Ketjuuntuminen on harvinaista parturiliikkeille – nuorempi sukupolvi satsaa groomaukseen

Suomalainen miesten parturiketjuliike M Room on laajentanut ulkomaille nopeasti ja aikoo jatkaa laajenemistaan. Yhtiö uskoo erityisesti groomaukseen eli miesten haluun huolehtia ulkonäöstään.

parturit ja kampaamot
Mies parturissa Kajaanin M Roomissa.
Elli Tervo / Yle

Ulkonäöstä huolehtiminen on nähty ennen aikaan vain naisten juttuna. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet, ja myös miehet voivat huolehtia itsestään. Sitä varten on nykyään termi, groomaus, millä tarkoitetaan miesten kauneudenhoitoa.

Groomausta edistää Suomessa vahvasti M Room, joka on vain miehille suunnattu parturi ja tulevaisuudessa myös kauneushoitola. M Roomilla on liikkeitä Suomen lisäksi Virossa, Ruotsissa, Saksassa, Espanjassa ja Yhdysvalloissa.

– Toki tietysti eri maissa on omat haasteensa ja erilaiset kilpailutilanteet. Kokonaisvaltaisesti on tosi hyvin otettu vastaan, ja pääsääntöisesti on ollut oikein positiivisia mieliä, kertoo emoyhtiö M Company Oy:n toimitusjohtaja Toni Kylätasku.

Tällainen isä-poika-homma on ollut oikeinkin suosittua.

Toni Kylätasku

Hiukset ovat ehtymätön bisnes, jolle on aina kysyntää. Ketjuuntuminen on kuitenkin harvinaista Suomessa tai muuallakaan Euroopassa, sillä toimijat ovat usein pienempiä.

– Suomessa sellainen satakunta liikettä on teoreettisesti ja helppoakin saavuttaa, mutta visiot ovat suurempia maailmalla. Toki Suomen viisi miljoonaa ihmistä rajoittaa tässä.

Nuoremmat groomaavat, vanhemmat tulevat perästä

M Roomista erityisen tekee se, että sinne ei erikseen varata aikoja, vaan jonottamaan mennään paikan päälle. Halutessaan voi kuitenkin ostaa jäsenkortin, jolla pääsee jonojen ohi. Tavallisiin parturi-kampaamoihin aikaa voi joutua kyselemään viikkojen, jopa kuukausien päähän.

Nuorempi sukupolvi satsaa ulkonäköönsä aiempia enemmän. Haasteellisin asiakasryhmä tällä hetkellä on yli 55-vuotiaat miehet, joille hiukset eivät ole niin merkityksellinen asia täällä Suomessa, Kylätasku pohtii.

– Kulttuurit ovat erilaisia. Mutta tällainen isä-poika-homma on ollut oikeinkin suosittua. Näemme sen niin, että pikkupojista kasvatamme meidän tulevaisuuden asiakkaitamme.

Kajaanin M Room.
Kajaanin M Room avattiin neljä kuukautta sitten.Elli Tervo / Yle

Kajaaniin neljä kuukautta sitten avattu M Room on saanut hyvän vastaanoton kainuulaisilta miehiltä.

– Koko ajan asiakasmäärät ovat kasvaneet. Myös M extra -palveluja eli esimerkiksi päähierontaa ollaan koko ajan tekemässä lisää, kertoo Jari-Matti Jokinen, joka on toinen Kajaanin M Roomin yrittäjistä.

Jokinen uskoo, että kajaanilaiset miehet oppivat tulevaisuudessa hakemaan myös muita kauneudenhoitopalveluita, kuten esimerkiksi käsihoitoja ja kulmakarvojen vahauksia, joissa Keski-Eurooppa on Suomea edellä.

– Lisäksi Kajaani tulee vähän hitaammalla tahdilla muuta Suomea perässä, Jokinen naurahtaa.