Airlinesin lento MH370 lensi onnettomuustutkijoiden mukaan maaliskuussa 2014.

Harjoituslennon reitti loppuu noin 1 500 kilometrin päähän paikasta, johon lentokone tutkijoiden päätelmien mukaan syöksyi Intian valtameren eteläosissa Australian rannikon länsipuolella.

Yhteys lentokoneeseen katosi pian sen noustua ilmaan Malesian Kuala Lumpurista. Kaikkien 239 matkustajan uskotaan saaneen surmansa, kun koneen polttoaine loppui valtameren yläpuolella.

Koneen hylkyä ei ole löytynyt. Sen osia huuhtoutui kuitenkin lähellä Madagaskaria sijaitsevan Réunionin saaren rannikolle kesällä 2015. Myös muita osia on mahdollisesti löytynyt Mosambikin, Tansanian ja Madagaskarin rannoilta.

Merivirtauksia esittävä kartta.
Yle Uutisgrafiikka