Robottibussit pian liikkeelle – projektipäällikkö: Haluamme, että ihmiset pohtivat tarvitsevatko he enää omaa autoa

Suomessa testataan robottibusseja. Hanketta vetävän projektipäällikkö Harri Santamalan mukaan kuskittomien bussien avulla voidaan parantaa joukkoliikenteen toimintaa, eivätkä kuljettajien työpaikat ole vaarassa.

Aamu-tv
Ylen aamu-tv: Robottibussit liikenteeseen
Ylen aamu-tv: Robottibussit liikenteeseen

Uskaltaisitko istua bussin kyytiin, jossa ei ole lainkaan kuskia?

Robottien ohjaamia busseja testataan kolmessa eri kaupungissa Suomessa eli Helsingissä, Espoossa ja myöhemmin syksyllä Tampereella. Testin taustalla on ammattikorkeakoulu Metropolian kokeiluhanke.

Jo viime vuonna Vantaan asuntomessujen yhteydessä tehtiin kokeilu, jossa messuvieraita oli kuljettamassa robottibussi.

Robottibussi kuljetti messujen aikana yli 20 000 ihmistä.

– Likenne- ja viestintäministeriö sekä Trafi ovat mahdollistaneet automaattiautojen kokeilun osana tieliikennettä. Seuraava askel on, että tuodaan robottibussit asteittain tieliikenteeseen ja tutkitaan, mitä kaikkea pitää vielä kehittää, sanoo projektipäällikkö Harri Santamala.

Esimerkiksi teknologiayritys Google kehittää itseohjautuvaa autoa. Ilman kuljettajaa liikkuvista autoista onkin ennustettu seuraavaa suurta liikenteen mullistavaa keksintöä.

Bussit opetetaan kulkemaan reitit

Suomessa testattavana on pienbusseja, jotka voivat kuljettaa kahdeksaa matkustajaa. Kyydissä on aina mukana myös "operaattori" eli bussin toimintaa valvova ihminen.

– Bussit on suunniteltu etenkin niin sanotun viimeisen kilometrin kuljetuksiin, esimerkiksi juna-asemalta kotiin. Busseilla ei ole tarkoitus ajaa pitempiä matkoja. Kyse on joustavammasta vaihtoehdosta kuin isot bussit, joissa operointikustannukset ovat kovat ja autot eivät välttämättä mahdu kulkemaan kaikissa paikoissa, Santamala sanoo.

Robottibussi.
Yle

Miten robottiauto sitten toimii? Autossa on gps-paikanninjärjestelmä sekä neljässä tasossa kulkeva laser, joka toimii kaukokartoituslaiteena.

– Näiden avulla auto paikantaa itsensä ja osaa ajaa reitin, joka bussille on opetettu.

Santamalan mukaan robottibussien tarkoituksena ei ole tehdä suomeen työttömiä linja-autonkuljettajia, vaan ennen kaikkea lisätä joukkoliikenteen vetovoimaa.

– Hankkeen tavoitteena on luoda juuri uusia työpaikkoja Suomeen, ei syrjäyttää yhtään kuljettajaa. Haluamme tehdä Suomen julkisesta liikenteestä niin hyvän, että ihmiset alkavat pohtia, tarvitsevatko he todellakin omaa autoa.