Anttila-sotku käynnisti keskustelun kuluttajan asemasta konkurssissa

Konkurssilainsäädäntö kaipaa uudistusta, huomauttaa vihreiden konkaripolitiikko Osmo Soininvaara.

Aamu-tv
Osmo Soininvaara ja Leena Simonen.
Anttila-tavarataloketjun konkurssi nosti hämmennystä suomalaisissa, kun verkosta ostetut tavarat jäivät monelta saamatta. Laahaako Suomen lainsäädäntö perässä, kun tavarat verkkopankissa maksaneita kohdellaan konkurssitilanteessa eri tavoin kuin luottokorttia käyttäneitä? Asiaa aamu-tv:ssä olivat pohtimassa vihreiden poliitikko Osmo Soininvaara ja Kuluttajaliiton puheenjohtaja Leena Simonen.

Konkurssitilanteessa tilauksen verkkopankissa maksanutta kohdellaan eri tavalla kuin luottokortilla maksanutta. Tämän huomasi myös yli tuhat Anttilan verkkokaupasta tilannutta asiakasta, kun yrityksen omistaja haki yrityksen konkurssiin viime viikolla.

– Konkurssilakia tulee muuttaa niin, että pankki- ja luottokortilla tilaavat asiakkaat ovat konkurssitilanteessa samassa asemassa, kertoo vihreiden konkaripoliitiikko Osmo Soininvaara. Lainsäädännön muutos koskisi kuitenkin vain suomalaisia verkkokauppoja.

Konkurssitilanteessa luottokortilla maksanut saa rahansa takaisin luottoyhtiön kautta, kertoo Kuluttajaliiton puheenjohtaja Leena Simonen.

Soininvaara ehdottaa myös tiliä kuluttajan ja tavaran toimittajan välille, josta myyjä näkee rahan tulleen, mutta ei vielä omista sitä. Samalla periaatteella toimii esimerkiksi Paypal, joka luovuttaa rahan kaupalle, kun tilaaja on saanut tuotteen.

– Tai sitten konkurssilakiin kirjataan ylös, että tavarat tulee toimittaa kuluttajalle myös konkurssin jälkeen, Soininvaara jatkaa.

Tällä hetkellä Anttilalla on tavaraa, mutta se ei konkurssilainsäädännöstä johtuen pysty luovuttamaan tavaroita eteenpäin.

– Kuluttaja on konkurssitilanteessa muiden velkojien kanssa samassa veneessä, vaikka kuluttajan tulisi pitää kiinni omista puolistaan. Kuluttaja voi vaatia nimettyä tavaraa pesäselvittäjältä takaisin. Varmasti tarvitaan joku työryhmä miettimään, mitä tehdään konkurssilainsäädännölle ja mitä tarvitaan kuluttajansuojan puolella, Simonen jatkaa.

Kuluttajaliitossa aiotaan tehdä selvitystä asiaan liittyen. Myös Kuluttajavirastosta kerrotaan, että he pohtivat, miten asiaan voisi puuttua.

– En kyllä tiedä tarvitaanko tästä mitään työryhmää. Koko asia on korjattavissa melko pienillä lainsäädäntömuutoksilla. Helpointa olisi muuttaa lainsäädäntö niin, että raha vaihtaa tavaran kanssa yhtä aikaa omistajaa eikä niin, että kauppa omistaa sekä tavaran että rahan, jatkaa Soininvaara.

– Muutokset voidaan tehdä, jos on selkeä linja ja poliittista tahtoa. Kuluttajansuoja ei ole riittävällä tasolla kuluttajalta kuluttajalle tapahtuvassa kaupankäynnissä. Tällainen kaupankäynti ja samalla huijaukset ovat kasvaneet, Simonen kertoo.