Rallikuski suhaa nyt taksina taivaalla – kopterikyyti ei ole vain julkkisten huvia

Jyväskylän MM-rallissa taivaalla liitelevien helikopterien lukumäärä on vähentynyt, mutta ne lentävät entistä tiheämmin. Rallin MM-sarjaakin ajanut Juuso Pykälistö nauttii nykyisin ilmassa kaartelusta – mikään ei silti voita soran pöllyämistä erikoiskokeella.

urheilu
Helikopteri nousee yleisön yli MM-rallissa Jyväskylässä.
Tomi Hänninen

Reilut 20 helikopteria pörrää aamusta iltaan erikoiskokeelta toiselle, kun Jyväskylän MM-ralli alkaa. Yhdestä kopterista soran pöllyämistä saatetaan tarkastella hieman haikeana, sillä puikoissa on Juuso Pykälistö, entinen WRC-kuljettaja.

Kymmenisen vuotta helikopterilla lentänyt Pykälistö myöntää, että rallilla on edelleen erityinen paikka hänen sydämessään.

– Erikoiskokeella oleminen hyvällä autolla, se vielä ylittää lentämisen. Jos on kilpa-autoiluun hurahtunut, kyllä sitä voi jollain tasolla sanoa sairaudeksi, hän naurahtaa.

Pykälistö toimii torstaina alkavassa rallissa ikään kuin taksina: hän poimii "tolpalta" ihmisiä kyytiin ja kuljettaa heitä erikoiskokeelta toiselle.

Kilpailunjohtaja Kai Tarkiaisen mukaan kopterien määrä on viime vuosina vähentynyt: osin taloussuhdanteiden, mutta pääasiassa kopterien käytön tehostumisen ansiosta. Vielä 2000-luvun alussa Keski-Suomen taivaalla pörräsi yli 30 helikopteria, nyt melkein 10 vähemmän.

– Varsinainen liikenne ei ole vähentynyt, sillä kopterit ovat entistä vähemmän maassa. Osa kopterifirmoista kierrättää päivittäin yhdellä kopterilla 12-18 ihmistä pätkältä toiselle.

Pieniä koptereita ei huolita

Taksi-tyyppisen toiminnan ansiosta helikopterikyyti ei ole Tarkaisien mukaan vain rikkaiden huvia. Tänä vuonnakin joukossa on tavallisia ihmisiä, kaveriporukoita.

Suomessa rekisteröidyt ilma-alukset
Tilastossa helikoptereihin on laskettu myös autogirot eli potkurivetoiset lentokoneet, joita on tällä hetkellä 18 kappaletta.Trafi

– Ei koneen vuokraaminen ei kaveriporukalla ole niin kallista, se sama raha menee äkkiä Kävelykadulla pubissa.

Yhä isomman ihmismäärän palveleminen yhä vähemmillä koptereilla asettaakin kalustolle vaatimuksia. Tarkiaisen mukaan suomalaisen kopterimalliston suurin ongelma on, ettei isoja aluksia ole kovain paljon.

– Pieniä Robinsoneja on sen sijaan paljon, mutta meille ei edes huolita kaksipaikkaisia. Ne ovat myös alitehoisia, eivätkä tahto kunnolla päästä ylös laskupaikoilta.

Esimerkiksi kuuden matkustajan koptereita on on Suomessa niin vähän, että niitä on tulossa rallilentoja varten Ruotsista.

Tavallisia rallikatsojia enemmän kopterikyydin tarvetta on ralliorganisaatiolla. Ambulanssikopterin lisäksi yksi kopteri on keskittynyt pelkästään rallin kuvaamiseen.

Lisäksi tavalla pörrää rallitiimien ja rengasvalmistajien ja muiden yhteistyökumppaneiden väkeä sekä tietysti yrityksiä asiakkaineen.

Kopteri on monitoimityökalu

Juuso Pykälistölle helikopterikyyti tuli 2000-luvun alun aktiivisina kilpailuvuosina tutuksi. Ilmailukipinän hän sen sijaan uskoo syttyneen jo lapsena: hän pääsi kopterin kyytiin ensimmäisen kerran jo lapsena.

Helikopteri MM-rallissa.
– Alkuvaihe on aika työläs, sillä helikopteri on epästabiili lentolaite. Erityisesti leijunta eli kopterilla paikoillaan pysyminen on vaativaa, Juuso Pykälistö kertoo.Tomi Hänninen

– Ehkä siksi, ettei lentäminen ole ihmiselle ominaista. Myös aerodynamiikka on aina kiinnostanut.

