Sanoman liikevoitto kasvoi reippaasti vuoden takaisesta

Mainosmyynnin piristyminen ja kustannussäästöt kasvattivat Sanoman liikevoittoa 76 prosenttia huhti-kesäkuussa. Kannattavuus parani etenkin Suomen medialiiketoiminnoissa.

media
Sanomatalo.
Henrietta Hassinen / Yle

Mediayhtiö Sanoman tulos parani selvästi huhti-kesäkuussa vuoden takaiseen verrattuna, yhtiö kertoo osavuosikatsauksessaan.

Sanoman operatiivinen liikevoitto oli vuoden toisella neljänneksellä 86,9 miljoonaa euroa. Liikevoitto kasvoi 75,8 prosenttia vuoden takaisesta.

Toimitusjohtaja Susan Duinhovenin mukaan Sanoman tulos parani merkittävästi Media Finlandin eli Suomen medialiiketoimintojen mainosmyynnin kasvun ja tiukan kulukurin ansiosta.

Sanoman liikevaihto supistui viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 4,1 prosenttia 449,8 miljoonaan euroon. Konsernirakenteen muutoksilla oikaistu liikevaihto kuitenkin kasvoi 1,7 prosenttia.

Suomen medialiiketoiminnoissa sekä kuluttajamyynti että mainosmyynti kasvoivat vuoden takaisesta. Myynti kasvoi myös Belgian ja Hollannin medialiiketoiminnoissa.

Oppimateriaaleja tuottavan Learning-yksikön myynti sen sijaan pieneni hieman toisella neljänneksellä.

Osavuosikatsauksessa Sanoma toisti tämän vuoden tulosnäkymänsä, joiden parantumisesta yhtiö kertoi positiivisessa tulosvaroituksessa kaksi viikkoa sitten.

Liiketoiminnan kannattavuudesta kertovan operatiivisen liikevoittoprosentin ennakoidaan olevan tänä vuonna noin yhdeksän prosenttia. Konsernin rakennemuutoksilla oikaistun liikevaihdon kehityksen odotetaan paranevan vuodesta 2015, jolloin liikevaihto supistui 3,4 prosenttia.