Yllättävän moni helikopterilentäjä pelkää korkeita paikkoja. Pykälistön mielestä se liittyy hallinnan menettämisen pelkoon, mutta varmuus ja luotto omiin taitoihin peittoaa sen.

– Lentäjällekin voi korkeanpaikan kammo tulla keittiöjakkaralla, kun ei ole varma pysyykö siinä, mutta lentäessä, kun luottaa omiin taitoihin ja siihen, mitä olet tekemässä, se onkin nautinto.

Pykälistö ei halua vain kouluttaa muita lentämään, sillä häntä kiehtoo työlentojen monipuolisuus. Ihmisten lennättämisen ohella kopterilla pääsee kuvausmatkoille, vierailemaan öljynporauslautoilla, raivaamaan sähkölinjoja, kasaamaan mastoja, tekemään riistalentoja tai laserkuvauksia.

– Työ on monipuolista verrattuna kiinteäsiipipuolelle: jos menee Finnairille töihin, sitä lentää Helsingistä Bankokiin ja takaisin, 3000 tuntia lentänyt Pykälistö sanoo.

Ilmassa ei riskeerata

Tarkiaisen mukaan rallin kopteriliikenteessä vaaratilanteita ei ole raportoitu "juuri koskaan". Muutaman vuoden käytössä on ollut AirBoss -järjestelmä, jossa jokaisella laskeutumispaikalla on liikenteenohjaaja, joka on pilottien kanssa yhteydessä.

Rallissa riskikynnys joskus tietoisestikin ylitetään.

Juuso Pykälistö

– Kaikille erikoiskokeille on anottu niin sanottu restricted area, joka tarkoittaa sitä, että ne ovat meidän valvonnassa maasta 2000 jalan korkeuteen saakka. Eli siellä ei saa kukaan liikkua minkäänlaisella lentävällä laitteella ilman meidän lupaa. Esimerkiksi lennokkien käyttö yleisötilaisuuksissa on muutenkin kiellettyä.

Turvallisuuden puolesta puhuu neljä vuotta helikopterilentäjien kouluttajana toiminut Juuso Pykälistökin. Hänen mukaansa lentäjän parhaimpiin ominaisuuksiin kuuluu rauhallisuus, määrätietoisuus ja kyky määritellä oma osaaminen.

– Lentäessä ei oteta tiedostamattomia riskejä, eikä rämäpäisyys auta. Rallissa riskikynnys joskus tietoisestikin ylitetään, vaikka se voi päättyä nolosti, mutta lentäessä ei koskaan.

Pilotin suosikkihetki

Helikopterien pörinältä tuskin rallin aikana välttyy, mikäli erikoiskokeiden tai Jyväskylän keskustan tuntumassa liikkuu. Ilmaan kopterit nousevat Tarkiaisen mukaan ennen aamukahdeksaa ja ennen puoltayötä ne suuntaavat yöparkkiin.

Lentämisen hienouksiin kuuluu vapauden tunne ja se, että maailma ikään kuin pysähtyy.

Juuso Pykälistö

Yleisöturvallisuuden vuoksi Tarkiainen muistuttaa, ettei helikopterikaan ihan suoraan ylöspäin voi nousta, vaan se tarvisee ympärilleen tilaa.

– Laskeutumisalueilta on syytä pysyä kaukana. Jyväskylän satamassa alue on aidattu, mutta erikoiskokeilla sitä ei voida tehdä. Pilotti ei näe kopterin kaikkiin kulmiin, ja jos kone pyörähtää ympäri, roottori tekee rumaa jälkeä osuessaan.

Kun kello alkaa lähestyä iltakymmentä tai -yhtätoista, kannattaa katse suunnata kohti Kuokkalan taivasta: siellä voi Juuso Pykälistö olla matkalla kopterillaan yöparkkiin.

– Lentämisen hienouksiin kuuluu vapauden tunne ja se, että maailma ikään kuin pysähtyy. Mutta suosikkihetkeni on, kun on kesäiltana auringon laskiessa palaamassa kotiin sen jälkeen, kun työ on tehty.

Kai Tarkiaista ja Juuso Pykälistöä haastatteli Heli Kaski.